Det er jomfruelig vinter i fjellene. Vi legger asfalten i Hallingdal bak oss og styrer inn på den langt mer underholdende strekningen over Tunhovd mot Dagali. Snø, is og sporete svinger.

Da vokser det lett horn i pannen (se videosnutt av testsjefen som snurrer) på gamle gubber når vi brått får tilgang til en trio små firesetere med tøff design, friske hestekrefter og sporty kjøreegenskaper.

Sannelig godt vi har Atle Gulbrandsen med oss på turen, som tross alt både kjører racing og har aldersmessig nærmere kontakt med ungdommen enn resten av oss.

Vinterbilen C30

Det er her oppe på vinterfjellet at Volvos lett feminine C30 overrasker stort. For mens de andre to kanaljene i denne odde sammensatte testen er riktig småmacho i stilen, har C30 så langt mer seilt av gårde som en hvit pelskåpe.

Med dieselmotor, automat, lyst interiør og tilløp til komfort type Volvo herregårdsvogn. Rattet er i sammenlikning stort og tykt som et bussratt, om du skjønner hva jeg vil fram til.

Så kommer forvandlingen. På utfordrende vinterveier kjennes det nemlig at dette er en bil laget i vinterland. Ubesværet og trygt holder den følge med sine to langt mer aggressive konkurrenter.

Se også:

Test av Volvo C30 med 2,0D og Powershift

UNGDOMMELIG SMIL: Testsjef Kjell Magne Aalbergsjø tok på seg ungdomsmasken for å teste biler for de unge på Dagali.

Cabrio-skjelvet

BMW 1-serie cab viser seg nemlig å være det mest spesielle valget som bilen også ser ut som i denne sammenhengen.

Riktignok med utrolig lekre linjer (se skulderlinjen som nærmest er maritim), med et stofftak som er kjapt å felle opp og ned og like komfortabelt som et ståltak, og med en utstyrspakke som får den til å føles som en langt dyrere bil (noe den også blir).

Men ute på veien er det åpenbart. Selv om vi hadde håpet noe annet, klarer ikke BMW å beholde 1-serie coupeens karosseristivhet i en bil uten strukturelt tak. Den skjelver og slår.

Kanskje 120i cab tross alt hadde stått seg på foldetak i stål?

Les også:

Test: BMW 120i cab

Konseptbilen Saab 9-X Air

IMPONERENDE VW: Volkswagen Scirocco imponerer med sine sportslige kjøreegenskaper.

Perfekte Scirocco

Til sammenlikning har VW fått alt til med Scirocco. Det er sjelden man finner biler som er så gjennomført harmoniske, fra design, utstråling, prising og utstyr til motorvalg.

Det kan selvsagt aldri bli nok motor, men denne sinte 1,4-literen VW nå forsyner oss med, er sannelig et bevis på at man kan være glad og fornøyd med et edruelig motorvalg.

160 hester på topp er greit nok, men det er måten effekten leveres på helt nede fra 1500 omdreininger som imponerer. Den kan kjøres fra Oslo til Bergen like komfortabelt, uten vibrasjoner eller protester, enten du velger 3. eller 6. gir.

Se videoen og bedøm selv!

Les vår prøvekjøring av Scirocco her

Les også banetesten av Scirocco

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!