Franske bilprodusenter er ikke enkle å forstå seg på. Komfort og bedagelighet har liksom vært deres greie, men når de først lager noe sportslig, ja så svinger det skikkelig.

Både Peugeot og Citroën har vist hva de kan i WRC, mens Renault er en av de virkelig store i Formel 1 og i asfaltracing i lavere klasser.

Erfaringen har vist seg å være nyttig når det skal bygges sportslige biler for gata, så det var med stor spenning vi nå skulle testkjøre nye Clio RS - minstemann i RS-gjengen.

Satt standarden

Det er med et smil om munnen jeg tenker tilbake på forrige Clio RS. Renault var inne i en mildt sagt kjip periode, men som lyn fra klar himmel tok den norske importøren ut en RS demobil.

Jeg husker den som en utrolig potent og særdeles kapabel GTi-bil, med en hysterisk toliters bensinmotor, sinna som en veps i sukkerrus. Toliteren var trimmet på gamlemåten og hadde verken turbo eller kompressor. Responsen og turtallsvilligheten var likevel helt topp i den lille, lette bilen.

Nok om den. Nå er en ny Clio RS på banen - bokstavelig talt. Testkjøringen var nemlig lagt til Granada i Sør-Spania, der milevis med spenstige fjellveier samt noen runder på racerbanen Guadix Curciut sto på menyen.

=

SMAKFULLT: Sportssetene gir god støtte og er gode å sitte selv for lange personer. Interiøret ellers er enkelt, men bærer ikke preg av å være billig. © FOTO: Renault

Tekniske data: Renault Clio RS 2013

  • Motor, cm³: 1618
  • Effekt, hk ved o/min: 200/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 240/1750
  • Egenvekt, kg: 1204
  • Bagasjerom, liter: 300
  • Standard dekkdimensjon: 205/45R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,63
  • CO2-utslipp, g/km: 144
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,7
  • Toppfart, km/t: 230
  • Pris fra, kr: Pris ikke klar

Nå med turbo

Som sagt har toliteren nå gått ut. En 1,6-liters bensinturbomotor som i bunn og grunn stammer fra Nissan Juke har kommet inn. Den er selvfølgelig modifisert og framstår som en mye råere motor enn i nettopp Juke.

Turbomotoren er mye mer lettkjørt enn toliteren. Takket være fullt dreiemoment (240 Nm) ved 1750 o/min., slipper man den evige turtalljakten.

Et annet viktig aspekt med turbomotoren er miljø. Meningsløst i en sportslig bil som RS tenker sikkert mange, men ikke så meningsløst når det kommer til pris. Lavere forbruk og utslipp reduserer som kjent avgiftene til staten som igjen gjør at nybilprisen går ned.

=

RS CUP: I Cup-versjon får du litt stivere understell, litt lavere bakkeklaring og litt større bremser. En baneversjon av allerede veldig kapable Clio RS. © FOTO: Renault

Kvikkas

200 hestekrefter og 240 Newtonmeter holder i massevis i lille og lette Clio RS. Den veier kun 1200 kilo og sprinter til 100 km/t på 6,8 sekunder. Og det kan alle klare, for Clio har dobbelklutsj automatkasse med launchkontroll-funksjon.

På en forholdsvis liten bane med mange krappe svinger som Guadix er Clio RS i sitt ess. Bilene vi kjørte var Cup-versjoner med 15 prosent stivere fjæring og 5 mm lavere bakkeklaring, samt større bremser (hele 320 mm).

Gode bremser og nydelig snert og balanse gjennom svingene kjennetegner RS, og ut på rettstrekkene skyter den fart og girer lynraskt. Dobbelklutsjkassa kan for øvrig betjenes med girhendler på rattet, som gjør at du hele tiden kan holde korrekt rattgrep.

Tro ikke at vanlige RS er noen sinke selv om Cup-versjonen er enda hvassere. Gjennom svingete fjellveier i Granada er den ikke annet enn en fryd å kjøre.

=

ARBEIDSPLASSEN: Gode seter, god ergonomi og god brukervennlighet kjennetegner Clio. Det samme gjelder for RS. Ting ligger med andre ord til rette for å fokusere på kjøringen - ikke alt annet. © FOTO: Renault

=

RS MONITOR: Koblet opp mot Renaults mediesystem R-link forsyner RS Monitor deg med kjøredata. Legg inn ditt banekart, kjør, og gå så gjennom alle dataene i ettertid. Kjempeartig! © FOTO: Renault

Gjennomført

Det vi liker spesielt godt med nye Clio RS er at Renault Sport ikke har tatt noen snarveier. Ikke bare er den rask og kjører bra, men både eksteriør og interiør, og til og med utstyret står i stil.

Med sine brede hofter er det enkelt å drømme tilbake til Renault 5 Turbo. Samtidig som diffusoren bak og luftsplitteren i frontfangeren gir klare Formel 1-assosiasjoner.

Noe annet som gir F1-assosiasjoner er uten tvil Renault RS Monitor 2.0. Skjermen i dashbordet er koblet opp mot Renaults mediesystem R-link som gir muligheten til å laste ned banekart for din aktuelle bane. Banekartet får du opp på skjermen, samtidig som systemet logger kjøringen ned til minste detalj.

Infoen kan enten leses av på skjermen eller hentes ut med en minnepinne og mates over på en pc eller lignende. På den måten kan du sammenligne sporvalg og bremsepunkter for å se hva som er mest effektivt. RS Monitor logger også akselerasjon, deselerasjon og g-krefter.

Formel 1-arven kaller Renault det. De kan for så vidt kalle det hva de vil - vi liker det uansett, og synes det gir Clio RS et løft i forhold til konkurrentene og gir den særpreg.

=

SPREKE LINJER: De brede hoftene minner om Renault 5 Turbo, mens luftsplitteren i frontfangeren og diffusoren i bakfangeren gir tydelige Formel 1-assosiasjoner. © FOTO: Renault

Ingen pris

Noen pris har den norske importøren foreløpig ikke kommet fram til. Informasjonsansvarlig hos Motor Gruppen, Stine Fratras, forteller at de jobber for å få prisen ned mot konkurrenter som Peugeot 208 GTi og Ford Fiesta ST, som koster fra rett over 330 000 kroner.

Så rimelig blir nok ikke Clio RS, men det føles absolutt verdt å legge noen kroner ekstra på bordet for dobbelklutsj med launchkontroll og det spennende RS Monitor-systemet.

Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen har funnet sted i Spania. Reisen er betalt av Renault.

Les også:

Nå får du mer penger for den gamle kjerra di

Priskrig på populære stasjonsvogner

Her snakker vi über-Porsche

Kulere Volvo får du ikke

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!