Det har lenge vært strengt forbudt å kjøre med utenlandske skilter her til lands. Noen unntak, for eksempel for utenlandske statsborgere som oppholder seg i landet midlertidig, finnes. Likevel er hovedregelen at dersom du bor i Norge, må bilen ha norske skilt.

Fra 1. august i år blir det imidlertid en liten endring. Tidligere måtte man ha med seg prøveskilter, eller komme seg fra grensa til en trafikkstasjon for å kjøpe slike, som man måtte bruke etter at bilen var fortollet. Deretter måtte man bruke prøveskilter når man skulle godkjenne den for registrering på nærmeste trafikkstasjon.

Nå slipper man imidlertid å bruke prøveskilter lenger, da man har lov til å kjøre med utenlandske skilter i inntil 30 dager etter at bilen er fortollet. Med andre kan du ikke bare kjøre rett over grensa med utenlandske skilter. Merverdiavgiften må uansett betales inn ved innførsel, og engangsavgiften betales som vanlig før registrering.

Når du har betalt merverdiavgiften vil du få utstedt et såkalt tollkort. Dette beviser at du har betalt, og det er viktig at dette oppbevares i bilen så lenge den kjøres på utenlandske skilter. Hvis ikke risikerer du en god del ekstra jobb med å bevise at merverdiavgiften faktisk har blitt betalt.

Også eksportskilter

Ifølge Statens Vegvesen blir det importert rundt 35.000 kjøretøy hvert år, og flesteparten av disse kommer fra Tyskland. Der får man imidlertid ikke med seg de vanlige skiltene når man eksporterer en bil, men snarere et sett med eksportskilter. Disse har en viss gyldighet, som står på skiltets høyre side.

=

EKSPORTSKILTER: Sik ser de tyske eksportskiltene ut. Fra 1. august kan du kjøre med slike frem til de løper ut, men maks 30 dager. © FOTO: ThorstenS, (CC-BY-SA) via Wikimedia Commons

- Disse eksportskiltene kan brukes frem til utløpsdatoen som står på skiltet, sier Ivar Fjeldberg hos Vegdirektoratet til Vi Menn Bil Top Gear.

Han påpeker imidlertid også at man må ha gyldig (utenlandsk) vognkort og forsikring før man kan kjøre på norske veier.

Tyske eksportskilter kommer med en ansvarsforsikring som er gyldig like lenge som skiltene (som regel inntil to uker, skal vi tro diverse tyske nettsteder), men Jack Frostad hos IF kan fortelle at det er mulig å tegne delkasko- eller kaskoforsikring i tillegg hvis noen kriterier er oppfylt.

- Hvis kjøperen selv er med på turen, og er eksisterende kunde hos oss, kan vi tilby slike forsikringer i inntil 30 dager. Dette gjelder imidlertid kun privatpersoner, sier han til Vi Menn Bil. Frostad opplyser om at man kan kjøpe slike forsikringer hvis bilen blir importert av profesjonelle også, men da vil den kun gjelde fra kunden henter bilen.

Statens Vegvesen oppfordrer alle til å registrere sin importerte bil så fort som mulig, og sier at dette nye tiltaket bidrar til at de kan kontrollere flere biler.

- Vi sparer også tid på dette ved at vi i de fleste tilfellene ikke må utstede dagsprøveskilt, og ønsker å bruke de sparte ressursene på flere kontroller. Kontrollene våre er viktige trafikksikkerhetstiltak, der vi luker ut kjøretøy som ikke bør være i trafikken, sier Magnus Kristian Mo i Statens Vegvesen.

Les også:

Quiz: Hva kan du om veteranbiler?

Endelig en morsom Hyundai

Fire biler som gjør livet morsommere

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!