Årlig tester vi opp mot 100 biler her i klikk.no/motor og Vi Menn Bil Top Gear. Siden 2010 har vi testet totalt 430 biler, og vi har kjørt hver eneste bil gjennom vårt omfattende testprogram der bilenes egenskaper kartlegges ned til minste detalj.

Informasjonen legges deretter inn i en database, slik at vi i ettertid kan sortere dataene fra størst til minst, sterkest til svakest, dyrest til billigst osv. osv. Det er en krevende prosess, men samtidig svært viktig for å kunne skille mellom biler som stadig blir mer like hverande.

Ett av mange punkter i vårt testopplegg er speedometermisvisning. Ved hjelp av avansert GPS-måleutstyr, sjekker vi bilenes misvisning i 50, 80 og 100 km/t.

Kan koste dyrt

To ting er verdt å tenke litt på når det kommer til misvisning. Den ene er naturlig nok at speedometeret viser for lite og at du kjører fortere enn antatt og øker sjansen for å bli tatt i fartskontroll.

Den andre er at speedometeret viser for mye slik at du kjører alt for sakte. Det kan fort føre til frustrasjon og irritasjon blant andre bilister som vil forbi og på den måten skaper farlige trafikksituasjoner.

Vi har tidligere vært i kontakt med trafikkforsker ved SINTEF, Dagfinn Moe, som hadde følgende å si om saken:

- Irritasjon kan utvikle seg til sinne og aggresjon. Denne emosjonelle tilstanden reduserer evnen til å tenke rasjonelt. Den atferdsmessige konsekvensen er kortere avstand til forankjørende, et meget sterkt ønske om å kjøre forbi og at forbikjøring kan skje uten den nødvendige sikkerhetsmargin. Dermed øker risikoen, sa han.

Toyota Hilux Artic Trucks pickup=

VISER FOR LITE: Denne Toyota Hilux-en hadde en faktisk fart på 103 km/t med 100 km/t på speedometeret. De store, ettermonterte hjulene må nok ta skylden for det. © FOTO: Handeland, Petter

Hjulskift kan endre misvisningen

Et klart flertall av testbilene med mye misvisning i Vi Menn Bil Top Gears måledata, ble testet med vinterdekk. Et like klart flertall av bilene med lite misvisning, hadde sommerdekk (disse opplysningene er ikke tatt med i tabellene av plasshensyn). Dette kan gjelde for din bil også, for det er ikke uvanlig at biler leveres med forskjellig dekkdimensjon for sommer- og vinterhjul. Ofte har sommerhjul større felger og bredere dekk enn vinterhjulene.

Gjør de det med vilje?

Når vi ser gjennom dataene, spør vi oss om én ting: Er det slik at bilprodusentene bevisst gir miljøbiler større speedometermisvisning og på den måten lurer folk til å kjøre saktere og bruke mindre drivstoff? Vi vet ikke svaret, men vi ser en tydelig tendens til at miljøbiler som VW Golf BlueMotion og en rekke Toyota-hybrider ofte har større speedometermisvisning.

Det vi vet, er at bilprodusentene er innenfor kravet: Biler solgt i Europa og en rekke andre land skal ifølge internasjonale regler ha et speedometer som ikke viser lavere fart enn den reelle. Derimot kan det vise mer enn den virkelige farten. 10 prosent pluss 4 km/t er maksimalt tillatt avvik.

Og bilprodusentene har stort sett sitt på det tørre. Kun 2 av 430 biler har i våre målinger gått fortere enn det speedometeret viser, hvorav én hadde montert vesentlig større hjul enn originalt.

BILMERKE

MODELLBETEGNELSE

MISVISNING 100 KM/T

Toyota

Audi

Hilux Arctic Trucks

A8 4,2 TDI

103

102

Toyota Auris Touring Sports hybrid 2013=

STØRST MISVISNING: Av de 430 bilene vi har testet er det Toyota Auris Hybrid som har den største misvisningen med 11 prosent. Det er innenfor regelen for maks avvik på 10 prosent + 4 km/t. © FOTO: Terje Bjørnsen

Bilene med størst misvisning

Blant de 430 bilene vi har testet ligger den gjennomsnittlige misvisningen på fire-fem prosent - altså en faktisk fart på 95-96 km/t med speedometervisning på 100 km/t.

Toyota Auris Hybrid er den bilen med størst misvisning blant de testede bilene hittil. I den var den virkelige farten 89 km/t når speedometeret viste 100 km/t - en feilmargin på 11 prosent. En god del, men innenfor kravet på 10 prosent + 4 km/t., som i 89 km/t blir 101,9 km/t.

BILMERKE

MODELLBETEGNELSE

MISVISNING 100 KM/T

Toyota

VW

Opel

VW

VW

Opel

Toyota

Opel

Nissan

VW

Nissan

Opel

Subaru

VW

Toyota

Toyota

Land Rover

Toyota

Saab

Subaru

Auris Hybrid

Caravelle 2,0 TDI 140 7DSG

Astra 1,7 CDTi Sport

Golf Bluemotion

Golf 1,6 TDI 105 Blue Motion

Astra 1,7 CDTi Enjoy

Avensis 2,2D aut sedan

Meriva 1,4 Turbo

Juke 1,6 T

Beetle 1,2 TSI

Qashqai 1,6 dCi

Zafira 1,4 Turbo aut. Cosmo

Outback 2.0D Lineartronic

Passat 2,0 TDI STV 170 4Motion 6DSG

Land Cruiser GX D-4D aut.

Urban Cruiser 1,4 D-4D

Discovery 4 3,0 TDV6 7s

Auris Hybrid

9-5 Vector 2,0 TID4 sedan aut

Legacy 2,0 stv aut

89

90

90

90

91

91

91

91

91

91

91

91

91

92

92

92

92

92

92

92

HELT KORREKT: Speedometeret i Tesla Model S viste 100 prosent korrekt. Det gjorde også speedometeret i Audi Q5 Hybrid. © Foto: Tesla

Mer korrekt i dyrere biler

Det finnes også biler der speedometeret er pinlig nøyaktig. Som oftest gjelder det dyrere biler, men på listen sniker det seg inn et par rimelige Hyundaimodeller og to forskjellige motorvarianter av Skoda Rapid.

BILMERKE

MODELLBETEGNELSE

MISVISNING 100 KM/T

Audi

Tesla

Hyundai

Hyundai

Mercedes-Benz

VW

Mercedes-Benz

Audi

Mercedes-Benz

Audi

Mercedes-Benz

Skoda

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Skoda

Audi

BMW

Q5 Hybrid

Model S Performance

i30 Bluedrive 1,6D

ix35 CRDi 2,0 136

E 220 CDI Coupe aut.

Touareg Hybrid

CLS 250 CDI

A6 3,0 TDI Quattro

B180

A1 Sportback 1,4 TFSI

A180 AMG

Rapid 1,6 TDI

E200 CGI Coupé

ML350 Bluetec 4Matic

Rapid Spaceback 1,2 TSI

A8 4,2 TDI Quattro

X5 xDrive 25d

100

100

99

99

99

99

99

99

99

99

99

99

99

99

99

99

99

Les også:

Så mye koster den nye Passaten

Den nye motoren skal hviske

Du vil ikke tro hvor rask den er

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!