Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier

Firer du litt på kravene til ytelse, får du til gjengjeld mye mer for pengene. Vi har testet nye Audi A3 med 1,4-liters bensinturbomotor.

Sist oppdatert

For kort tid tilbake kunne du lese vår test av Audi A3 1,8 TFSI her på klikk.no/motor. En bil som etter endt test sto igjen med en sekser på terningen, hvor ett av veldig få ankepunkt var en noe høy pris.

Nå har vi kjørt en så å si likt utstyrt bil, bare med en mindre og gjerrigere motor under panseret. Noe som gjør den til et enda bedre kjøp. Og ja, motoren er mer enn sterk nok.

Litt generelt om nye Audi A3:

Audi A3 har i sine to foregående generasjoner vært en svært populær bil i Norge. Den første (1996-2003) og andre (2003-2012) generasjonen har solgt i over 20 000 eksemplarer.

Nye Audi A3 er den første modellen fra VW-konsernet med MQB (Modulare Querbaukasten) plattformkonsept. Kort forklart er A3 førstemann ut med grunnstrukturen som over 40 Audi-, VW-, Skoda- og Seat-modeller skal bygges på i årene framover. Dermed er Audi A3 det første signalet om hva vi kan vente oss av kvaliteter fra viktige modellanseringer i tiden framover; ikke minst den nye VW Golf som kommer til Norge mot slutten av året.

Mens kampen om kundene i kompaktklassen som vil ha litt mer enn en «vanlig» bil tidligere har stått mellom BMW 1-serie og Audi A3, kommer for alvor Mercedes og Volvo på banen i høst med nye A-klasse og V40. 5-dørs modellen Audi A3 Sportback blir hovedkonkurrenter til nykommerne. Den vises på Parisutstillingen i september 2012 og kommer på norske veier i mars 2013. Men uansett gir 3-dørs versjonen et klart forvarsel om hvilke egenskaper Sportback vil gå i krigen med.

Audi A3 er en tvers gjennom ny bil. Vi har gått gjennom hovedpunktene ved nye Audi A3 tidligere, men for å rekapitulere det viktigste:

Den er litt bredere og har 2,3 cm mer akselavstand enn forgjengeren, mens overhengene i karosseriet er redusert med 4 cm for bedre vektfordeling. Den er også betydelig slankere enn før, med vektbesparelse på inntil 80 kilo. Interiørkonseptet er helt nytt og på utstyrsfronten er Audi A3 tilgjengelig med mye av det samme komfort- og sikkerhetsutstyret du finner i Audi A6. Drivlinjene er det mer eller mindre modifiserte versjoner av kjente motorer.

MAKS PRESS: Audi A3 overbeviser i elgtesten. Den er både potent og trygg, men svarer med en overstyring om den presses for langt - som her. FOTO: Petter Handeland
MAKS PRESS: Audi A3 overbeviser i elgtesten. Den er både potent og trygg, men svarer med en overstyring om den presses for langt - som her. FOTO: Petter Handeland Foto: FOTO: Petter Handeland

Kommer også som quattro

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 9,4
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,6
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 10,0
  • 60-100 km/t, 6. gir: 13,0
  • 80-120 km/t, 3. gir: 6,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,2
  • 80-120 km/t, 5. gir: 11,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 14,3
  • Støy tomgang, dBA: 38,5
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 69,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,54

I starten er det 1,8 TFSI med 180 hk og 7-trinns S Tronic girkasse, 1,4 TFSI med 122 hk og 2,0 TDI med 150 hk som gjelder. Mot slutten av året kommer to av bestselgermotorene: 1,6 TDI med 105 hk og den nye 1,4 TFSI på 140 hk, der to sylindre kan kuttes ut ved behov og spare drivstoff. I februar 2013 får vi 1,2 TFSI med 105 hk.

Den nye Audi A3 kommer også i firehjulsdreven quattroversjon. Riktignok med Haldex-system og ikke den permanente quattro vi kjenner fra de større quattromodellene: 1,8 TFSI quattro med 180 hk og 2,0 TDI med 150 hk dukker opp mot slutten av året, mens en 2,0 TDI med 184 hk lanseres i februar 2013.

Konkurransebildet for Audi A3 i 3-dørs versjon er snevrere enn for 5-dørs Sportback. Ifølge Audi tiltrekker den mer sportslig orienterte kunder, gjerne par eller enkeltpersoner i begge ender av aldersskalaen. Familiekundene og de mer praktisk orienterte venter på Sportback.

Dermed er det først og fremst BMW 1-serie i ny 3-dørs versjon, men også andre, mer sportslige utformede biler som Mini Cooper S, VW Beetle, VW Scirocco, Opel Astra GTC, og Citroën DS3 som kan stå på shoppinglisten til en 3-dørs A3-kunde.

Kjøreegenskaper: 6

Med nye A3 gjør Audi det vi er vant til at BMW gjør. De setter en ny standard for klassen. Den nye bilen går forgjengeren - som var kjent for å være i stiveste laget - en høy gang, både når det gjelder sportslighet og fjæringskomfort. Og det sier det meste.

I våre dynamiske tester (elgtest og slalåm) viser den stor ro og knivskarp presisjon, og er samtidig lettkjørt og balansert.

På veien opplever vi det samme. Nye A3 er blant de aller mest sportslige i kompaktklassen, men har samtidig et fjæringsoppsett som takler rufsete underlag på en eksemplarisk måte. Selv med sportsunderstell (utstyrsnivå Ambition) som senker bilen 1,5 centimeter.

Motor: 6

KJØREMASKIN: Mer sportslig og enda mer komfortabel er inntrykket vi sitter igjen med etter å ha kjørt to tester av nye A3. Kombinasjonen mellom sportlighet og komfort er av ypperst klasse. FOTO: Petter Handeland
KJØREMASKIN: Mer sportslig og enda mer komfortabel er inntrykket vi sitter igjen med etter å ha kjørt to tester av nye A3. Kombinasjonen mellom sportlighet og komfort er av ypperst klasse. FOTO: Petter Handeland

Bensinmotoren på 1,4-liter med turbo har vært å finne i en rekke Audi- og Volkswagenmodeller de siste årene. Den er selvfølgelig videreutviklet og polert underveis, og er rett og slett en veldig fin motor i en forholdsvis lett bil som A3.

Tekniske data: Audi A3 1,4 TFSI 122 hk

  • Motor, cm3: 1395
  • Effekt, hk ved o/min: 122/5000-6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 200/1400-4000
  • Egenvekt, kg: 1250
  • Tilhengervekt, kg: 1400/620
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 424/178/142
  • Bagasjerom, liter: 365-1100
  • Standard dekkdimensjon: 225/45-17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,52
  • CO2-utslipp, g/km: 120
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,3
  • Toppfart, km/t: 203
  • Pris fra, kr: 281 900
  • Pris testbil, kr: 347 840

Kraftutviklingen er jevn, motoren jobber stille og det skal vise seg at den nøyer seg med svært lite drivstoff. I tillegg skulle det rent ytelsesmessig vise seg at girkassen har veldig riktig utveksling for norske kjøreforhold.

OBS! Audi kommer med en 140-hesters versjon av samme motor med sylinderkutt (COD) om kort tid. En sterkere motor, der to av sylindrene "tar en pause" når kraften de produserer ikke trengs. Resultatet er bedre ytelser og lavere forbruk, og med det lavere avgifter til staten. 140-hesteren vil koste om lag 10 000 kroner mer enn 122-hesteren i testbilen.

Ytelser: 6

Med mindre du er født med ekstremt tung høyrefot, vil du neppe savne mer krefter enn det 122-hesteren byr på. A3 veier kun 1250 kilo og føles på kanten til småkjapp oppover i registeret med den lille turbomotoren, som har gode 200 Nm tilgjengelig fra lave 1400 o/min.

I våre akselerasjonsmåling biter den godt fra seg. Vi noterer blant annet 9,4 sekunder fra 0-100 km/t. I mellomakselerasjon imponerer den enda mer. 60 til 100 km/t i 3. gir går på 5,6 sekunder, mens 80-120 km/t i 4. gir feies unna på imponerende 8,2 sekunder. Det er raskere enn for eksempel BMW 116i med 136 hk og 220 Nm.

Vi nevnte under feltet "motor" at den manuelle sekstrinnsgirkassen har veldig riktig utveksling for norske kjøreforhold. Den er ikke for høyt giret, noe vi opplever i en del andre modeller på markedet.

Det gjør at A3 1,4 TFSI har bedre ytelser enn andre kompaktbiler med vesentlig kraftigere motorer. Som for eksempel Volvo V40 med 1,6-turbo på 150 hk.

Eksteriør: 5

Audi A3 er et godt eksempel på at bilder ikke alltid yter en bil full rettferdighet. Det har vært mumlet om at den nye er for lik forgjengeren. Når du ser bilen, ikke minst side om side med den gamle modellen, er det fort gjort å avfeie det som nonsens.

NY TREND: Førermiljøet er minimalistisk og veldig logisk satt opp. Et hjul og fire knapper ved girspaken styrer det meste, og gir et veldig ryddig inntrykk. Materialkvaliteten er dessuten helt prima. FOTO: Petter Handeland
NY TREND: Førermiljøet er minimalistisk og veldig logisk satt opp. Et hjul og fire knapper ved girspaken styrer det meste, og gir et veldig ryddig inntrykk. Materialkvaliteten er dessuten helt prima. FOTO: Petter Handeland

Om man liker de moderne, rette linjene er fortsatt smak og behag. Derimot er det ingen tvil om at bilen har klar, ren design. I fronten gjør de smale og lange lysen sitt beste for at den skal se bred og lav ut. Ikke minst med LED-lysstripen i overkant av lyktene, lykkes man godt med det.

17-toms hjul passer fint inn i totalbildet, og det litt lavere Ambition-understellet bidrar til at bilen får et lavt og tøft utseende på veien. Vil du ha det enda mer sportslig, anbefaler vi deg å ta en nærmere titt på S-line versjonen.

Interiør: 6

I rekken av positive ting å si om nye A3 er interiøret noe av det aller beste. Her treffer Audi virkelig blink. Audi kan dette med materialkvalitet og design, og vi får en veldig god kvalitetsfølelse sittende bak rattet.

Audi har funnet en svært elegant måte å kombinere avanserte utstyrsløsninger med minimalistisk interiørdesign. Det nye betjeningskonseptet i A3 virker særdeles gjennomtenkt. En nett fargeskjerm kommer opp av dashbordet og nesten all betjening gjøres via et svært enkelt knappe- og dreiehjulsystem i midtkonsollen. Løsningen er faktisk bedre enn den allerede gode i Audi A6. Dermed kan midtpartiet av dashbordet holdes slankt, med kun klimaanlegg og andre essensielle elementer.

Du kjøper neppe en 3-dørs A3 på grunn av plass og praktiske egenskaper. Men når du først har forsert åpningen inn i baksetet, er plassen på normalt kompaktbilnivå. Det betyr tilstrekkelig benplass for voksne på ca. 185 cm foran og bak, samt fin takhøyde. Det samme gjelder bagasjeplassen; et kvadratisk, relativt dypt rom med 365-1100 liter.

Komfort: 5

Vi nevnte innledningsvis at Audi setter en ny standard for klassen for hva kjøreegenskaper angår, og at fjæringskomforten får bestått og vel så det. Testbilens 17-toms hjul passer fjæringsoppsettet vesentlig bedre enn 18-tomshjulene på A3-en vi tester for kort tid siden.

Audi har virkelig fått til kombinasjonen mellom det å være sportslig og samtidig komfortabel. Understellet har den nødvendige ettergivenheten på de første centimeterne med fjæringsvei. Dermed absorberes skarpe ujevnheter nesten umerkelig, mens de større tas med en uventet overbærenhet. I tillegg er det nesten ikke lyd fra hjulopphenget selv på svært ujevn vei. Dermed tar det ikke mange dumpene før premiumfølelsen er på plass.

TØFFERE: Nye A3 er blitt tøffere i fronten enn forgjengeren. I fronten gjør de smale og lange lysene sitt beste for at den skal se bred og lav ut. FOTO: Petter Handeland
TØFFERE: Nye A3 er blitt tøffere i fronten enn forgjengeren. I fronten gjør de smale og lange lysene sitt beste for at den skal se bred og lav ut. FOTO: Petter Handeland

Ambition har sportsseter som standard. I likhet med resten av Audifamilien betyr det utmerket støtte, uten at polstringen blir for hard. Justeringsmonnet på sete og ratt er rikelig, sittestillingen behagelig og oversikten fra førerplassen god. Det er rett og slett en bil du får lyst til å kjøre langt med.

Etter å ha kjørt støymålinger med to nye A3-er i henholdsvis 50, 80 og 100 km/t på norsk vei, kan vi ikke konkludere med annet enn at Audi kunne jobbet noe mer med støyisoleringen. I begge bilene har vi målt over 71 decibel i 100 km/t, noe som er over snittet i premiumsegmentet i kompaktklassen.

Sikkerhet: 5

Audi A3 ble testet av EuroNCAP i august 2012 med svært godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner som totalkarakter.

Spesielt imponerende er 95 % score for beskyttelse av voksne. Det oppnår A3 grunnet solid struktur og god beskyttelse av knær og lår i frontkollisjon, samt god beskyttelse i begge sidekollisjonstestene. Også whiplashbeskyttelsen er bra. For beskyttelse av barn oppnår A3 87 % score, beskyttelse av fotgjengere gir 74 % og assistentsystemer får 86 %.

Audi A3 kan leveres med ekstrautstyr som øker den aktive sikkerheten, eksempelvis adaptiv cruisekontroll, samt blindsone- og filskiftvarsling.

Pris/utstyr: 5

Du rynker kanskje på nesa over at vi gir en kompaktbil med en prislapp på nesten 350 000 kroner terningkast fem i denne kategorien. Men la oss forklare.

Først og fremst dreier det seg om fraprisen. 281 900 kroner er langt fra avskremmende for et så godt produkt som nye A3 faktisk er. Og faktisk er bilen helt greit utstyrt i standardutførelse. Prisen på sportspakken "Ambition" føles absolutt verdt de 14 500 kronene den koster. Pakken inkluderer blant annet 17" hjul, førerinformasjonssystem i farger, sportsratt i skinn, sportsseter, sportsunderstell og integrerte tåkelys. Legg til noe småtteri som cruisekontroll, navigasjon og xenonlys, så har du en godt utstyrt bil til mellom 320-330 000 kroner.

Et siste punkt som trekker karakteren opp er pris i forhold til ytelser. Den lille, effektive turbomotoren gir A3 ytelser som man må opp på dyrere biler premiumklassen for å finne maken til.

GOD STØTTE: Sportssetene i stoff holder kroppen på plass ved aktiv kjøring og er gode å sitte i på langtur. Setene inngår i Ambition-pakken til 14 500 kroner. FOTO: Petter Handeland
GOD STØTTE: Sportssetene i stoff holder kroppen på plass ved aktiv kjøring og er gode å sitte i på langtur. Setene inngår i Ambition-pakken til 14 500 kroner. FOTO: Petter Handeland

Forbruk: 6

Vi ser ofte en tendens til at biler med små motorer sliter med å holde forbruket nede gjennom vår 20 mil lange forbruksrunde. Grunnen til det er at de små motorene strever mer for å holde farten oppe, noe som er vesentlig da runden kjøres opp mot en idealtid.

Dette er ikke tilfellet i A3 1,4 TFSI, som ikke trenger å presses spesielt hardt i motbakkene for å holde farten oppe. Etter endt test tanker vi opp og regner ut et forbruk på 0,54 l/mil, noe som borger for at bilen skal komme seg ned mot oppgitt forbruket på 0,52 l/mil (120 gr CO2/km) ved blandet kjøring.

Det er et glimrende resultat og best i klassen. Bedre enn for eksempel Ford Focus med deres nye 1,0-liters Ecoboost-motor (0,56 l/mil) og BMW 116i (0,59 l/mil).

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Testbilens effektive motor og langt triveligere prislapp gjør A3 TFSI til et langt bedre kjøp enn A3 1,8 TFSI som vi nylig testet. Uansett er det først når A3 kommer som femdørs Sportback vi vil kunne sammenligne A3 opp mot de aller beste bilene premiumsegmentet av kompaktklassen. Dette er en kamp Audi akter å vinne, og etter å ha kjørt to versjoner av den, ja så er vi ikke tvil om at den er helt i toppen. Bilen virker særdeles godt gjennomarbeidet, og det er utrolig få ting å sette fingeren på.

Les også:

Sjekk bagasjerommet i verdens vakreste stasjonsvogn

Ingen SUV kjører bedre

Sjansen er stor for at du finner din neste bil her

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også