Nylig skrev vi om Ford Focus ST stasjonsvogn - en bil som gjør det mulig å kombinere familielivet med unger i baksetet med fantastisk moro på veien.

Nå kommer også Renault på banen med en bil i samme klasse, Mégane GT 220. Bagasjeplassen er i likhet med en vanlig Mégane på 486 liter - som kan utvides til 1562 liter med baksetene nedfelt.

Men i stedet for en døll 1,5 liters motor på 90 hk, har den en toliters turboladet bensinmotor på 220 hk og 340 Nm fra Renault Sport - samme motor som i Mégane RS.

Også understellet og dempingen er fra sportsavdelingen til Renault.

Renault er kjent for ganske drivstoffgjerrige motorer, og selv denne kraftig bensinmotoren har et oppgitt forbruk på brukbare 0,73 liter per mil og et CO2-utslipp på 169 g/km.

Stopp&start-funksjon og elektrisk servostyring bidrar til å presse forbruket ned. Forbrukstallet er antakelig oppnådd under ganske preparerte forhold, så det er grunn til å betvile hvorvidt det oppgitte forbruket er mulig realistisk i ordinær praksis.

=

GT: Mégane GT 220 skal kun produseres i et begrenset antall. FOTO: Renault

=

Mange vil nok rynke litt på nesen når de hører at GT 220 har elektrisk servo. Det skyldes at elektrisk servo gjerne oppleves å gi mindre styrefølelse enn for eksempel hydraulisk styring. Styringen i GT 220 er imidlertid spesialkalibrert for GT-chassiset, ifølge Renault.

GT-bilen for familien er som seg hør og bør satt opp skinnende svarte 18-tommers hjul (samme som Mégane RS) for å skille den fra de ordinærer stasjonsvognene. Sidespeil, diffuser, luftinntak og takskinner i glanset svart hører også med.

=

FAMILIEVERSJON: Mégane RS - nå også som stasjonsvogn. FOTO: Renault

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!