Vi bruktimporterer biler som aldri før. Svak økonomisk utvikling i Europa gjør det gunstig å importere, særlig nyere bruktbiler. Det gir utslag på salgsstatistikken over biler i Norge.

Bruktimporten står nå for rundt 25 prosent av nyregistreringene. Hittil i år er det bruktimportert 17 170 personbiler. Det er 10,9 prosent flere enn i samme periode i 2011. Det ble i juli bruktimportert 3075 personbiler, som er 13,1 prosent flere enn i fjor.

- Det har aldri vært mer lønnsomt å bruktimportere bil. Det skyldes en svært gunstig eurokurs, sier Erling Stavheims som driver nettstedet mobile24.no.

BMW 5-serie er den klart mest populære bilene å importere, etterfulgt av Volvo V70 og Mercedes E-klasse. Deretter følger VW Golf, BMW 3-serie og Volvo V50.

Du kan importere selv eller få hjelp av et norsk selskap. Flere merkeforhandlere og frittstående forhandlere har løsninger for import av bruktbil fra utlandet.

Velger du å gjøre hele prosessen selv, er det mye hjelp å hente på nettsidene til Forbruker Europa. Her finner du gode råd for hvordan du skal gjennomføre et vellykket bruktbilkjøp i utlandet.

=

POPULÆR IMPORTBIL: Volvo V70. Foto: Erik Fagerwall

Enklere å importere etter 1. august

En regelendring som trådte i kraft 1. august gjør det nå også enklere å importere bil. Tidligere måtte man ha med seg prøveskilter, eller komme seg fra grensa til en trafikkstasjon for å kjøpe slike, som man måtte bruke etter at bilen var fortollet. Deretter måtte man bruke prøveskilter når man skulle godkjenne den for registrering på nærmeste trafikkstasjon.

Nå slipper man imidlertid å bruke prøveskilter lenger, da man har lov til å kjøre med utenlandske skilter i inntil 30 dager etter at bilen er fortollet. Med andre kan du ikke bare kjøre rett over grensa med utenlandske skilter. Merverdiavgiften må uansett betales inn ved innførsel, og engangsavgiften betales som vanlig før registrering.

Når du har betalt merverdiavgiften vil du få utstedt et såkalt tollkort. Dette beviser at du har betalt, og det er viktig at dette oppbevares i bilen så lenge den kjøres på utenlandske skilter. Hvis ikke risikerer du en god del ekstra jobb med å bevise at merverdiavgiften faktisk har blitt betalt.

E 250 CDI (S212) 2009=

POPULÆR IMPORTBIL: Mercedes E-klasse. Foto: Daimler AG

Styr unna fellene

1. Ikke skriv under på en avtale du ikke forstår

Krev at avtalen skrives på et språk du forstår godt.

2. Finn ut hvem som eier bilen og om det er pant i den

Undersøk bilens vognkort, registreringsbevis og offentlige registre for informasjon om hvem som eier bilen og om den er pantsatt.

3. Vær kritisk til forhandleren

Undersøk flere forskjellige forhandlere for å finne det beste tilbudet. Bruk Google aktivt for å søke etter kommentarer fra tidligere kunder. Kjøp bil fra anerkjente forhandlere med eksporterfaring som er tilknyttet en bransjeforening og klagenemnd.

4. Lær deg avgiftsreglene

Å importere bruktbil innebærer at du har krav på å få refundert avgifter fra landet du eksporterer bilen fra. Ved innførsel til Norge må du betale norske avgifter. Husk at bilen må eksportregistres og at du må ha lovpålagt bilforsikring.

Volkswagen Golf GTI 2011=

POPULÆR IMPORTBIL: VW Golf. Foto: Petter Handeland

5. Ikke kjøp bilen usett

Undersøk bilens utstyr, historikk, kilometerstand og servicehefte. Gjør en tilstandsrapport hos et uavhengig testsenter.

6. Ikke betal på forskudd

Betal når du overtar bilen! Eventuelt kan du benytte kredittkort eller anerkjente betalingsformidlere. En praktisk måte å gjennomføre kjøp av bil på er å bruke et Escrow-firma som ikke overfører pengene til selger før du har mottatt bilen. Ikke bruk Escrow-firmaer som selger foreslår med mindre du er sikker på at de er til å stole på.

7. Gjør deg kjent med innholdet i garantien

Skaff deg et skriftlig garantibevis. Bekreft garantiens gyldighet og varighet hos norske forhandlere.

=

POPULÆR IMPORTBIL: BMW 3-serie. Foto: BMW AG

Dersom problemet oppstår

- Vi ser flest problemer i forbindelse med tilbakebetaling av utenlands moms og når det reklameres på feil eller mangler overfor en utenlandsk forhandler, sier direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik.

Dersom du opplever feil eller mangler ved kjøretøyet etter at du har kjøpt bil i utlandet, har du de samme rettigheter som ved kjøp av annen vare. Når du har oppdaget en feil eller mangel som du mener var tilstede på kjøpstidspunktet, må du reklamere.

Kilometerstand

Har du mistanke om at bilen har gått lengre enn det som er oppgitt på kilometertelleren? Skaff deg en uavhengig tilstandsrapport på bilen. Selv om feil ved kilometerstand er en klar mangel, kan feilen være vanskelig å fastslå nøyaktig og få erstattet verditapet. Sørg for at det følger med et veldokumentert servicehefte. Kontakt gjerne også merkeforhandleren for å få historikk på bilen.

Tilbakebetaling av mva.

Avtal skriftlig med forhandleren at han skal tilbakebetale momsen innen en fastsatt frist. I kontrakten bør det også avtales hvilke dokumenter du skal returnere til selgeren for å få tilbake mva. Har du ikke fått refundert mva. innen den avtalte tid, er dette er mangel som du bør reklamere på overfor forhandler.

Ifølge finansavtaleloven § 54b kan du rette de samme innsigelsene du har overfor selger, mot kredittyter. Les mer om dette under Handle i utlandet - Refusjon fra kredittyter.

Garanti etc.

Privatimporterte biler kan ha dårligere rustskadegaranti enn biler som selges i Norge. Forsikre deg også om at bilen er tilpasset nordiske vinterforhold, eksempelvis hva angår kjølesystem og dekk. Spør selgeren eller agenten spesifikt om den bilen du har tenkt å importere.

Kilde: Forbrukereuropa.no

Dette er de mest populære importbilene

Merke/modell

Antall

Prosent

BMW 5-serie

1231

7,1 %

Volvo V70

932

5,4 %

Mercedes-Benz E-klasse

909

5,3 %

VW Golf

846

4,9 %

BMW 3-serie

698

4,1 %

Volvo V50

642

3,7 %

BMW X3

371

2,2 %

Mercedes-Benz C-klasse

358

2,1 %

BMW X5

356

2,1 %

Audi A4

354

2,1 %

BMW 1-serie

351

2,0 %

Ford Fiesta

338

2,0 %

VW Polo

329

1,9 %

Toyota Yaris

328

1,9 %

Ford S-Max

301

1,8 %

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!