Salget av biler med firehjulsdrift når nye høyder. I fjor hadde hver tredje nybil drift på alle fire hjul, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Og tendensen er stigende.

De siste tre årene har Vi Menn Bil Top Gear testet rundt 130 biler med 4x4. Det handler om alt fra små og rimelige biler til rundt 200.000 kroner, via stasjonsvogner og familie-SUV-er, til lynraske sportsbiler og svære luksus-SUV-er.

Under finner du 15 biler som har gjort det skarpt i testene. Bilene er gruppert etter karosseritype og størrelse.

Vi begynner like gjerne med Vi Menn Bil Top Gears klare 4x4-favoritt per i dag. Det gledelige: Den er slett ikke blant de dyreste.

STASJONSVOGNER OG KOMPAKTBILER MED 4WD

Skoda Octavia 4x4

Nei, favoritten er ingen SUV, til tross for at Norge ser ut til å være rammet av SUV-feber. Tvert imot handler det om ei tsjekkisk stasjonsvogn.

Skoda er en del av VW-konsernet, og byggeklossene i Octavia er i stor grad de samme som i kombikupeene VW Golf og Audi A3. Skoda bruker byggeklossene best: Octavia gir mye mer plass til tilsvarende eller til og med lavere totalpris. Plassutnyttelsen er imponerende.

Kjøreegenskaper og effektiv firehjulsdrift (vi har kjørt flere tusen kilometer på snø med den) er klare plusspunkter. Betydelig lavere vekt og lavere tyngdepunkt enn en tilsvarende rommelig SUV gjør den enklere å håndtere når det er glatt.

=

GODBIL: Vi har testet to utgaver av Skoda Octavia med firehjulsdrift, og sliter med å finne vensentlige svakheter. FOTO: Martin Jansen

Octavia 4x4 fås med tre motorer. 1,6 diesel med 105 hk er billigst, med frapris 290.400 kroner (utstyrsgruppe Ambition, ekskl. lev.kost.) Det er på nivå med hva flere konkurrenter skal ha for ei noenlunde likt motorisert stasjonsvogn uten firehjulsdrift.

Neste trinn på lista er 2,0 TDI med 150 hk (fra 342 000 kroner), mens topputgaven har 1,8-liters bensinturbo med 180 hk og dobbeltclutchautomat. Den har vi i skrivende stund på langtest, og for å foregripe konklusjonen: Dette er en herlig norgesbil.

Les test av Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI. Sjelden har det vært lettere å gi terningkast 6.

Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion

KONTANT: VW Golf 4Motion er i stor grad satt sammen av de samme byggeklossene som Skoda Octavia, men kjøreegenskapene er hakket mer kontant og direkte. FOTO: Petter Handeland

Audi A4 Allroad

AUDI A4 ALLROAD: Best blant stasjonsvognene til rundt en halv million. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

VW Golf 2,0 TDI 4Motion

Som beskrevet over: Slektskapet er nært mellom Golf og Octavia. Kjøremessig føles Golfen et knepp stivere og mer kontant. Uten at det er enkelt å peke på akkurat hva det er som gjør det, oppleves den også som en anelse mer påkostet.

Firehjulsdrevne Golfer fås med 1,6 TDI for fra 308.600 kroner (pluss 10.000 for stasjonsvogn). Innenfor samme utstyrsserie skiller det imidlertid ikke mer enn 21.000 kroner for å gå opp til 2,0 TDI. Det synes vi det er verdt.

Les test av VW Golf 2,0 TDI 4Motion

Audi A4 Allroad 2,0 TDI

For rundt en halvmillion kan du få firehjulsdrevne stasjonsvogner som VW Passat Alltrack, Skoda Suberb 4x4 2,0 TDI og Peugeot 508 RXH, men vårt valg er Audi A4 Allroad.

Grunnen er at den gir oss en markert mer påkostet følelse, uten at det trenger å koste veldig mye mer (men det vil gjøre det om du går berserk på Audis lange lister med dyrt ekstrautstyr).

Billigste utgave koster fra 457.400 kroner med 150 hk og manuelt gir, mens billigste utgave med Automatgir koster fra 511.800 (163 hk).

Les test av Audi A4 Allroad 2,0 TDI S Tronic

BMW 520d xDrive 2013

BILLIGERE: Med mindre motor er firehjulsdrift blitt mye billigere i BMW 5-serie. FOTO: Petter Handeland

Audi A6 Allroad 3,0 TDI S-tronic 245 hk 2012=

HØVDING: Audi A6 Allroad er sjefen blant de store stasjonsvognene med økt bakkeklaring og litt SUV-pynt. FOTO: Petter Handeland

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic 2013=

PUR LUKSUS: Mercedes CLS 4Matic Shooting Brake er ei dyr og deilig stil-stasjonsvogn. FOTO: Petter Handeland

BMW 520d xDrive aut.

En BMW 5-serie er en kostbar bil. Med firehjulsdrift har den pleid å være fryktelig dyr, fordi xDrive har vært forbeholdt versjoner med stor motor. Men nå har BMW tatt et grep som gjør prisen spiselig for flere: 520d-utgaven, som for de fleste vil være kraftig nok i norske hastigheter, fås nå med firehjulsdrift.

Dermed er dette den klart rimeligste av de sørtyske statusstorbilene som kan fås med firehjulsdrift - prisen starter på 585.400 kroner (billigste Audi A6 quattro og Mercedes E-klasse 4Matic koster hhv. ca. 80.000 og 100.000 kroner mer).

Les test av BMW 520d xDrive aut.

Audi A6 Allroad 3,0 TDI

Dette er høvdingen blant de halvhøye stasjonsvognene med firehjulsdrift og moderat SUV-pynt. En røff luksusbil som greier alt det de store SUV-ene kan (om vi ser bort fra ren offroadkjøring), men som samtidig har langt bedre kjøreegenskaper og ytelser.

Ulempen er at det koster, selv om du går for billigste motorversjon med 204 hk: fra 718.000 kroner før du har plusset på kostbart ekstrautstyr.

Les test av Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk

Mercedes CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake

Har du masse penger og vil skille deg ut og vil ha en noenlunde praktisk firehjulstrekker samtidig? Vær så god, her er Shooting Brake-utgaven av CLS (shooting brake er en betegnelse brukt av flere produsenter på designorienterte stasjonsvogner).

Prisen starter på en knapp million kroner, men legg til side en haug tusenlapper til ekstrautstyr med en gang.

Les test av Mercedes CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake

Suzuki Swift 1,2 4wd

PRAKTISK: Suzuki Swift er en utmerket vinterbil. Få småbiler tilbys med 4x4. FOTO: Petter Handeland

SMÅBIL

Suzuki Swift

Bare noen få småbiler leveres med firehjulsdrift. Av de få liker vi denne best. Swift har godt utstyrsnivå i forhold til prisen (fra 224.900 kroner med 4x4), og komforten er god på ujevne vinterveier.

Om du lurte: Firehjulsdrift er et like stort pluss om vinteren i en småbil som i en langt dyrere bil.

Les test av Suzuki Swift 1,2 4WD

Subaru XV

TØFFING: Permanent firehjulsdrift gjør Subaru XV barskere enn de andre kompakte crossoverne. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Suzuki SX4 S-Cross 1,6 CVT Allgrip

BRA PRIS: Utseendet til Suzuki SX4 S-Cross minner fra noen vinkler om storselgeren Nissan Qashqai. FOTO: Petter Handeland

Trysil Våler 12102011 Audi Q3=

DYRE RINGER: Vi synes Audi Q3 er best, relativt sett, i versjonene som koster minst. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

KOMPAKTE SUV-ER/CROSSOVERE

Subaru XV 2,0D

Denne er ikke valgt fordi den har høy komfort eller føles spesielt påkostet. Den er valgt fordi den har et supert permanent firehjulsdriftssystem. Det er ikke tilfeldig at Subaru-tettheten øker der vinteren er lang og forholdene tøffe. Det er fordi de som bor der, vet at en Subaru gjør jobben.

XV med 2,0D-motoren viste seg dessuten som dieselnøysom i vår faste testløype. Pris fra 330.300 kroner.

Les test av Subaru XV 2,0D

Suzuki SX4 S-Cross 4x4 1,6

Den nye Suzukien har god plass og mye utstyr for pengene som sine fremste plusspunkter. Den er ujålete, men funksjonell, og bensinutgaven kan fås med trinnløst automatgir. Kombinasjonen 4x4, automat og levelig pris (fra 279.900 kroner) er det mange som ønsker seg - og da framstår SX4 S-Cross som et fint alternativ.

Les test av Suzuki SX4 S-Cross 4x4 1,6

Audi Q3 2,0 TDI quattro 140 hk

Den er verken rommelig eller billig, men den har ringer i grillen og byr på Audis påkostede følelse i en moderne innpakning. Vi synes rimeligste utgave av bilen er best - jo mer man plusser på av motor og utstyr, desto tyngre er det å svelge prisen. Lavt forbruk for en firehjulsdrevet bil.

Pris med quattro fra 421.000 kroner.

Les test av Audi Q3 2,0 TDI quattro

Mazda CX-5

STORSELGER: Mazda CX-5 var Norges fjerde mest solgte bil i fjor, og den klart mest solgte med firehjulsdrift. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FAMILIE-SUV-ER

Mazda CX-5 2,2D 4x4 aut.

"Om ikke Mazda lykkes med kompakt-SUV-en Mazda CX-5 i Norge, bør de åpne pølsebod isteden", skrev vi da vi testet CX-5 i 2012. Mazda slapp å åpne pølsebod, for CX-5 selger som bare det.

Dette er en sporty SUV som kjører like godt som lavere biler, og som har kraftige motorer og gode priser for ferdig utstyrt bil målt mot konkurrentene.

Les test av Mazda CX-5 2,2D 4x4 aut.

Subaru Forester 2,0 D

TÅLER MYE: Subaru Forester er en favoritt der vinteren er lang. FOTO: Petter Handeland

Subaru Forester 2,0D

Slektskapet til XV (se over) er tydelig: Også dette er en SUV som føles tøffere enn de fleste andre, blant annet takket være den permanente firehjulsdriften. Samtidig er komforten i orden, plassen i baksetet god og forbruket relativt lavt. Et av få minus er at den ikke kan fås med kombinasjonen dieselmotor/automat.

Pris fra 375.300 kroner med bensinmotor, 379.900 kroner med diesel.

Les test av Subaru Forester 2,0D

BMW X3 xDrive 20d 2013

SPORTY: BMW X3 er en SUV med sportslige kjøreegenskaper og temmelig høy pris. FOTO: Petter Handeland

BMW X3 xDrive20d aut.

Det koster mye å ta steget opp fra "folke-SUV" til status-SUV. Om du har pengene, er BMW X3 med toliters diesel og automat vår favoritt. På typisk BMW-vis får du sportslige veiegenskaper, samtidig som 163-hesteren er relativt nøysom. Nødvendig ekstrautstyr er dyrt.

Pris fra 562.800 kroner med automatgir.

Les test av BMW X3 xDrive20d aut.

Range Rover Sport 3,0 SDV6 2013

OPPMERKSOMHET: Du trenger ikke kjøre opp en alpinbakke for å trekke blikk med en Range Rover Sport. Dens blotte nærvær holder. FOTO: Petter Handeland

STORE SUV-ER

Range Rover Sport 3,0 SdV4

Skal du først ha storslegge, er det bare å delje til: Range Rover Sport får full score for blingfaktoren, og den står ikke tilbake for konkurrentene på andre områder. Barskt utseende kombinert med avansert firehjulsdriftssystem og all den luksus du kan betale for. Minussider: For stor for norske p-hus, for tung til å være en ideell vinterbil.

Pris fra 899.000 med 211 hk, 1.109.000 med 292 hk.

Les test av Range Rover Sport 3,0 SdV6

Mercedes ML 250 BlueTec

STOR: Plass og komfort hører med til Mercedes MLs beste sider, forbruket til de svakere. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic

Dette er per i dag rimeligste vei til stor status-SUV. Årsaken er at Mercedes har gitt den en i denne sammenhengen liten motor (2,14 liter/204 hk), som de har oppnådd et normforbruk på kun 0,6 l/mil med (men den brukte mye mer i vår forbrukstest).

På typisk Mercedes-vis er praktiske egenskaper i orden - her er det for eksempel rikelig med plass. Pris fra 788.800 kroner.

Les test av Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic

Les også:

Så bra er de populære SUV-ene som bruktbil

20 gode bruktbiler med firehjulsdrift

10 bruktbilkupp for under 100 000 for familien

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!