Biler har tradisjonelt hatt én motor, en forbrenningsmotor som drives av enten bensin eller diesel. Men nå blir de såkalte hybridbilene stadig mer populære. Dette er biler som har minimum to motorer; en forbrenningsmotor og en elektrisk motor - en løsning som i Norge ble gjort kjent med Toyota Prius. Fordelen med hybridløsningen er at det gir lavere forbruk og utslipp, og dermed - i noen tilfeller - lavere priser.

Årets bilutstilling i Frankfurt viste at miljøbiler er i fokus hos flesteparten av de store bilprodusentene.

-Det gjelder ikke bare elbiler, men også ladbare hybridmodeller og vanlige hybridbiler, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil TopGear.

Han mener de ladbare hybridmodellene seiler opp som spesielt interessante.

-De kan kjøres på ren eldrift cirka. 30-50 kilometer, har ingen rekkeviddeproblematikk og lavere forbruk enn normale versjoner.

15 modeller i løpet av to år

Bilsalget her hjemme viser at hybridbilene er på frammarsj. Personbilene med hybriddrift har en markedsandel på 7,9 prosent, og hittil i år er det registrert 6384 nye personbiler med hybriddrift, 85,9 prosent flere enn i samme periode i fjor. Men mye av dette salget står nye Toyota-modeller for.

=

MINDRE SUV: Toyota og Lexus skal lansere hele 15 nye eller fornyede modeller innen utgangen av 2015. Blant annet en mindre Lexus-SUV. FOTO: Martin Jansen

-Salget av hybridbiler utgjør cirka 50 prosent av våre personbiler. På nylanserte Auris velger mer enn 70 prosent av kundene hybrid, opplyser Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota.

I Norge er det Toyota, og deres luksusmerke Lexus, som nærmest har vært enerådende på hybridbiler. Ifølge Olsen skal Toyota og Lexus lansere hele 15 nye eller reviderte hybridmodeller på verdensmarkedet innen utgangen av 2015, inkludert en brenselcellehybrid.

-Neste generasjon hybridbiler får lavere drivstofforbruk, og med både lavere vekt og kostnader enn tidligere. Batterier, elektromotorer og bensinmotoren forbedres betydelig, forteller Olsen.

Standaufnahme Farbe: Misanorot=

AUDIS FØRSTE: Neste sommer lanserer Audi sin første plug-in-hybrid: Audi A3 Sportback e-tron. Den har et oppgitt forbruk på 0,15 liter per mil med et CO2-ustlipp på beskjedne 35 g/km. Rekkevidden på kun elektrisk drift skal være på 50 kilometer. FOTO: Audi

Hva er en hybridbil?

En hybridbil er enkelt forklart en bil der én forbrenningsmotor og én eller flere elmotorer sammen står for framdriften. Batteriene lades ved regenerering av rulle- og bremsekraft. Plugginnhybrider kan i tillegg lades med kontakt fra strømnettet.

Toyota leder an

-Toyota har banet vei når det gjelder hybridbiler. Det har gitt selskapet en miljøprofil i folks bevissthet, selv om Toyotas bilpark ikke er noe mer miljøvennlig enn for eksempel Peugeot. Tvert imot, sier Anders Hovde, ekspert på nybilmarkedet i TNS Gallup.

- Ja, det er korrekt at gjennomsnittlig CO2-utslipp på alle nye Toyota personbiler solgt i 2013 er 116 g/km mot Peugeots 111 g/km. Men Toyota er en volumselger i Norge. Vi har levert 13 659 personbiler de første ni månedene i 2013, mot Peugeots 4109. Toyota har dessuten redusert det gjennomsnittlige utslippet med syv g/km sammenlignet med fjoråret, sier Lars-Erik Årøy, administrerende direktør i Toyota Norge AS

- Toyotas lave CO2-nivå er for en stor del oppnådd gjennom bensinhybrider, som kombinerer lavt forbruk og CO2-utslipp med tilnærmet null NOx-utslipp, som dermed beskytter byluften - i motsetning til dieselbiler. Kun 23 prosent av Toyotas personbilsalg i 2013 er dieselbiler, parerer Årøy.

=

SUV-HYBRID: Mitsubishi Outlandet Plug-in Hybrid EV skulle etter planen vært lansert i Norge denne høsten, men problemer med batteriene forpurret planene. Men bilen er ventet i begynnelsen av 2014 med en prislapp under 500 000 kroner. FOTO: Mitsubishi

85 g/km-målet kan nås

Ved å legge om engangsavgiften på nye biler kan Stortingets mål om å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler solgt i 2020 til 85 g/km nås.Det viser en ny rapport utarbeidet ved Transportøkonomisk institutt. Innfrielsen av 85-grams målet, som er beskrevet i Klimameldingen, vil gi en reduksjon i CO2-utslippet fra nye biler på 35 prosent fra dagens nivå for nye biler. For å nå målet må etterspørselen styres mot biler med lavere utslipp, og at elbiler og/eller ladbare hybridbiler utgjør en forholdsvis stor andel av nybilsalget i 2020.

De mest fonøyde kundene

Spørreundersøkelser som TNS Gallup har gjennomført viser at hybridbileierne generelt er veldig fornøyde med bilen sin, og trekker fram hensynet til miljøet som en kjøpsutløsende faktor.

- Hybrideierne er dessuten over gjennomsnittlig lojale til sitt bilmerke. Nå består riktig nok hoveddelen av hybrideierne av Prius-eiere, men vi ser det samme for de som har Lexus eller andre hybrider, forteller Hovde.

De som velger elbil og hybrid er også i langt større grad enn totalmarkedet opptatt av at bilen skal være miljøvennlig sammenlignet med andre modeller.

- Men vi ser også at gunstigere avgifter og driftsøkonomi er viktig for elbil- og hybridkundene, særlig for elbil-kjøperne. Design og motorstyrke har liten betydning, men her er ikke Tesla-eierne med, sier Hovde.

Den mest interessante teknologien

- Dersom man ønsker å klare seg med en bil som fortsatt er miljøvennlig, virker ladbare hybrider nå som den mest interessante teknologien, mener Bjørnsen.

Vi Menn Bil TopGears tester av de ladbare hybridene Opel Ampera og Volvo V60 D6 AWD, viser at de i praktisk bruk oppnår lave forbrukstall.

=

HYBRID-MONDEO: En hybrid Ford Mondeo er det nok mange som kan tenke seg. FOTO: Ford

-Spesielt imponert var vi ved testkjøringen av den ladbare hybriden Volvo V60 . Selv under vinterlige kjøreforhold gikk bilen opptil 33 km på eldrift, sier Bjørnsen

-Ved hyppig lading gir det mulighet til å løse by- og nærkjøring bare på ren eldrift, eller et forbruk som sjelden overstiger 0,1-0,3 l/mil. På langkjøring klarte bilen seg på rundt 0,5 l/mil. Imponerende for en bil med 283 hk.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!