Bilverden er dynamisk. Nye modeller kommer på løpende bånd og det som var best for et år siden holder kanskje ikke til en topplassering i år.

Derfor har vi en årlig gjennomgang av kriteriene for karaktersetting på våre biltester. Den tar vi i august måned, før det store høstslippet av nye årsmodeller skal kjøres på test.

Hadde vi brukt de samme kriteriene i 2013 som vi brukte i 2010, ville vi til slutt gått tom i øverste del av karakterskalaen.

Det representerer en utfordring både for oss som tester biler og for dere som leser biltestene våre. Det er lett å søke seg frem til en biltest fra 2010 og sammenligne karakterene med en som er gjort i 2013.

Da skal du som leser huske på at 2010-karakterene og bedømmelsen er gjort ut fra det konkurransebildet som var i 2010, mens 2013-testen selvfølgelig tar hensyn til dagens konkurranseklima.

Det er også viktig at man kjenner til hva som ligger bak karaktersettingen innenfor de enkelte vurderingsområdene og for totalkarakteren. Kort fortalt fungerer karakterskalaen som følger:

Karakter 1:

Egenskapene holder ikke mål i forhold til dagens standard og konkurrentbilde.

Karakter 2:

Bilen presterer dårligere enn gjennomsnittet for konkurrenter og bilklasse

Karakter 3:

Egenskapene ligger litt under gjennomsnittet for klassen, eller er svært ujevne i det aktuelle vurderingskriteriet.

Karakter 4:

Bilen fungerer bra og gir en god opplevelse. I objektive vurderingskriterier er den litt bedre enn gjennomsnittet.

Karakter 5:

Egenskapene oppleves som svært gode og gir høy tilfredshet. I objektive vurderingskriterier hører bilen med i det øvre sjiktet.

Karakter 6:

Bilen er blant de aller beste klassen innen de enkelte vurderingskriteriene eller totalt.

Vekting er viktig

En del lesere har reagert på hvorfor totalkarakteren i testen ikke samsvarer matematisk med delkarakterene i enkeltkriteriene.

I våre konklusjoner tar vi hensyn til våre kriterier for bilklassen, hvilke egenskaper produsenten markedsfører og hvilke kundegrupper bilen er utviklet for.

Dermed foretar vi en vekting av delkarakterene når vi setter en totalkarakter. Eksempelvis vil totalkarakteren for en sportslig bilmodell som BMW 3-serie vektes mer mot karakterene innen kjøreegenskaper, motor og ytelser. På en familiebil som VW Passat ser vi mer på plass, komfort, sikkerhet og pris/utstyr.

Med det i minnet håper vi det er enklere å lese biltestene på Klikk.

Send meg gjerne innspill i kommentarfeltet nederst i artikkelen.

Terje Bjørnsen, fagansvarlig Klikk Motor

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!