Når det gjelder elbiler er det ikke bare Tesla Model S som selger bra. I november kommer de første eksemplarene av BMW i3 til Norge, men allerede i god tid før lanseringen er BMWs første serieproduserte elbil en suksess. Over 700 nordmenn har allerede bestilt bilen som koster fra 237 100 kroner i Norge.

BMW i3 er en helt ny modell fra BMW og er ikke fundamentert på andre modeller, slik flere andre elbiler er som for eksempel de elektriske versjonene av Ford Focus, VW Golf og VW Up

16 mils rekkevidde

At i3 er bygget fra bunn av. Det er fordelaktig med tanke på plasseringen av den tunge batteripakken. Det kanskje mest spesielle er at bilen er bygget i karbonfiber, et materiale som lenge har vært forbeholdt Formel 1-biler og kostbare sportsbiler.

Det betyr at du snart kan kjøpe en småbil der store deler av bilen er i komposittmaterialet. Det er et krevende materiale å jobbe med, fordelen er at det veier lite sammenlignet med stål.

I elbilen BMW i3 er den ene av de to hovedmodulene i rammeverket bygd opp av karbonfiberforsterket plast.

Den har i likhet med Tesla Model S batteriene plassert midt i bilen og så lavt som mulig. Det gjør at i3 får et mye lavere tyngdepunkt enn det som er mulig med en vanlig bil. Vekten er under 1250 kilo, og vektfordelingen på hjulakslingene er 50/50. Driften er i BMW-kjent stil på bakhjulene. 0-100 km/t skal gå unna på 7,5 sekunder.

Elmotoren i i3 yter 170 hester og 250 Nm, og den skal ifølge BMW ha en rekkevidde på rundt 16 mil i normalmodus.

=

ALLEREDE POPULÆR: BMW i3 kommer i november, men allerede nå har mange nordmenn bestilt bilen. FOTO: Martin Jansen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!