Stasjonsvogner med firehjulsdrift og høy bakkeklaring har relativt høy status i Norge. Blant de mer etablerte i dette markedet er Subaru Outback. Den har imidlertid ikke vært å få med diesel og automatgir, som er en vanlig og populær kombinasjon i dette segmentet.

Men nå kommer Outback med den rette komboen, diesel og Lineartronic, som er navnet på Subarus trinnløse CVT-automatgir (Continuously Variable Transmission). Alternativet til CVT-giret er 6-trinns manuell girkasse.

- Vi kan foreløpig ikke si noe om når våre andre modeller vil få kombinasjonen diesel og automat, sier Stian Thrane, informasjonsdirektør i Subaru Norge.

Grunnkonseptet til Outback er det samme som tidligere; litt høyere bakkeklaring enn en normal stasjonsvogn - i samme kategori som VW Passat Alltrack, Skoda Superb 4Drive og Audis Allroad-modeller.

I tillegg til diesel og automat-kombinasjonen har 2013-modellen av Outback fått et ansiktsløft som blant annet omfatter nytt navigasjonssystem med stemmestyring, oppdatert dashbord, ny grill, nye støtfangere og nye felger.

=

OPPGRADERT: Førermiljøet har fått ny finish. FOTO: Subaru

Prisene på Subaru Outback 2013

Motor

Utstyrsnivå

Pris

2.0 diesel

Classic manuell

469 900

2.0 diesel

Premium manuell

514 900

2.5i bensin

Classic automat

484 900

2.5i bensin

Premium automat

529 900

2.0 diesel

Classic automat

484 900

2.0 diesel

Premium automat

529 900

Image converted using ifftoany=

PRISENE KLARE: Outback med diesel og automat koster fra 484 900 kroner. FOTO: Subaru

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!