Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Ytelser

+ Gode stoler

+ Sporty design

+ Forbruk


- Dashbordløsningen

En aldri så liten GTi-bølge er over oss. Spesielt i b-segmentet, eller Polo-klassen, som den ofte kalles. Nye Golf GTi, en klasse opp størrelsesmessig, er lansert. Mens det i småbilklassen har kommet tre nye GTi-er allerede hittil i år - Peugeot 208 GTi, Renault Clio RS og Ford Fiesta ST.

Både 208 GTi og Clio RS har vært under lupen her i Vi Menn Bil Top Gear tidligere. Riktignok som prøvekjøringer ved presselanseringene av bilene i Europa, men en forsmak på hva de byr på har vi uansett fått.

Vi var ikke på lanseringen av Ford Fiesta, men har nå kjørt full test av bilen her hjemme i Norge. Og det var litt av en opplevelse.

Kjøreegenskaper: 6

Ford kan dette med kjøreegenskaper. Det har vi sett i andre modeller fra merket. Like vel overrasker Fiesta ST stort. Den kjører fantastisk!

Sjansen er uansett stor for at du kommer senere fram enn med en vanlig bil. Jeg kan garantere deg at du kommer til å ta omveier.

Dropp motorveikjøringen og utfold deg heller på landeveiene, er mitt råd til kommende Fiesta ST-eiere.

Fiesta er en bil du kan more deg stort i, uten å bryte fartsgrensene. Det finnes det faktisk ikke så mange av.

Ved siden av et stramt understell og veldig presis styring, er det balansen i Fiesta ST som imponerer mest. Klemmer du skikkelig til svingene, er faktisk Fiesta ST en bil du til en viss grad kan styre med gasspedalen.

En motorsterk forhjulstrekker vil alltid ha en understyrt karakter - det har også Fiesta ST. Men at Ford gjør en god jobb med å bekjempe svakheten i Fiesta ST.

Enhanced Torque Vectoring Control (eTVC) kaller Ford systemet som hele tiden jobber for å gi best mulig grep på drivhjulene. Systemet bremser det indre drivhjulet for å motvirke nettopp hjulspinn og understyring, og resultatet er fantastisk. Selv på vått føre skyter den lille raceren ut av svingene med meget godt grep.

Ford Fiesta ST test mai 2013=

SVINGMESTER: Ford Fiesta ST kjører som en gokart og byr på masse moro selv i lovlige hastigheter. FOTO: Petter Handeland © FOTO: Petter Handeland

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek: 7,3
  • 60-100 km/t, 3. gir: 4,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,1
  • 60-100 km/t, 6. gir: 9,7
  • 80-120 km/t, 3. gir: 4,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 5,4
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,3
  • 80-120 km/t, 6. gir: 9,6
  • Støy tomgang, dBA: 41,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,59

Motor: 6

Fiesta ST har den samme 1,6-liters bensinturbomotoren som vi tidligere har testet i Focus. Den yter 182 hester og 270 Newtonmeter fra lave 1600 omdreininger og er en herlig motor med skikkelig trøkk i.

I Clio RS og 208 GTi henter Renault og Peugeot ut snaut 20 hester mer av sine 1,6-litere, men takket være lav vekt og veldig riktig utveksling er Fiestaen like kjapp.

Motoren er lettkjørt takket være godt dreiemoment på lavt turtall, samtidig som den har skikkelig snert oppover i turtallsregisteret. Også har den kul lyd! Akkurat slik det skal være i en GTI-bil.

Ytelser: 6

De nevnte tre små GTI-ene skal alle gjøre 0-100 km/t på rett under syv sekunder. Som vanlig tar vi egne akselerasjonsmålinger av bilene vi tester, og Ford juger ikke om Fiesta ST sine ytelser.

Under ikke optimale forhold feier vi unna null til hundre-sprinten på 7,3 sekunder. Og i tredjegir klarer vi 60-100 og 80-120 km/t på lynkjappe 4,0 og 4,5 sekunder.

Det er raskt tatt motorstyrken i betraktning. Lav vekt (1163 inkl. fører), veldig riktig utveksling og en veldig effektiv motor betaler seg.

I forhold til Mini Cooper S er Fiesta ST ett sekund raskere til hundre og er 0,5 og 0,3 sekunder raskere i mellomakselerasjonsøvelsene.

Ford Fiesta ST test mai 2013=

KONTORET: Førermiljøet er nær sagt optimalt. Vi skulle gjerne hatt girspaken litt høyere og nærmere, men ellers ligger alt til rett. Recaro-stolene er kronen på verket. FOTO: Petter Handeland

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 1596
  • Effekt, hk ved o/min: 182/5700
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 240/1750
  • Egenvekt, kg: 1163
  • Tilhengervekt, kg: -
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 398/171/146
  • Bagasjerom, liter: 290
  • Standard dekkdimensjon: 195/45R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,59
  • CO2-utslipp, g/km: 138
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 6,8
  • Toppfart, km/t: 220
  • Pris fra, kr: 331 400
  • Pris testbil, kr: 348 500

Eksteriør: 5

Fiesta har nylig kommet i ny utgave med nytt og mer moderne eksteriør. Mest synlig er nok den nye, forholdsvis store grillen i fronten. Kanskje vel stor etter min smak, på en liten bil uten de største designmessige krumspringene.

Ford har selvfølgelig ikke latt ST-modellens eksteriør få være i fred. Det skal vises at bor noe ekstra under skallet. Fiesta ST er ifølge Ford inspirert av Fiesta RS World Rally Car (bilene som går i WRC). Den er senket og har fått ny for- og bakfanger, sideskjørt og en stor spoiler øverst på bakluka.

ST-emblemer er selvfølgelig på plass, samt grovere eksos, aluminiumsfelger med lavprofildekk og bremsekalipere i bilens farge (ekstrautstyr).

Testbilen var i fargen Molton Orange (oransje metallic). Dette er en farge som forandrer seg veldig etter hva slags lys det er ute og blir lett litt "tomatsuppe med melk"-farget i dagslys. Den er derfor ikke vårt førstevalg.

Interiør: 4

Det er med blandede følelser jeg ender på en firer for interiøret i Fiesta. Det er mye bra, men samtidig enkelte ting vi her i redaksjonen mener Ford kunne løst annerledes.

For å begynne med det bra, er helt klart sportsstolene fra Recaro i matchende oransje, det store høydepunktet. Ikke bare ser de bra ut, men de er også meget gode å sitte i samtidig som de gir den støtten man trenger i en svingmester som ST.

Ratt med ST-logo og girkule i aluminium følger opp, og kvalitetsfølelsen i kupeen er totalt sett god.

Men, vi er ikke helt tilfreds med dashbordløsningen. Det svulmende dashbordet, som nå er mer eller mindre likt i alle Ford-modeller, er litt prangende i en liten bil som Fiesta. En litt mer minimalistisk løsning hadde nok kledd den lille bilen bedre.

Også er det denne Sony-enheten der man styrer musikken. Vi har kritisert den tidligere for den enorme mengden knapper, samtidig som brukervennligheten ikke er topp. Den krever mildt sagt tilvenning. I tillegg ser den billig ut. Husker du panelet mellom høyttalerne på 90-talls bærbare cd-spillere? Enheten i dashbordet ser på mange måter veldig lik ut.

Plasten rundt og over girspaken i midtkonsollen bærer også preg av å være av den billige sorten. Akkurat som målerne i instrumentpanelet - enkel grafikk på plast av billigtypen.

Vi snakker om detaljer, men detaljer er viktig for totalinntrykket.

Ford Fiesta ST test mai 2013=

LYNKJAPP: 0-100 km/t på under syv sekunder er fort i en b-segment bil. Fiesta ST kommer langt opp på listen over de raskeste bilene vi har kjørt. FOTO: Petter Handeland

Komfort: 3

Til å være en liten, hvass og forholdsvis rimelig GTi-bil er ikke komforten i Fiesta så verst. De som kjøper en liten GTi-bil bryr seg mer om kjøreegenskaper enn fjæringskomfort. Vi snakker tross alt om et leketøy.

Fiesta ST er stiv og du kjenner alle ujevnheter. Til og med malingen på asfalten kjenner du. Men det som forplanter seg inn i kupeen når sjelden helt fram til ryggraden. God polstring i Recaro-stolene sørger luker bort det aller meste.

Lavprofildekk fører som oftest med seg en dose støy, og spesielt i rimelige småbiler. For det er det Fiesta i utgangspunktet er. Og støy er det, men ikke mer enn konkurrentene. I forhold til Mini Cooper S er det noe mindre innvendig støy i både 50, 80 og 100 km/t.

Sikkerhet: 5

I likhet med andre bilprodusenter satser Ford stort på sikkerhet. De er for eksempel blant bilprodusentene som er lengst framme på aktivt sikkerhetsutstyr. Elementer som blindsonevarsler, filholder, nødbremseassistent med mer.

Vanlige Fiesta ble kollisjonstestet i EuroNCAP i fjor med meget godt resultat. Fem av fem stjerner og gode prosentpoengsummer i alle grener (sikkerhet for voksne og barn, fotgjengersikkerhet og sikkerhetsutstyrsnivå).

Fiesta er tilgjengelig med følgende sikkerhetsutstyr: nødhjelpsassistanse, Active City Stop, bakkestarthjelp, kollisjonsputer, antiskrens og blokkeringsfrie bremser.

Sist men ikke minst kan ST leveres med Ford MyKey. Et system som lar deg som eier begrense bilens ytelser dersom du skal låne den bort.

Ford Fiesta ST test mai 2013=

LYDKILDE: Lyden som kommer ut her er akkurat slik vi vil ha den. Ikke for høy og ikke for lav, men sterkere og sterkere oppover i turtallsregisteret. FOTO: Petter Handeland

Forbruk: 4

Som alle andre biler vi tester her i redaksjonen, kjører vi også Fiesta ST gjennom vår faste forbrukstest på tjue mil. Og Fiestaen flyter fram på sitt gode dreiemoment på lavt turtall, takket være sin lave vekt. Og når motoren aldri trenger å piskes for å holde farten oppe, så går forbruket ned.

Etter tjue mil på variert norsk vei lander vi på et faktisk forbruk (ikke avlest på tripmåleren, men tanket og utregnet) på pene 0,59 l/mil. Akkurat det Ford selv oppgir at den skal bruke. CO2-utslippet er 138 g/km.

Det er et godt resultat for en bil med så gode ytelser. Faktisk er den blant de aller gjerrigste bensinturbobilene vi har kjørt.

Ford Fiesta ST test mai 2013=

STOL PÅ RECARO: Recaro kan dette med å lage stoler. Ikke bare ser stolene bra ut, men de er samtidig veldig gode å sitte i og gir den støtten man trenger i en kjøreglad bil som Fiesta ST. FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 4

Det er vanskelig å karaktersette prisnivået til en Fiesta ST. 331 400 kroner mye for en liten Fiesta, men du får samtidig en utrolig morsom bil. Kanskje den bilen som gir mest underholdning for pengene i Norge til dags dato.

Prisen er identisk med Peugeot 208 GTi som faktisk har 18 flere hestekrefter, men som ikke er raskere 0-100 km/t.

I Fiesta ST er Sony DAB-radio med navigasjon ekstrautstyr og koster 3900 kroner. Det samme er ST stilpakke (burde strengt tatt vært standard på en ST) til 2500 kroner som inkluderer 17 toms alufelger, opplyste sparkeplater i dørsidene og røde bremsekalipere.

Lakken koster 4700 kroner, mens tonede ruter, oppvarmet frontrute, regnsensor og dekktrykksensor totalt koster 6000 kroner. Ryggesensor hadde vært kjekt å ha, for sikten bakover fra førerplass er ikke god.

Testbilen lander totalt på 348 500 kroner. Mye for en liten Fiesta, men som sagt veldig mye moro for pengene.

Vondt er det å vite at den i Sverige koster 184 900 kroner. Svenske kroner!

=

VOND TANKE: Vondt er det å vite at den i Sverige koster 184 900 kroner. Svenske kroner! FOTO: Martin Jansen

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Praktiske egenskaper veier ikke tungt i denne biltesten. Folk som i det hele tatt vurderer en liten GTi-bil, setter antagelig kjøreopplevelse og pris foran det meste annet.

Med fokus på kjøreopplevelse er sekseren soleklar i vår test av Fiesta ST. Det når vi måler kjøreopplevelse per krone. Ikke fordi prisen er lav, men fordi det finnes svært få, om noen, alternativer som gir like mye moro for pengene på det norske nybilmarkedet i dag.

Det kan uansett være lurt å sjekke ut konkurrenter som Peugeot 208 GTi, Renault Clio RS (når den kommer), VW Polo GTi, Skoda Fabia RS og Mini Cooper S.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 348500

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!