Test: Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic

Nei, dette er ingen SUV

Mercedes GLA er en herlig bil. Men ikke den SUV-en Mercedes sier den er.

Sist oppdatert

Det er blitt utrolig mange nisjer i bilverdenen. Mercedes kaller den nye GLA for en "premium kompakt-SUV".

Men aldri har vi kjørt en mindre SUV-ete SUV.

Den er ikke høy. Den har ikke høy bakkeklaring. Og den kjører som en sportslig kompaktbil. For det er nettopp det den er. En påkostet kompaktbil med SUV-elementer og et par SUV-knapper i dashbordet.

Mercedes nevner Audi Q3 og BMW X1 som konkurrenter. Vi legger til Volvo V40 Cross Country, for den er bygd etter omtrent samme oppskrift som GLA.

Testbilen er en GLA 220 CDI 4Matic, en av tre utgaver med firehjulsdrift (og automat, for firehjulsdriften krever automatgir). Den koster fra en halv million kroner med denne motoren. De rimeligste GLA-ene koster fra 375.000 kroner og har kun forhjulsdrift.

Kjøreegenskaper: 5

Det finnes ikke SUV-følelser bak rattet i en GLA. Her er ingen vagging, topptunghet eller understyring, egenskaper som ikke er helt uvanlig for SUV-er når de settes under press.

Dette er en bil du setter deg ned i, ikke opp i. Kjørefølelsen er sportslig, og i all hovedsak lik den du finner i de nære slektningene A-klasse og CLA.

Blant det vi liker best, er direkte styring, godt grep i forhjulene og en fin balanse dersom man tar i litt ekstra i et par svinger. GLA 220 CDI 4Matic er 1,6 tonn tung. Det er mellomklasse og ikke kompaktbil over denne vekten, og det kan man ane i krappe svinger.

PIMPA: Om selve bilen ikke er stort høyere enn en vanlig kompaktbil, så er fronten desto kraftigere. Fra førerplass ser man mye av panseret - det er ikke vanlig i kompaktbiler i 2014. FOTO: Petter Handeland
PIMPA: Om selve bilen ikke er stort høyere enn en vanlig kompaktbil, så er fronten desto kraftigere. Fra førerplass ser man mye av panseret - det er ikke vanlig i kompaktbiler i 2014. FOTO: Petter Handeland

Firehjulsdriften kjenner vi fra CLA, A- og B-klasse som aktiv - bakhjulene kobler svært raskt inn når sensorene registrer hjulspinn. Da GLA-testen ble gjennomført, var veiene bare og stort sett tørre. Under slike forhold sender 4Matic-systemet kraften til forhjulene. Les mer om denne utgaven av 4Matic her.

TEKNISKE DATA Mercedes GLA 220 CDI 4Matic

  • Motor, cm³: 2143
  • Effekt, hk ved o/min: 170/3400-4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1400-3400
  • Egenvekt, kg: 1595
  • Tilhengervekt, kg: 1800/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 443/180/149
  • Bagasjerom, liter: 421/836
  • Standard dekkdimensjon: 215/60 R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,49
  • CO2-utslipp, g/km 129
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 8,3
  • Toppfart, km/t: 215
  • Pris fra, kr: 486 000
  • Pris testbil, kr: 551 000

Med sportsunderstellet testbilen har, er oppgitt bakkeklaring 11,9 cm (med maksimal lastekapasitet; normalunderstellet har 13,4 cm bakkeklaring). Det er omtrent som i vanlige kompaktbiler, og ikke noe du skal vade i elva eller kjøre på grove traktorveier med. Normalt har SUV-er 18 cm bakkeklaring eller mer.

Motor: 3

2,1-literen under panseret har 170 hk og 350 Nm. Dette er en gammel dieselkjenning som Mercedes-ingeniørene stadig vekk finpusser på. Motoren er koblet til en sjutrinns dobbeltclutchautomat.

GLA 220 CDI 4Matic er en dyr kompaktbil, og da er det lov å være kravstor. Her er det for mye gammelmodig dieselralling. Først og fremst gjelder dette under normal igangsetting, og da synes vi også at girskiftene er litt for trege.

Mercedes sier at sluringen er lagt inn for å gjøre girskiftene myke og komfortable. Vi merker imidlertid ingen komfortfordel sammenlignet med konkurrenter der girskiftene er mer kontante. Vi hører bare mer lyd. Motorstøyen virker ikke å være like godt dempet i Mercedes ' kompaktbiler som i de større modellene der varianter av motoren også brukes.

Oppe i jevn fart har vi derimot ingenting å klage på. Da tikker den ganske umerkelig opp og ned i gir, og motorlyden blandes med andre vanlige støykilder.

Som nær sagt alltid med dieselmotor virker sportsinnstillingen på girkassa for masete til at vi kjører lenge i den. Du kan også gire selv med hendler på hver side av rattet.

Ytelser: 5

KVIKK: GLA kjører omtrent som de andre kompaktbilene fra Mercedes. Den er kvikk og sportslig og har meget godt grep i forhjulene. Firehjulsdriften, som er av den typen som sender kraft til bakhjulene bare når det trengs, virker mer aktiv enn i andre systemer med lignende virkemåte. FOTO: Petter Handeland
KVIKK: GLA kjører omtrent som de andre kompaktbilene fra Mercedes. Den er kvikk og sportslig og har meget godt grep i forhjulene. Firehjulsdriften, som er av den typen som sender kraft til bakhjulene bare når det trengs, virker mer aktiv enn i andre systemer med lignende virkemåte. FOTO: Petter Handeland

Testbilen greier forbikjøringsspurten fra 60 til 100 km/t på 4,5 sekunder. 80-120 km/t tar 5,9 sekunder. Det er merkbart bedre enn for eksempel BMW X1 xDrive 20d med 163 hk, og litt raskere enn Audi Q3 2,0 TDI quattro med 177 hk.

TESTDATA Mercedes GLA 220 CDI 4Matic

  • 0-100 km/t, sek: 8,9
  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, 6. gir: 8,6
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,1
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,0
  • 80-120 km/t, 6. gir: 9,2
  • 80-120 km/t, 7. gir: 12,2
  • 80-120 km/t, kickdown: 5,9
  • Støy tomgang, dBA: 44,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,1
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,55

I praksis har du en bil som er raskere enn de aller fleste andre i køen du vil forbi.

Vi kan også sammenligne med sportssedanen CLA 250 4Matic, som har en bensinturbo med 211 hk. Da er GLA rundt et sekund tregere i begge målinger.

Vi nevner dette fordi GLA kan fås med samme motor, til en pris som ikke er veldig mye høyere enn testbilens. Og GLA vil sannsynligvis gå omtrent like fort som CLA med 250-motoren. En GLA med GTI-ytelser, med andre ord.

Eksteriør: 6

En kan gjerne si at GLA stammer fra A-klasse, men det er ingen forvekslingsfare mellom dem.

Mercedes har latt designerne leke seg litt mer med GLA enn A-klasse. Det kan se ut til at de har fått følgende beskjed: "Få den til å minne om en SUV, til tross for at den er lav." GLA er nemlig bare noen fingerbredder høyere enn den ganske lave A-klasse.

Selvsagt har GLA typisk SUV-pynt som skliplater under front og hekk og deksler i kontrastfarger rundt hjulbuer og på dørkarmer. Men den har en hel del mer.

Fronten er ganske kraftig pimpa opp om du sammenligner med A-klasse, eller kompaktbiler flest for den del. Den er faktisk såpass høy at du ser uvant mye av panseret fra førerplass.

Fra front til hekk er profilene større og kantene skarpere enn på A-klasse. Hekken er større og høyere - GLA er tross alt 14 cm lengre.

Resultatet: Den røde testbilen får uvanlig mange tomler i været i løpet av testperioden. Mange sender riktig lange blikk. Mercedes har truffet designblinken.

Interiør: 3

Middels karakter skyldes verken kvalitetsfølelse eller interiørdesign. Tvert imot, for stilen er sportslig og moderne, betjeningen lett å lære seg og kvalitetsfølelsen høy i kompaktbilsammenheng (men ikke fullt så tung, i positiv forstand, som i større Mercedeser).

KJENT: Det eneste SUV-ete i interiøret er to små taster i midtkonsollen, der den ene holder farta nede og den andre hjelper bilen kå kravle fram der det er ekstra krevende (bare i GLA med firehjulsdrift). Ellers er det i all hovedsak som i slektningene A-klasse og CLA: sportslig og moderne. FOTO: Petter Handeland
KJENT: Det eneste SUV-ete i interiøret er to små taster i midtkonsollen, der den ene holder farta nede og den andre hjelper bilen kå kravle fram der det er ekstra krevende (bare i GLA med firehjulsdrift). Ellers er det i all hovedsak som i slektningene A-klasse og CLA: sportslig og moderne. FOTO: Petter Handeland

Den mindre gode siden er plass. Audi A3 viser at også en jålekompaktbil kan ha god plassutnyttelse. Mercedes GLA er større utvendig enn A3, men trang inni.

I praksis er det plass nok til fire voksne av gjennomsnittsstørrelse i kupeen. En eventuell femtemann bør ha kroppsmasseindeks på rundt 15 samt smal beinbygning. Testbilen har soltak, og det bidrar til snau takhøyde både foran og bak.

Bagasjerommet er oppgitt til å romme 421 liter, men det må være inkludert det halvstore rommet under gulvet. Det er i alle fall intet ved målene vi tar av bagasjerommet som tyder på at det er større enn i andre kompaktbiler med lavere oppgitt volum.

Dette er altså neppe bilen for deg med hund, barnevogn og barneseter.

Komfort: 3

Testbilen har som nevnt sportsunderstell. Ved siden av å være strammere, reduserer det bakkeklaringen med halvannen centimeter.

Vi synes sportsunderstellet er for stramt. Det gir unødig mye bevegelse i bilen både i lav byfart og på ujevn vei i landeveisfart. Vi ville definitivt prøvd GLA med normalunderstell før vi hadde sendt vår bestilling. Fra A-klasse vet vi at normalunderstellet trolig er stramt nok for de fleste. http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article810977.ece

Men det virker godt dimensjonert - vi hører ingen høye slaglyder over telehivene, slik vi innimellom har gjort i CLA og A-klasse.

Støynivået oppe i fart er vel høyt til at dette er en halvmillionkronersbil. 69,2 desibel i 100 km/t med vinterdekk er det ingenting premium over. Det er gjennomsnittlig.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har i skrivende stund ikke kollisjonstestet GLA. Derimot har de stilt A-klasse og CLA til veggs, og de er så nære slektninger at vi antar at resultatene i hovedsak er gyldige også for GLA.

Begge har fått fem av fem stjerner som hovedkarakter, og begge har gjennomgående høy score i underkategoriene. For eksempel er beskyttelse for voksne vurdert til 91 prosent i CLA.

AKKURAT NOK: Kupeen er relativt trang. Baksetet er ikke bredt, og i praksis rommer bilen fire voksne av gjennomsnittsstørrelse, men uten å gi dem noe ekstra boltreplass. Med soltak som stjeler litt av takhøyden, er det kort opp til taket. FOTO: Petter Handeland
AKKURAT NOK: Kupeen er relativt trang. Baksetet er ikke bredt, og i praksis rommer bilen fire voksne av gjennomsnittsstørrelse, men uten å gi dem noe ekstra boltreplass. Med soltak som stjeler litt av takhøyden, er det kort opp til taket. FOTO: Petter Handeland

GLA har i Norge mer standardutstyr enn A-klasse og CLA, og noe av dette utstyret er godt for sikkerheten. Radar som registrerer fare for påkjørsel er ett eksempel på dette. GLA kan bremse av seg selv om du ikke gjør det.

Pris/utstyr: 3

Mercedes er nøye med å påpeke at GLA i Norge kommer med ekstra mye utstyr. Det handler om en pakke som ville kostet rundt 40.000 kroner om du hadde kjøpt til alt i en A-klasse, der det ikke er standard.

Mercedes mener pakken gjør at GLA kommer heldig ut av en prissammenligning med BMW X1 og Audi Q3 med tilsvarende motor. Frapris for GLA 220 CDI 4Matic ligger i samme område som sammenlignbare alternativer av de to andre.

Pakken byr på utstyr som faktisk forbedrer bilens funksjon, sikkerhet eller komfort, og ikke bare pynt, slik vi ellers ofte ser. Eksempler er adaptive bixenonlys, parkeringsassistent og ryggekamera, kollisjonsradar, regnsensor og multifunksjonsratt. Likevel er det ikke sikkert at en Audi- eller BMW-kunde på død og liv vil ha alt det pakken inneholder. Og Audi og BMW kan på sin side tilby noenlunde gunstige pakker, om ikke med akkurat samme innhold.

Uansett er minst en halv million kroner fortsatt mye penger for en relativt trang kompaktbil med SUV-elementer, selv om den har sterk motor, firehjulsdrift og automat.

Samtidig regnes nettopp firehjulsdrift og automat til ting som bidrar til at bruktverdien kan holde seg bedre.

Forbruk: 5

Mercedes GLA 220 CDI 4Matic har lavt oppgitt forbruk til å ha firehjulsdrift og automat: 0,49 l/mil.

I vår faste testrunde på 20 mil, som vi prøver å kjøre så likt som mulig med alle våre testbiler, bruker GLA 0,55 l/mil.

Det er noe mindre enn de to konkurrentene fra Audi og BMW, som begge brukte rett over 0,6 l/mil.

SMÅBARSKT: Sportsstolene i testbilen er fine å se på, komfortable å sitte i og gir god sidestøtte. De stadfester hva bilen er: En kompakt bil i jålesegmentet, der kjøreegenskaper er ekstra vektlagt. FOTO: Petter Handeland
SMÅBARSKT: Sportsstolene i testbilen er fine å se på, komfortable å sitte i og gir god sidestøtte. De stadfester hva bilen er: En kompakt bil i jålesegmentet, der kjøreegenskaper er ekstra vektlagt. FOTO: Petter Handeland

Sjekk forbruksvinnerne og -taperne her.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Som slektningene A-klasse og særlig CLA kunne Mercedes 220 CDI 4Matic aldri fått en femmer som totalkarakter om man vurderer bilen strengt etter fornuftskriterier. Til det er den for trang, prisen for høy og fjæringen for stram (med sportsunderstell).

Men dette er neppe en bil man sikter seg inn på dersom man har drøssevis av fornuftskrav. GLA er i et segment der det handler om stil, kjøreegenskaper og i større eller mindre grad også ytelser. Og her innfrir GLA meget godt.

Men en SUV er den ikke.

OPPLÆRING: GLA-modellene har gjennomgående lavt oppgitt forbruk, og søylediagrammene forteller deg om du kjører økonomisk. I vår faste forbrukstest bruker GLA 220 CDI 4Matic 0,55 l/mil, et meget godt resultat for en firehjulsdrevet bil med automatgir. FOTO: Petter Handeland
OPPLÆRING: GLA-modellene har gjennomgående lavt oppgitt forbruk, og søylediagrammene forteller deg om du kjører økonomisk. I vår faste forbrukstest bruker GLA 220 CDI 4Matic 0,55 l/mil, et meget godt resultat for en firehjulsdrevet bil med automatgir. FOTO: Petter Handeland

Les også:

Tesla vil droppe sidespeilene

Edderkopp lager trøbbel for Mazda

Stramt bilbudsjett? Her er billig-bruktbilene som holder lengst

Denne saken ble første gang publisert 11/04 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også