Bilprodusentene satser mye på å bygge opp sine merkevarer. Logoer, slogans (tenk på Audis "Vorsprung durch technik", og Mazdas egen slogan "Zoom-zoom") og designbetegnelser er av de tingene som skal få et merkenavn til å feste seg i folks hoder.

Derfor endrer ikke Mazda designretning i fred og ro. Det er viktig å si fra, via media og annonser, at nå kommer det noe nytt. Og nå kommer det noe nytt som kalles "Kodo". Eller forsøksvis oversatt: "bevegelsens sjel".

Del

En konseptbil - Shinari - er bygget opp, for å visualisere hva Mazda mener. Shinari er en sportscoupe, for øvrig i god Mazda-tradisjon (Cosmo, RX-7, RX-8).

Her ser dere fremtidens Mazda-fjes. Linjene fra undersiden av grillen og opp til frontlyktene blir et viktig kjennetegn.=

Her ser dere fremtidens Mazda-fjes. Alu-linjen mellom frontlyktene, via undersiden av grillen, blir et viktig kjennetegn. © Denis Meunier

Stikkordet er som sagt "bevegelse". Mazda er ikke alene om det. Få bilprodusenter vil at bilene deres skal se ut som en sekk poteter. Men det finnes forskjellige midler til målet om en dynamisk design.

De siste årene har Mazda snakket om "Nagare", som er et ord for "natur i bevegelse", og som du ser tydelige på den kommende MPV'en Mazda5. Nå heter altså det nye designspråket "Kodo". Som igjen skal stå for "fart, stram og sjarm". Og som handler mer om dyr og mennesker i bevegelse.

"Shinari" er et japansk uttrykk som kan oversettes med "motstand mot å bøyes". Den motstanden du for eksempel merker når du spenner en bue. Det er også et uttrykk som brukes om et dyr eller et menneske som spenner musklene før et sprang eller en sprintdistanse.

Klassisk designede instrumenter mikses i hop med fremtidens krav om intergasjon og interaktivitet.=

Klassisk designede instrumenter mikses i hop med fremtidens krav om integrasjon og interaktivitet. © Denis Meunier

Så, hva skjer?

Uansett er dette en markedsføringsavdelings uttrykk for en filosofi som skal bringe liv til design. Og hva er det egentlig vi konkret kan forvente oss av de kommende års Mazda-modeller?

Designen skal utvilsomt være sportslig, og dessuten mer premium, selv om Mazda selv ikke liker å bruke ordet. BMW & Co. er nemlig ikke et selskap som søkes.

Men Mazda ønsker hele tiden, i likhet med alle andre, å fremstå litt mer kvalitetspreget og fristende, og litt tydeligere.

Shinaris front er utvilsomt et enkeltelement som vil gå igjen på kommende Mazdaer. Den vingeaktige aluminiumslinjen, som starter i frontlyktene og går på undersiden av grillen, er kommet for å bli.

Regn også med å se en skulpturell grill, kraftige og distinkte forskjermer, iris-inspirerte lykter, samt et karosseri som leder tankene hen til muskelspill, eller til en spent kropp eller gjenstand.

Les mer om Kodo og konseptbilen Shinari i neste nummer av Vi Menn Bil. Der får du også et eksklusivt intervju med Mazdas sympatiske og fartsgale designsjef Ikuo Maeda, som blant annet betegner en viss nordmann som "en gud i Japan".

Les også:

Mazda Kasamai - fantastisk linjelek

Brukt MX-5

Mazda 6 - super familiebil

Slik designer du din egen T-skjorte

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!