Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Vi har testet ytelser og forbruk på Fords Focus med ny 1,0-liters bensinturbo. Den imponerer på flere måter.

SUPERKOMBO: En super bil med en helt genial motor. FOTO:Terje Bjørnsen
SUPERKOMBO: En super bil med en helt genial motor. FOTO:Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Særlig bedre timing kan du neppe få. Samtidig som oslopolitikerne truer med knyttet dieselneve, lanserer Ford en bensinmotor som kan det meste en diesel kan, pluss litt til.

Og ikke lenge etter går samme motor til topps i kåringen «International engine of the year» for 2012.

Vi har skrevet mye om den nye tresylindrete 1,0-liters bensinmotoren til Ford tidligere.

Men nå har vi endelig fått kjørt en Ford Focus 1,0 EcoBoost gjennom våre testrutiner og belyst hva det lille motorvidunderet virkelig presterer.

Kjøreegenskaper: 6

Ford Focus er folkebilen som uten frykt kan måle seg med sportslige modeller som nye BMW 1-serie og Alfa Romeo Giulietta. Da vi tok med den spreke 180 hk-versjonen av Ford Focus ut på bane, klarte den jammen å hamle opp med rene kompaktracere i tillegg.

Og selv den lille, snille 1,0-literen med startpris fra 227 000 kroner i 100 hk-versjon har alle de gode Focus-egenskapene i behold:

Presis, lettstyrt, sikker med velfungerende ESP og ikke så rent lite underholdende.

Den lette motoren sørger for en egenvekt 75 kilo mindre enn med 1,6-liters diesel. Noe som gjør bilen enda kvikkere og mer sportslig i reaksjonene.

Da er vi spent på om Focus kan stå i mot nye Audi A3 når den gjør sin entre i august.

TOPPKARAKTER: Vi er begeistret for kjøreegenskapene til Ford Focus. I kombinasjon med den prisbelønnede minimotoren blir dette en kombo til terningkast 6. FOTO: Terje Bjørnsen.
TOPPKARAKTER: Vi er begeistret for kjøreegenskapene til Ford Focus. I kombinasjon med den prisbelønnede minimotoren blir dette en kombo til terningkast 6. FOTO: Terje Bjørnsen.

Motor: 6

Testdata

  • 0-100 km/t, sek.: 11,6
  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 9,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 11,6
  • 80-120 km/t, 3. gir: 8,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,7
  • 80-120 km/t, 5. gir: 12,8
  • 80-120 km/t, 6. gir: 15,6
  • Støy tomgang, dBA: 37,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,56

Takket være spesielle motorfester og svinghjul som er avbalansert i forhold til de tre sylindrene, går den lille motoren eksepsjonelt stille og vibrasjonsfritt.

Det «knurret» du forbinder med tresylindrete motorer er bare sporadisk og sjarmerende til stede. Som når du lar turtallsnåla jobbe seg helt opp mot rødmerkingen 6500 o/m.

Den sekstrinns girkassen i 125 hk versjonen har perfekt girutveksling. Med passe steg mellom girene er det lett å finne rett turtallsområde. Motoren på sin side svarer med en smidighet du normalt forbinder med dobbelt så store maskiner. Den trekker jevnt og rent allerede fra drøye 1000 o/m på flatmark.

Sammenlignet med 1,6-liters diesel kjennes motoren snillere, mer lettkjørt, har et bredere turtallsregister og går stillere.

Ytelser: 5

Etter bare noen kilometer blir du forbløffet over hvor lett og uanstrengt bilen akselererer. Inntrykket er at den er passe sprek på høye turtall og tilstrekkelig sterk på lave. Vi sammenligner testresultatene mot Ford Focus 1,6 TDCi:

Med 125 hk har 1,0 bensin 10 hk mer enn 1,6 diesel. På dreiemoment tar diesel igjen med 270 Nm mot 170 Nm for bensin. Nå har riktignok bensinmotoren en overboostfunksjon som gir 200 Nm i kortere perioder med full gass, slik at sluttresultatet blir ganske bra.

I forbikjøringsakselerasjon er bensin og diesel ganske jevne; 7,0 og 6,7 fra 60-100 km/t i tredje gir. I fartsintervallet fra 80-120 er bensinbilen merkbart sprekere: 8,3 kontra 9,8 sekunder.

Det mest bemerkelsesverdige er at dieselmotoren - selv om den er mye sterkere på papiret - på ingen måte knuser den lille bensinmaskinen på dreiemoment. Fra 60-100 km/t i 5. gir tar det eksempelvis 11 sekunder med diesel og 11,6 med bensin.

Dermed er det all grunn til å være imponert over hva Ford har oppnådd med den lille bensinmotoren. Ytelsene mer enn tilstrekkelig, prisen tatt i betraktning.

Eksteriør: 5

HOLDER KOKEN: Designet til Ford Focus holder seg nesten like godt som veiegenskapene. FOTO: Terje Bjørnsen
HOLDER KOKEN: Designet til Ford Focus holder seg nesten like godt som veiegenskapene. FOTO: Terje Bjørnsen

Det er gått et drøyt år siden Ford Focus kom på veien her i Norge, og vi synes utseendet har holdt seg godt.

Tekniske data

  • Motor, cm3: 999
  • Effekt, hk ved o/min: 125/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 200/1400-4500
  • Egenvekt, kg: 1279
  • Tilhengervekt, kg: 1200/635
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 435/186/148
  • Bagasjerom, liter: 363-1148
  • Standard dekkdimensjon: 205/55-16 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,5
  • CO2-utslipp, g/km: 114
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,9
  • Toppfart, km/t: 195
  • Pris fra, kr: 233 800
  • Pris testbil, kr: 256 500

Som de fleste andre biler blir Focus litt tøffere med store hjul, og 17-tommers kombinasjonen med 215/55-17 ser bra ut.

Og selv om kanskje ikke alle ville eid fargen på vår testbil, er den i det minste med på å lyse opp gatebildet.

Interiør: 5

Plassmessig er Ford Focus fortsatt blant de beste bilene i kompaktklassen. Det er noen centimeter ekstra bredde bak som gjør susen, mens benplass og takhøyde er på jevnt kompaktklassenivå.

Bagasjerommet er også fint utformet, relativt langt og med 363-1148 liters volum. Skal du ha en rimelig bil med mye plass, ser nærmere på Ford Focus stasjonsvogn.

Førermiljøet har tydelige instrumenter, men i versjonene med mye utstyr kan knappefloraen i midtre del av dashbordet være vanskelige å venne seg til.

Komfort: 5

Det er ingen kunst å lage en velkjørende kompaktklassebil. Artisteriet kommer først når du klarer å kombinere de glimrende veiegenskapene med førsteklasses komfort.

Det har Ford maktet i Focus, med en fjæring som er fast, men samtidig glir pent over både små og store ujevnheter.

Bensinmotoren er svært stillegående. På tomgang er forskjellen til dieselmodellen drøyt 10 dBA, noe som merkes meget godt under by- og nærkjøring. Norske veier med grov asfalt er det få biler som liker, men i Focus holder hjulstøyen seg innen akseptable grenser.

Selv om ikke setene ser så fantastiske ut, er sittekomforten god. Det sørger rikelig justeringsmonn både av sete og ratt for.

Sikkerhet: 5

Ford Focus er blitt kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, som gir den fem av fem stjerner i hovedkarakter.

OPPRYDNING: Betjeningselementene er mange og små. Det tar tid å lære hvor alt sitter. FOTO: Terje Bjørnsen
OPPRYDNING: Betjeningselementene er mange og små. Det tar tid å lære hvor alt sitter. FOTO: Terje Bjørnsen

Fem stjerner er normalen for nye biler i dag, ikke unntaket.

Enkeltresultatene i testen ligger på et jevnt høyt nivå for bilklassen. Bare beskyttelsen for overkroppen ved sidekollisjon mot stolpe får anmerkningen "marginal".

Ford forsynte seg av Volvos sikkerhetsutstyr da de eide den svenske produsenten. Du kan få tilnærmet full pakke av dette utstyrer til lave priser i Focus.

Eksempler er filholder, blindsonekontroll og automatisk oppbremsing ved kritiske situasjoner.

Når vi tester oppførselen i simulerte kritiske situasjoner (elgtest og slalåm), er Focus blant de aller mest stabile og håndterbare bilene i sin klasse

Pris/utstyr: 5

At norsk avgiftssystem fortsatt favoriserer diesel, er Ford Focus et godt eksempel på. Mens bensinversjonen er cirka 16 000 kroner rimeligere i Tyskland (der bilen for øvrig koster rundt 156 000 kroner) er den kun 3 000 kroner billigere enn modellen med 115 hk diesel her i Norge. Også i Sverige er bilene langt rimeligere enn her.

Prisene starter på 234 000 kroner, mens en godt utstyrt versjon vil havne på fra 255-280 000 kroner, avhengig av hvor dypt du skal dukke i utstyrslistene.

ER BEDRE: Det ser kanskje ikke så spennende ut, men seter og sittestilling er langt bedre enn det visuelle inntrykket skulle tilsi. FOTO: Terje Bjørnsen
ER BEDRE: Det ser kanskje ikke så spennende ut, men seter og sittestilling er langt bedre enn det visuelle inntrykket skulle tilsi. FOTO: Terje Bjørnsen

Ford Focus har gode resultater i bruktbilundersøkelser og bør være en relativt teknisk solid bil. Den har tradisjonelt holdt seg godt i pris, og den moderne bensinmotoren bør være attraktiv også i årene som kommer.

Miljø: 5

Med en liten, nyutviklet motor under panseret er det knyttet forventinger til hva Ford Focus kan klare seg med i praktisk forbruk.

Normforbruket i EU-miks sier 0,5 liter per mil. I vår faste testrunde kjører Focus 1,0 på 0,56 liter per mil.

Det er rundt en desiliter mer enn med 1,6-liters diesel som er målestokk. Den forskjellen kan erfaringsmessig blir noe større ved småkjøring.

TA PLASS: Plassmessig er Ford Focus blant de rommeligste kompaktbilene. FOTO: Terje Bjørnsen
TA PLASS: Plassmessig er Ford Focus blant de rommeligste kompaktbilene. FOTO: Terje Bjørnsen

Ford Focus 1,0 EcoBoost er heller ikke den av bensinkonkurrentene som har gått billigst. Den æren tilfaller Audi A3 1,2 TFSI og Toyota Auris Hybrid som begge klarte seg med 0,52 liter per mil. Her er imidlertid forskjellene så små at Ford Focus 1,0 EcoBoost likevel hører med i tetsjiktet når det kommer til drivstofføkonomiske kompaktbiler.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Ford Focus er fortsatt vår folkelige kompaktklassefavoritt, ikke minst fordi den også har veiegenskaper som kan utfordre merker med sportsligere stamtavle og stivere priser. I tillegg har Focus praktiske egenskaper som gleder de som tenker mer på bagasje- og bakseteplass, enn tangeringspunktet i neste sving.

Vi blir ikke noe mindre begeistret når det dukker opp en moderne, nøysom og svært kultivert bensinmotor i mikroformat heller. Selv om motorene blir mindre, gjelder det heldigvis ikke kjøregleden.

Les også:

Diesel eller bensin - hva er best?

Toyota-sjåfører irriterer seg mest

Volvo-en ser normal ut, men er det ikke

Denne saken ble første gang publisert 21/06 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også