Vi har testet over 660 biler, og blant "dei faste postane" i testrutinene er å måle akselerasjonen. Og når det gjelder Tesla Model S Performance er jobben fort gjort. Stram nakkemusklene, trykk på pedalen til høyre og hyperspace er neste destinasjon. Tallenes tale er klar; 60-100 km/t på 2,5 sekunder og 80-120 km/t på 3,1 sekunder.

Det plasserer bilen blant de aller raskeste bilene vi har testet de siste tre årene. Bare Mercedes-Benz SLS AMG, Audi R8 V10 og Mercedes-Benz CL 500 4Matic havner foran på listen.

Og hva med for eksempel et råskinn som BMW M550d xDrive? Parkert. Her går de nevnte forbikjøringsakselerasjonene på 3,4 og 4,0 sekunder.

Tallene forteller bare en del av historien. Den umiddelbare responsen og lineære kraftutviklingen i elmotoren gir sørger for at det ikke eksisterer forsinkelse på gasspedalbevegelser. Akselerasjonskommandoer utføres som når du slår på lyset.

På en søndagsstille landevei er det bare noen få ganger vi får prøvd forbikjøringskapasiteten i det virkelige liv. Full gass er overkill. I praksis trenger vi kun ett kort dytt på pedalen for å komme opp i sikker passeringshastighet. Holder du den inne et halvsekund for lenge, er det med fare for lengre innhopp bak murene på statens bekostning.

På de svingete partiene blir det fort klart at du ikke bør bruke hele potensialet i veigrep og akselerasjon fullt ut på offentlig vei. Det går rett og slett for fort og henger for godt i svingene til at det er akseptabelt eller fornuftig å nærme seg bilens grenser. Egne banedager på Rudskogen eller Våler med hurtigladere i depotet anbefales på det sterkeste om Teslakundene skal kjenne hva bilen er god for.

=

PARKERT: En heftig bil som BMW M550d xDrive blir parkert av Tesla Model S Performance når det kommer til akselerasjon. © FOTO: Terje Bjørnsen

Sjekk Teslas ytelser mot din bil

Vi har testet mange biler, men få kan matche ytelsene til Tesla Model S Performance. Med sine opptil syv seter er den dermed en stor familiebil med ytelsene til en sportsbil. Den største batteripakken kommer i ulike effektversjoner. Den viktigste forskjellen er om du vil fra 0 til 100 km/t på 5,9 sekunder for normalutgaven eller 4,6 sekunder for Performance-versjonen.

Ser du kun på akselerasjonstall, er det ingen tvil om at Model S er et røverkjøp. Slike ytelser koster bunkevis av avgiftstusenlapper for bensin- og dieseldrevne biler. Eksempelvis koster BMW M5 (0-100 km/t på 4,4 sekunder) 1.753.700 kroner.

Her er tallenes tale

Sammenlignet med de gjerrigste bilene vi har testet

(i perioden 2010 til 2013, uansett bilklasse)

Merke

Modell

60-100 km/t

Støy 100 km/t, dBA

Testforbruk, l/mil

Pris

Tesla

Model S Performance

2,5

71

0,21*

595 000

* Omregnet på ecomodder.com ut fra et energiforbruk i vår testrunde på 185 Wh/km.

Merke

Modell

60-100 km/t

Støy 100 km/t, dBA

Testforbruk, l/mil

Pris fra

Honda

Civic 1,6 i-DTEC

5,6

69,9

0,38

239 900

Renault

Clio 1,5 dCi

6,7

68,2

0,4

185 000

Honda Civic 1,6 i-DTEC 2013=

GJERRIG: Honda Civic 1,6 i-DTEC har fått en moderne dieselmotor. Den kombinerer klassens laveste forbruk med de beste ytelsene. © FOTO: Terje Bjørnsen

Sammenlignet med de gjerrigste i storbilklassen

Her sammenligner vi Tesla-en mot de gjerrigste bilene i storbilklassen, der Tesla Model S størrelsesmessig hører hjemme. Den raskete av bilene i tallen er to sekunder tregere.

Men det kommer også frem at den USA-spesifiserte Tesla-en med Continental ExtremeContact-hjul i dimensjon 245/35 ZR 21 Y har et støyproblem.

Merke

Modell

60-100 km/t

Støy 100 km/t, dBA

Testforbruk, l/mil

Pris

Tesla

Model S Performance

2,5

71

0,21*

595 000

* Omregnet på ecomodder.com ut fra et energiforbruk i vår testrunde på 185 Wh/km.

Merke

Modell

60-100 km/t

Støy 100 km/t, dBA

Testforbruk, l/mil

Pris fra

Audi

A6 2,0 TDI 177 hk

4,7

66,7

0,53

484 900

Mercedes

CLS 250 CDI

4,5

66,8

0,57

736 000

BMW

520dA sedan

4,8

67,6

0,58

485 600

Mercedes

E 200 CDI T

6,4

68,1

0,61

494 000

BMW

525AT xDrive stv

4,6

66,0

0,63

649 300

Sammenlignet med raske luksusbiler

Tallene viser Tesla-en sammenlignet med et utvalg luksus- og storbiler med heftige ytelser. Sortert etter akselerasjon 60-100 km/t.

Mercedes CL 500 4Matic er noe raskere, ellers ligger de andre modellene i tabellen fra halvsekundet bak.

Merke

Modell

60-100 km/t

Støy 100 km/t, dBA

Testforbruk, l/mil

Pris

Tesla

Model S Performance

2,5

71

0,21*

595 000

* Omregnet på ecomodder.com ut fra et energiforbruk i vår testrunde på 185 Wh/km.

Merke

Modell

60-100 km/t

Støy 100 km/t, dBA

Testforbruk, l/mil

Pris fra

Mercedes

CL 500 4Matic

2,3

63,9

0,99

Drøyt 2 mill

Jaguar

Xj 5,0 V8 LWB

3,0

66,2

0,99

1 580 900

Audi

A8 4,2 TDI

3,1

66,8

0,69

1 286 000

Lexus

GS 450h

3,2

67,3

0,72

835 900

Audi

A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk

3,4

67,1

0,73

801 700

BMW

M 550 xDrive Touring

3,4

68,3

0,82

1 213 200

Mercedes CLS 250 CDI=

IKKE I NÆRHETEN: Mercedes CLS 250 CDI er ikke i nærheten av Tesla-en hva gjelder akselerasjon fra 60-100 km/t. FOTO: Terje Bjørnsen

Sammenlignet med Norges 20 mest solgte biler

Bestselgere i Norge første kvartal 2013. Populære modellversjoner som vi har testet. Sortert etter salgstall 1. kvartal 2013.

Merke

Modell

60-100 km/t

Støy 100 km/t, dBA

Testforbruk, l/mil

Pris

Tesla

Model S Performance

2,5

71

0,21*

595 000

* Omregnet på ecomodder.com ut fra et energiforbruk i vår testrunde på 185 Wh/km.

Merke

Modell

60-100 km/t

Støy 100 km/t, dBA

Testforbruk, l/mil

Pris fra

VW

Golf 1,4 TSI 140

4,6

68,1

0,61

288 100

Mazda

CX-5 2,2D 4x4 aut

5,9

68,8

0,63

370 800

Toyota

Yaris Hybrid

7,4

71,4

0,46

189 500

Toyota

Auris Hybrid

7,0

69,7

0,56

251 000

Mitsubishi

Outlander 2,2 DI-D aut 4x4

5,6

70,7

0,64

396 500

Nissan

Leaf

6,5

67,3

231 790

Ford

Focus 1,0 125 hk

7,0

70,5

0,56

233 000

VW

Passat 2,0 TDI DSG stv

6,2

70,2

0,57

407 900

Volvo

V40 D2

6,7

69,8

0,48

251 900

VW

Tiguan 2,0 TDI 4Motion DSG

6,6

69,3

0,6

411 000

Nissan

Qashqai 1,6 dCi

6,0

66,6

0,63

281 000

Volvo*

V70 1,6 Drivé

8,8

66,8

0,55

359 900

Mercedes

A180 CDI

6,2

69,7

0,51

274 500

Honda

CR-V 2,2 i-DTEC

5,6

69,0

0,58

401 600

Toyota

Avensis 2,0 D-4D stv

7,0

68,5

0,55

302 800

Toyota

Prius+ Seven

7,1

70,7

0,57

312 100

Skoda

Octavia 1,8 TSI Kombi

4,0

69,4

0,58

237 400

Volvo

V60 D2

8,0

68,5

0,56

324 900

Peugeot

208 1,6 Hdi

7,3

71,5

0,48

211 400

Audi

A4 Avant 2,0 TDI 120 hk

6,3

68,4

0,57

361 200

* Volvo V70 i oppgitt versjon har senere fått noe sterkere motor og nytt navn, D2.

Nissan Leaf 2013 Elbil=

STØYSVAK: Nissan Leaf er ikke i nærhetene av ytelsene, mer er langt mer støysvak enn de USA-spesifiserte Tesla-en vi testet. FOTO: Geir Svardal

Lynrask familiebil

Av tallene går det frem at Tesla-en har en ekstrem akselerasjon, men det kommer også frem at det støyer bra. Bilen vi testet hadde USA-spesifikasjoner og var satt opp med Continental ExtremeContact-hjul i dimensjon 245/35 ZR 21 Y. Det er et ganske "sinna" hjulvalg som gir barskt utseende og godt veigrep. Men støymåleren viser da også at du betaler for ekstreme veiegenskaper og lider for utseendet. Med 71 dBA i 100 km/t er det veistøyen som dominerer.

Vi har målt 11 ulike versjoner av Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse på sommerdekk, og snittet for disse er 67,5 dBA i 100 km/t. De mest ekstremt skodde versjonene er BMW M550d xDrive Touring med 20-tommere (68,3 dBA) og Audi A6 3,0 TDI quattro med 19-tommere (69,6 dBA).

Konklusjonen er todelt: Den komfortorienterte Tesla-kunden bør holde seg til 19-tommere, og Tesla kan uansett ta en nærmere kikk på støyisolering. Særlig fra bakhjulene er det merkbar romlestøy på piggslitt asfalt. Det er grunn til å tro at dette blir bedre i den europeiske versjonene.

Les også:

Her er bilene med mest bagasjeplass

Bilene med best plass i baksetet

Her står UP i sommer

Derfor koker det over for syklister og bilister

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!