Peugeot regelrett herjet i GTi-klassen da 205 GTi kom med 1,9-liters motor med 130 hestekrefter i 1988. Den krevde sitt av føreren og var kjent for en vel overstyrt karakter, men lærte du deg den å kjenne, ga den enorme doser kjøreglede tilbake til deg som fører. De heldige som har kjørt den, ser alle tilbake på det med et smil om munnen.

Nå i 2013 kommer altså en ny GTi. Foruten et par motorsterke RC-modeller (206 og 207), er dette eneste GTi fra merket i b-segmentet siden 205 takket for seg i 1998.

Den har med andre ord litt å leve opp til, samt et knippe konkurrenter å bryne seg på: Volkswagen Polo GTI, Mini Cooper S, Ford Fiesta ST og Renault Clio RS m.fl.

Særdeles potent

Rasende rundt på sørfranske fjellveier vitner det liten tvil om at 208 GTi er en potent bil, men den er langt fra like rendyrket som forventet. Den har jo tross alt 205 GTi-blod i årene.

Bevares, 208 GTi kjører bra. Den sitter som limt til veien og har ytelser en GTi verdig. Men det mangler likevel litt, for den har på langt nær den direkte styrefølelsen og kontakten med underlaget jeg hadde sett for meg på forhånd. Jeg savner rett og slett tilbakemeldinger.

Akkurat den biffen fikser Renault bedre i nye Clio RS. Den er mye mer direkte og gir tydeligere tilbakemeldinger - uten at det går på komforten løs. Et bedre kompromiss i en slik type bil, rett og slett.

Etter min mening ser 208 GTi for snill ut. Litt for jålete, og litt for lik standardutgaven. Vi skulle gjerne sett et mer racinginspirert design framfor å pynte bilen med kromdetaljer. Men som kjent er smaken som baken.

=

LYNKJAPP: PSA/BMW-motoren på 200 hk og 275 Nm sørger for forrykende ytelser. 0-100 km/t går på 6,8 sekunder. © FOTO: Tibo, Peugeot

200 turbohester

208 GTi en 1,6-liters bensinturbomotor med 200 hestekrefter under panseret. Og det er ikke hvilken som helst motor; den velkjente PSA/BMW-motoren er kåret til Engine of the year i 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012. Slå den!

Motoren er helt fantastisk. Den er lettkjørt og sterk på bunn (275 Nm allerede ved 1700 o/min) og har godt med trøkk opp mot rødmerkingen. Bilen går rett og slett som en kule.

Men igjen mangler det noe. Det mangler lyd, og lyd gir godfølelse. Hvor er turbosuset og snerret på høyt turtall? Og hvor er boblingen i eksosen i det du går av gassen? Ikke i 208 GTi. I Clio RS derimot.

=

KJØREMASKIN: Nye 208 GTi fikk vise hva den er god for på svingete franske fjellveier. Og den er god, men vi savner litt bedre tilbakemeldinger gjennom chassis og ratt. © FOTO: Tibo, Peugeot

Kun manuell kasse

Nå er ikke dette ment å være en sammenligning, men å trekke noen paralleller er ikke til å unngå, for Clio RS imponerte stort.

I 208 er manuelt gir eneste alternativ, mens du i Clio RS får dobbelklutsj-automat. Nå skal prisnipielt sett kanskje ikke en GTi-bil ikke ha automatgir, men en lynkjapp kasse med girhendler på rattet er for meg et unntak. Og i Clio RS fører dobbelklutsj med seg tilgang til launchkontroll.

Den manuelle girkassa i 208 GTi fungerer likevel fint til formålet. Den er presis i skiftene og utvekslingen er godt tilpasset motorens karakter.

=

BRA JOBBA: Interiøret gir god kvalitetsfølelse og ser veldig bra ut. Elektrisk justering av framsetene er det eneste vi savner. © FOTO: Tibo, Peugeot

Helstøpt

Peugeot har gjort en god jobb med interiøret i nye GTi. Den er forseggjort og gir god kvalitetsfølelse, samtidig som den er så sportslig som en GTi fortjener å være. Røde kontrastsømmer og børstet stål bryter opp sort skinnet og svarte paneler, mens dype sportsseter i delskinn holder deg fast mens du kjører.

Setene ser fantastiske ut, men sittestillingen er ikke optimal. Elektrisk justering og muligheten til å vippe setet ned i bakkant og opp i forkant ville gjort underverker. Sidestøttene stikker også så langt ut at man dulter albuen borti når man ratter.

=

ARVEN: 208 GTi er første GTi fra merket siden 205 gitt ut i 1998. Nye GTi er raskere, men vekker ikke like mye følelser. © FOTO: Tibo, Peugeot

Godt utstyrt

208 GTi er godt utstyrt som standard. Navigasjon og metallic lakk er eneste ekstrautstyr på lista.

En skjerm i midtkonsollen får du med på kjøpet, mens navigasjon koster drøyt 5000 kroner ekstra. Enheten er fornuftig plassert og enkel i bruk og stereoanlegget overraskende godt. Men med Clio RS friskt i minne er det likevel en ting vi savner i GTi.

Der får du nemlig med et program som til enhver tid lagrer kjøredata som akselerasjon, rundetider, sporvalg, bremselengder, g-krefter osv. Dette kan du igjen ta ut på en minnepinne og studere det på pc-en i ettertid. Formel 1-arv kaller Renault det. Vi liker det, og skulle gjerne hatt det i GTi.

=

BRUKERVENNLIG: Stereo og navigasjon (ekstrautstyr) betjenes enkelt med skjermen øverst i midtkonsollen. © FOTO: Tibo, Peugeot

1,2,3 - kjør!

Ok, så skal kanskje ikke en bil som 208 GTi ha slike duppeditter. Den slekter jo som sagt på 205 GTi, og der var ting enkelt.

Og enkel, det er 208 GTi. Sett deg inn, juster setet og kjør. Ikke tenk, bare kjør. Kjør hardt. Den både fortjener det og tåler det. Og den gjør det bra.

Den er lettkjørt, smidig, potent og rask som bare det, og koster en del mindre enn Clio RS. Samtidig er komforten den beste jeg har kjent i en b-segment GTi-bil.

Likevel er det noe jeg savner. Noe som er vanskelig å sette ord på. Nye 208 GTi vekker ikke nok følelser. "Må ha-faktoren" er ikke høy nok. Jeg skulle rett og slett ønske den var litt mer kompromissløs.

Les også:

Kulere Volvo får du ikke

Gammel, og ganske god

Knuser "åpen" rekord

BMW-en er altfor stille

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!