Kort sagt:

+ Svært gode ytelser

+ Høy motorkomfort

+ Sikre og behagelige veiegenskaper


- Kostbar å kjøpe og eie

- Liten miljøgevinst av hybridløsning

VW Touareg er blant de beste store SUV-modellene på markedet. I likhet med flere av konkurrentene har også VW Touareg nå kommet i en hybridversjon.

Hvordan den klarer seg gjennom vårt testprogram kan du lese her:

Kjøreegenskaper: 5

VW Touareg Hybrid oppfører seg ryddig og pent på veien. Den er ikke like sportslig i veiegenskapene som søstermodellen Porsche Cayenne, men for de aller fleste SUV-kunder klarer Touareg seg lenge.

Du kan trykke på forbløffende mye før tyngden gjør seg gjeldene. I alle fall så lenge veibanen er tørr, blir det glatt lar 2,3 tonn seg vanskelig skjule.

Del

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:2995
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:380
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:580
  • EGENVEKT, KG:2315
  • TILHENGERVEKT, KG:3500/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:480/194/171
  • BAGASJEROM, LITER:493-1555
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:255/55-18
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,82
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:193
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:6,5
  • TOPPFART, KM/T:240
  • PRIS FRA, KR:1 310 000
  • PRIS TESTBIL, KR:1 430 000

Motor: 6

Det er V6-motoren fra Audi S4 på 333 hk som gjør jobben, ved behov hjulpet av en elmotor på 34 kW og sørger for til sammen 380 hk og 580 Nm. Det hele foregår gjennom en utmerket åttetrinns automatkasse, noe som gir en sømløs og kraftfull kjøreopplevelse. Knurret fra motoren er akkurat passe, og det er bare displayet på dashbordet som sladrer om når elmotoren trer hjelpende inn. Det er kun i svært lave hastigheter at den drar bilen alene, og ellers er det stort sett ved fullgassakselerasjon at den hjelper til.

Ytelser: 6

Til sammen 380 hk setter sine spor selv om VW Touareg Hybrid er stor og tung. Dette går rett og slett fort unna, både fra stillestående og i de viktigste forbikjøringsområdene. Det viser seg i kickdownakselerasjon; 60-100 km/t går på 3,5 sekunder og 80-120 km/t tar beskjedne 4,5 sekunder. Til sammenligning gjør dieselversjonen med 240 hk de samme øvelsene på 4,2 og 5,5 sekunder. Dermed er VW Touareg Hybrid blant de aller raskeste SUV-modellene vi har testet.

VW Touareg Hybrid=

KRAFTPAKKE: VW Touareg Hybrid har en V6-bensinmotor på 333 hk som hovedmotor. © Egil Nordlien HM Foto

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:7,0
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,4
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:7,0
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:9,0
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:3,5
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:4,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:7,9
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:11,0
  • 80-120 KM/T, 7. GIR:14,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:4,5
  • STØY TOMGANG, dBA:46,2
  • STØY 50 KM/T, dBA:60,4
  • STØY 80 KM/T, dBA:63,7
  • STØY 100 KM/T, dBA:66,5
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,94
  • MISVISNING 50 KM/T:49
  • MISVISNING 80 KM/T:79
  • MISVISNING 100 KM/T:99

Eksteriør: 4

VW Touareg er blitt mer kantete i fasongen enn forgjengeren, men ser harmonisk ut og skjuler sine store dimensjoner bra. Den er ikke spesielt oppsiktsvekkende eller prangende, men det kan faktisk passe bra for en del av de som kjøper stor SUV.

Interiør: 5

Det er gode plassforhold i VW Touareg. I kupeen er det rikelig med rom både foran og bak, dessuten er bagasjerommet stort nok til å romme feriebagasje eller voluminøse gjenstander med volum fra 493-1555 liter. Selve førermiljøet fungerer bra, og VW Touareg gir et godt kvalitetsinntrykk i tillegg til at designet har en påkostet følelse.

VW Touareg Hybrid=

PREMIUM: Et snev av klasse omgir føreren i VW Touareg Hybrid © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 6

VW Touareg er meget stillegående med sin hybrid-drivlinje, i tillegg er vei- og vindstøy godt dempet. 66,5 dBA i 100 km/t med store sommerhjul er mer enn godkjent. Fjæringen er blant de mest komfortable i SUV-klassen, og når du legger til svært behagelige seter og en utmerket sittestilling står VW Touareg til toppkarakter i denne øvelsen, og helt i en annen klasse enn eksempelvis BMW X5 med sportsunderstell.

Sikkerhet: 5

VW Touareg er ikke testet i EuroNCAP-testen, men forgjengeren gjorde det bra i kollisjonstesten i 2004. VW har siden den gang forbedret sikkerhetsstandard og utstyr, og i tillegg er en stor SUV et relativt sikkert sted å oppholde seg i forhold til mindre biler.

VW Touareg Hybrid=

GOD PLASS: Plassforholdene er gode i VW Touareg Hybrid © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 2

Med en pris som starter på 1 310 000 kroner er VW Touareg kostbar, og uforholdsmessig mye dyrere enn de to effektversjonene av den tre-liter store V6-dieselen. Fornuftsmessig er Touareg diesel det eneste gode alternativet i Norge, noe vi også tror vil gi seg utslag i et større prosent- og kronesmessig verditap på hybridversjonen. Testbilen koster 1 430 000 kroner og viser at du må bla opp rundt 100 000 kroner ekstra for å få en godt utstyrt Touareg Hybrid.

Miljø: 3

I følge EU-normen bruker VW Touareg Hybrid 0,82 l/mil ved blandet kjøring og har et CO2-utslipp på 193 g/km. På vår forbruksrunde fordøyer bilen 0,94 l/mil, noe som i seg selv ikke er så verst med tanke på ytelser og biltype. Likevel er det dårligere enn Lexus RS450h og svakere enn 240 hk dieselversjonen som klarte seg med 0,81 l/mil. At elmotoren hjelper så lite til under normal drift gjør at hybridløsningen gjør seg mest bemerket når det kommer til effekt.

VW Touareg Hybrid=

GODE YTELSER: VW Touareg Hybrid er sterk, og klarer seg under liter'n pr. mil i vår forbruksrunde. © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 1430000

Konklusjon

Det er ingen tvil om at VW Touareg hører med til de aller beste stor-SUVene på markedet i dag. Den kjører sikkert og trygt og har fornuftige plassforhold og ypperlig komfort. Hybridmodellen blir nok en parentes her i Norge, og det er først og fremst ytelser og en enda bedre motor- og støykomfort som skiller den fra bestselgeren med treliters diesel. Men kostnadsmessig blir forskjellen for stor, og hybridløsningen gir ingen miljøgevinst.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!