Kort sagt:

+ God totalkomfort

+ Kraftig og kultivert motor

+ Kostbart utseende

+ Lekkert interiør


- Moderat plass

- Fjæringskomfort på små ujevnheter

Range Rover Sport var den mest populære versjonen av forrige Range Rover-generasjon. Selv om den nye Range Rover Sport er en større og mer avansert bil enn forgjengeren, er den fortsatt litt mindre og ganske mye rimeligere enn storebror.

Noen billigbil er det likevel ikke, med startpris på 900 000 kroner. Men de fleste som kjøper Range Rover Sport, legger mer penger i potten enn som så. Og det kan vi godt skjønne, etter å ha kjørt test på en topputstyrt versjon med 292 hk dieselmotor.

Kjøreegenskaper: 4

Det er ikke bare-bare å ratte en bil på 2,2 tonn på vinterføre. Når den i tillegg er lang, bred og du sitter i 2. etasje, kan du fort føle deg som en elefant på glattisen.

Det tar ikke lang tid før du dropper rallyaktig kjørestil og heller sakker av på farten. Her er det stilfull reisehastighet som gjør susen. På vinterføre trives bilen best når du har moderat fart inn i svingen, så kan du heller bruke det fine 4WD-systemet til å få opp farten ut av svingene.

Da svarer Range Rover Sport med å legge hekken ut noen grader, noe du fint balanserer med gassen og en liten motstyring. Stabilitetskontrollen griper inn hvis du blir for ivrig, men er underlaget glatt og farten for stor er det begrenset hva elektronikken kan hjelpe deg med i en bil av denne typen. Den elektriske styreassistansen gir en tung følelse i rattet og bilen kjennes retningsstabil som et lokomotiv.

Vi tok også Range Rover Sport med en tur ut i naturen. Den har bra fremkommelighet og flere kjøreprogram som skal hjelpe deg på vanskelig underlag. Det beste er at du med luftfjæringen kan heve bilen og dermed forsere litt dypere snølag enn normalt. Men når det først stopper, sitter du veldig godt fast.

Range Rover Sport 3,0 SDV6 2013=

FOR YOUR EYES ONLY: En såkalt dualview-skjerm gjør at TV bare kan sees fra passasjersetet. © FOTO: Handeland, Petter

Tekniske data

Range Rover Sport

  • Motor, cm³: 2993
  • Effekt, hk ved o/min: 292/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/2000
  • Egenvekt, kg: 2183
  • Tilhengervekt, kg: 3500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 485/198/178
  • Bagasjerom, liter: 489/1761
  • Standard dekkdimensjon: 235/65 R19
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,75
  • CO2-utslipp, g/km: 199
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 7,2
  • Toppfart, km/t: 222
  • Pris fra, kr: 1 109 000
  • Pris testbil, kr: 1 510 750

Motor: 5

Med SDV6-betegnelsen har Range Rover Sport en treliters V6-diesel med 292 hk og 600 Nm dreiemoment. Du får også Range Rover Sport med samme motor i en avgiftsoptimert versjon (3,0 TDV6) på 211 hk og 520 Nm.

Uavhengig av effektversjon er de koblet opp mot en 8-trinns automatkasse. Den fungerer godt og har aldri problem med å finne riktig gir.

Av og til synes vi kassen nøler litt hvis du eksempelvis kryper frem mot en rundkjøring og skal gi gass. Girskiftene er også temmelig markerte, noen vil oppfatte det som sportslig, andre kan synes det er et komfortminus.

Når du klemmer litt ekstra på gasspedalen, svarer V6-dieselen med et potent knurr som passer godt til bilens karakter.

Ytelser: 4

På tross av store dimensjoner og høy vekt, har ikke den bjørnesterke dieselmotoren de store problemene med å flytte Range Rover Sport i anstendig tempo.

Sammenlignet med andre monster-SUV-er er Range Rover Sport SDV6 blant de raskeste. Ser du for eksempel på testresultatene til Audi A6 Allroad 3,0 TDI, går det fort opp for deg at størrelse har sin pris når det gjelder spurtstyrke.

Bilen er på sitt beste når du bruker det solide dreiemomentet til uanstrengte fartsøkninger uten full kickdown: Enten det er i motbakker, på svingete vei eller til en sikker forbikjøring, føles bilen ustresset og kraftfull.

Range Rover Sport 3,0 SDV6 2013=

STOR STIL: Den nye Range Rover Sport synes godt i gatebildet, på grensen til det prangende vil noen hevde. Men det ville være synd å kjøpe bil til 1,5 millioner, uten at det synes. © FOTO: Handeland, Petter

Testdata

Range Rover Sport

  • 0-100 km/t, sek: 7,9
  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,8
  • 60-100 km/t, 6. gir: 7,8
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,4
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,4
  • 80-120 km/t, 6. gir: 8,2
  • 80-120 km/t, 7. gir: 10,2
  • 80-120 km/t, kickdown: 5,7
  • Støy tomgang, dBA: 45,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 59,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 62,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 66,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,86

Eksteriør: 6

Vi kjørte Range Rover Sport sammen med nye BMW X5 og Mercedes-Benz ML. Og det er ikke særlig tvil om hvilken av de tre som vekker mest oppsikt. Eller sagt på en annen måte: Faktisk ser ut som om den koster 1,5 millioner.

Designerne har klart kunststykket å bevare Range Rovers opprinnelige eleganse, med blingfaktor som nok går hjem både i Shanghai og Los Angeles. Da duger det på øvre Singsaker eller Nordstrand også.

Interiør: 4

Det er ikke noe stilbrudd å sette deg inn i Range Rover Sport, særlig ikke i en versjon med mye utstyr. Her er det klassisk britisk luksusbil-interiør som setter tonen. Men også med moderne innslag på material og utstyrsfronten.

Den store navi- og betjeningsskjermen i midtkonsollen er i vår testbil sågar utstyrt med TV-skjerm som bare kan sees i passasjersetet. Vi setter pris på norsk tale og meny, men selve kartgrafikken virker utdatert i forhold til det du finner hos BMW og Audi.

På tross av bilens solide ytre mål, er ikke den innvendige plassen voldsomt imponerende. Det gjelder spesielt benplass i baksetet og bagasjeromsvolum på 489-1761 liter. Riktignok er bilen svært bred innvendig og selv med panoramasoltak er takhøyden tilstrekkelig foran og bak.

Range Rover Sport 3,0 SDV6 2013=

PENT GJORT: Stil-politiet har lite å utsette på blingeffekten innvendig. Dette går hjem både i Hollywood og Bollywood. © FOTO: Handeland, Petter

Komfort: 5

Den flygende teppe-følelsen vi fikk da vi kjørte nye Range Rover i mars 2013, uteblir i Range Rover Sport. Testbilens utstyrspakke med blant annet 21-tommers hjul bidrar nok til at små ujevnheter forplanter seg bedre gjennom understellet enn man skulle tro.

Samtidig klarer fjæringen å asfaltere ut det meste av større dumper, issvuller og rugler på norsk vintervei. Sammen med den stødige, tunge kjørefølelsen gir det et inntrykk av gedigen komfort.

Vi måler et støynivå på 66 dBA i 100 km/t. Her har de store SUV-ene en fordel fremfor mindre bilmodeller.

Seter og sittestilling er av beste sort, og bilen har i tillegg et par ting på ekstrautstyrslisten som øker komfortnivået betraktelig: Adaptiv cruisekontroll (18 700), premium aircondition (12 200), varme i ratt (1 900) og seter med både varme og ventilasjon (6 600).

Sikkerhet: 5

Range Rover ble testet av EuroNCAP i 2012. Den fikk fem av fem stjerner og 91 % score for beskyttelse av voksne, 84 % for beskyttelse av barn og 63 % for fotgjengerbeskyttelse. Den er såpass lik Range Rover Sport at vi anser testen å være relevant også for denne versjonen.

I kommentarene til testen får Range Rover skryt på de fleste områder, men beskyttelsen i brystområdet kunne ifølge EuroNCAP vært bedre ved sidekollisjon med stolpe. Også nakkestøttene foran og bak burde gitt bedre beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra, sier EuroNCAP.

Range Rover Sport 3,0 SDV6 2013=

HELT NORMALT: Om ikke Range Rover Sport setter verdensrekord i dårlig plassutnyttelse, henger den godt med i teten. 489 liter bagasjeromsvolum er ikke mye når bilen er like svær som en liten hytte. © FOTO: Handeland, Petter

Pris/utstyr: 2

Det koster å eie en stor luksus-SUV. For Range Rover Sport starter moroa på 900 000 for rimeligste utstyrsgrad av 211 hk-versjonen.

Når effekten skrus opp til 292 hk, skal staten ha sitt. Dermed blir startprisen drøyt 1,1 millioner.

Vår testbil er den best utstyrte Autobiography med Dynamic Pack til 1 285 850 kroner. Testbilen hadde en del tilleggsutstyr slik at totalprisen havner rett over 1,5 millioner. Prisene på tilleggsutstyr virker på nivå med de viktigste konkurrentene.

Det sier seg selv at du bør ha orden på økonomien, både til å takle anskaffelsespris og det kommende verditapet.

Forbruk: 3

Ifølge EU-normen skal Range Rover Sport SDV6 bruke 0,75 l/mil med et CO2-utslipp på 199 g/km.

I vår faste forbruksrunde blir det noe mer: Da måler vi forbruket til 0,86 l/mil, omtrent samme nivå som de fleste konkurrentene.

Det er ved bykjøring eller på svingete og kuperte veier forbruket øker mest. Selv for en nøysom dieselmotor koster det å flytte på så mange kilo.

Range Rover Sport 3,0 SDV6 2013=

LED THERE BE LIGHT: Foreløpig er LED-teknologien forbeholdt kjørelysene, mens hovedlysene er adaptive Xenon-lys. Nye BMW X5 kan eksempelvis leveres med LED hovedlys. © FOTO: Handeland, Petter

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

En stor, tung bil er ikke noe optimalt kjøreredskap på glatte vinterveier. Selv om den solide fremtoningen og avansert 4WD antyder noe annet. I stedet er det fremkommelighet, komfort og sikkerhetsfølelsen du etter hvert setter mest pris på. Og hvis det først skal synes at du har betalt godt over en million for bilen din, er Range Rover Sport en av dem det synes best på.

Les mer:

Snart kommer laserlys på bilen din

De 20 beste SUV-ene

De 25-viktigste 2014-bilnyhetene

Range Rover Sport 3,0 SDV6 2013=

HYTTEBILEN: Selv i landets dyrere hyttelandsbyer vil nye Range Rover Sport vekke oppsikt. © FOTO: Handeland, Petter

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Range Rover
Pris 1109000

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!