Mazda skifter modeller oftere enn Flavio Briatore. Og fem år etter den forrige er det klart for et nytt 6-bekjentskap

Noe vi ser frem til, siden vi gjerne lar oss begeistre av dette merket - som for eksempel når vi testet en oppgradert Mazda 6 stasjonsvogn i 2010.

Nye Mazda 6 i sedanversjon lanseres under bilmessen i Moskva i slutten av august, mens stasjonsvognen vises for første gang under Paris Motor Show måneden etter.

Og som vanlig er det antatt at det er stasjonsvognen nordmenn er mest opptatt av, men Mazdas kunder er likevel ikke så ekstremt stasjonsvogn-opphengt som for eksempel Passat-kunder.

Og det er kanskje like greit, for de som har sett begge versjonene, hevder at det er sedanen som (så ofte ellers) virkelig står for en stor og positiv endring i designen.

=

NYTT DESIGN: Nye Mazda 6 utgjør et stort designsprang for modellen. Foto: Mazda

Ny teknologi

- Mazda 6 har tradisjonelt vært vår viktigste modell, men jeg er ikke sikker på om den vil slå CX-5 neste år, sier adm. dir. Karianne Westby hos importøren Mazda Norge.

Uansett har importøren store forventninger til en modell som er kliss ny, innvendig som utvendig, og med en rekke motorer du enten finner hos CX-5, eller som er helt nye.

Mazda 6 er den andre modellen, etter CX-5, som tar i bruk designspråket Kodo, og den såkalte Skyactive-teknologien, som du kan lese om i vår test av SUV-en CX-5.

Den vil videre bli den første modellen fra Mazda med det regenerende bremseenergi-systemet i-Eloop.

Disse bildene viser såpass mye av nye Mazda 6, at det er lov å være forventingsfull. Og mer kommer snart.

Om ikke før, vil katta være ordentlig ut av sekken 29. august!

=

SEDAN: Sedan-versjonen av Mazda 6 lanseres først, men stasjonsvognen kommer like etterpå. Foto: Mazda

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!