Når Ford stenger en halv bilbane og fyller den andre halvparten med kjegler og advarsler om at dommedag er nær for å hindre deg i å dra bilen til yttergrensene, vet du at de grensene er for høye. I hvert fall hva helse og sikkerhet angår.

Akkurat dette skjedde under lanseringen av 2013-modellen av Shelby GT500. Etter at tre Chevrolet Camaro XL1 krasjet under GM-konkurrentens nylige presentasjon på den superraske Virginia International Raceway, bestemte Ford seg for å begrense banetiden til noen få minutter på en del av den fantastiske - og vanligvis raske - Road Atlanta-banen.

Så vi kan ikke fortelle deg mye om hvordan muskelbilen oppfører seg i fart. Til tross for at de fleste var her nettopp av den grunn. Med en toppfart på 325 km/t er det nødt til å bli sånn. Det var et par proffkjørere som ga oss runder i megafart, men det eneste vi fikk ut av det, var at vi alle sammen gjerne ville ha gjort det samme selv.

Senere fikk vi lov til å kjøre flere runder på en dragracing-stripe alene (gisp!) for å oppleve det fine launch control-systemet: Du legger inn start-turtallet, bånner gassen og slipper kløtsjen for en perfekt start. Men bortsett fra det blir alle inntrykkene samlet inn på smale, løvfylte gater i Georgia.

Braselton, Georgia - May 16, 2012 -- The 2013 Ford Shelby GT500 on track at Road Atlanta. The 662 horsepower Shelby GT500 is world's most powerful production V8 and is backed up by chassis, aerodynamic and braking performance that makes the Shelby GT500 an outstanding all-around sports car. (05/16/2012)=

RÅERE: Camaro ZL1 er superrask og har et gjennomtenkt chassis, men den nye Mustangen slår den på nesten alle tall du kan forestille deg. Foto: Ford

2013 Mustang Boss 302 Laguna Seca: Ford Mustang Boss 302 is back for more in 2013 with a new reflective hockey stick graphics package, which is the first modern application on a production vehicle. 2013 Boss 302 and Boss Laguna Seca models feature new School Bus Yellow paint, honoring Parnelli Jones? 1970 Trans-Am championship car prepared by Bud Moore. (11/15/2011)=

BEDRE KJØP: 2013 Mustang Boss 302 Laguna Seca. Foto: Ford

Over grensen

Det er veldig moro å skli diagonalt ut av veikryss, og etterlate alle trafikklys i en tåke av blå dekkrøyk. Men etter noen timer hvor du ikke er i stand til å dra bilen helt ut, begynner hele greia å bli litt frustrerende. Med 671 hester og 856 Nm fra den kompressormatede 5,8-liters V8-eren (superbilen Ford GT hadde 558 hester og 678 Nm) har kanskje GT500 nådd grensene av det forsvarlige.

Camaro ZL1 er superrask og har et gjennomtenkt chassis, men den nye Mustangen slår den på nesten alle tall du kan forestille deg. Mer kraft, større dreiemoment, høyere toppfart, raskere på kvartmila, høyere topphastighet, lavere vekt, lavere pris.

Commerce, Georgia - May 18, 2012 -- The 2013 Ford Shelby GT500 on the strip at Atlanta Dragway. The 662 horsepower Shelby GT500 is world's most powerful production V8 and is backed up by chassis, aerodynamic and braking performance that makes the Shelby GT500 an outstanding all-around sports car. (05/18/2012)=

OVERKILL: Imponerende, ja visst, men det blir for mye av det gode. Foto: Ford.

Lappen eller livet

Men når de har rotet med Mustangens DNA for å lage en bil med over 300 km/t, har mye av gleden som du forventer av en muskelbil blitt borte. Prøver du å dra en GT500 like hardt som en vanlig Mustang, vil du miste lappen eller livet. Så resultatet av dette er - uansett hvor mye den yter - at den ganske enkelt ikke er så morsom å kjøre som noen av de mindre modellene.

Jeg er svært imponert over hva GT500 er i stand til. Men selv som ekstremt ihuga Mustang-fan, ville jeg ikke anbefale at du kjøper en. Da er det bedre å kjøpe en Boss 302 Laguna Seca og bruke det du sparer på en bane - en som ikke er halvveis sperret av veikjegler.

toque. (11/17/2011)=

FØREMILJØ: Herfra skal du forsøke å temme villdyret. Foto: Ford

Spesifikasjoner:

Motor: 5800 ccm, 8 syl,

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 671

Nm: 678 Nm

Forbruk: 1,5 l/mil,

CO2-utslipp: Ikke oppgitt

0-100 km/t: 3,7 sek,

Toppfart: 325 km/t

Vekt: 1751 kg

Pris: 54 200 dollar (Ca 330 000 kroner)

Pris i Norge: Cirka 1,8 millioner kroner

Braselton, Georgia - May 16, 2012 -- The 2013 Ford Shelby GT500 on track at Road Atlanta. The 662 horsepower Shelby GT500 is world's most powerful production V8 and is backed up by chassis, aerodynamic and braking performance that makes the Shelby GT500 an outstanding all-around sports car. (05/16/2012)=

SYKT RASKT: Ford Mustang Shelby GT500. Foto: Ford

DOMMEN: En ekstraordinær konstruksjonsbragd fra Shelby. Men - og vi hater å skrive det - ikke så mye moro som Mustanger med halve effekten.

RIVALEN: Chevrolet Camaro ZL1 - den eneste bilen som er i nærheten. Men selv den vil bli banket av den formidable nye GT-en.

2012 Camaro ZL1 Show Car=

RIVAL: Chevrolet Camaro ZL1. Foto: GM

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!