Test: Suzuki Swift 1,2 4WD

Småbil med firehjulsdrift

En av få småbiler med firehjulsdrift. Bra er den også.

Sist oppdatert

Toyota Urban Cruiser er det dyre alternativet blant småbilene med firehjulsdrift. Fiat Panda er det rimelige. Panda med 1,2-liters bensinmotor starter på 189.900 kr, mens Urban Cruiser med sin 1,4-liters dieselmotor starter på 263.200 kroner.

Suzuki Swift ligger midt imellom. 227.900 kroner koster testbilen, med 1,2-liters bensinmotor og godt utstyrt til småbil å være.

Kjøreegenskaper: 4

Suzuki er ikke kjent for å lage biler med de mest underholdende kjøreegenskapene. Vi ble riktignok positivt overrasket da vi testet storebror Kizashi, men Swift er tilbake på normalen.

Kjøreegenskapene er på det jevne og den har overraskende god fjæringskomfort på norske vinterveier.

Med firehjulsdrift er selvfølgelig framkommeligheten upåklagelig og Swift har godt grep i fronten. Går man for fort inn i svingen skal man passe seg litt, da er det lett å få sladd.

Bilen reagerer for øvrig fint på styringen, selv om styrefølelsen ikke er som hos de mest sportslige småbilene som Audi A1, Mini og Alfa Romeo Mito.

NY OG FINERE: Selv om Swift er ny er den forholdsvis lik forrige modell, men det skal sies at den ser bedre ut nå.
NY OG FINERE: Selv om Swift er ny er den forholdsvis lik forrige modell, men det skal sies at den ser bedre ut nå. Foto: Handeland, Petter

Motor: 4

1,3-literen som satt i forrige generasjon er krympet og har nå et slagvolum på 1242 cm², og yter respektable 94 hk. Vi sier respektable, for 94 hk ut av en 1,2-liter uten noen form for overladning er forholdsvis høyt.

Med lite slagvolum og såpass mange hestekrefter er det ikke overraskende at hestekreftene bor på toppen av turtallsregisteret. Så her gjelder det å holde turtallet oppe i eventuelle forbikjøringer. Fullt dreiemoment (118Nm) er på plass ved 4800 o/min.

Motoren skal for øvrig ha skryt for kultivert gange, og den manuelle girkassen med fem trinn er presis og har forholdsvis kort utveksling.

Ytelser: 3

Som nevnt over er ikke ytelsene i Swift noe å hoppe i været for. Kreftene bor på toppen av registeret og man må bruke girene riktig for å hente de ut.

0-100 km/t er oppgitt til 13,4 sekunder og toppfarten på 165 km/t er mer enn høy nok for norske veier. I våre akselerasjonsmålinger lider den litt av at motoren er svak i mellomregisteret, og er blant de tregeste bilene vi har testet 60-100 km/t og 80-120 km/t i fjerde og femte gir.

Les også: De raskeste bilene vi testet i 2010.

Eksteriør: 4

OVERSIKTLIG: Stolene er gode å sitte i og dashbordet er veldig ryddig satt opp.
OVERSIKTLIG: Stolene er gode å sitte i og dashbordet er veldig ryddig satt opp. Foto: Handeland, Petter

Nye Suzuki Swift har blitt litt større rent fysisk og måler nå 385 cm.

GREIT NOK: Bakseteplassen er grei nok. Høye folk vil merke at takhøyden kan være noe snau.
GREIT NOK: Bakseteplassen er grei nok. Høye folk vil merke at takhøyden kan være noe snau. Foto: Handeland, Petter

Om vi er helt enig med reklamen der den omtales som en designperle er vi ikke sikre på, Swift ser helt grei ut men er ikke veldig spennende.

Interiør: 4

Om man ikke trives så godt med eksteriørdesignet er det enklere å trives på innsiden der det er ryddig og oversiktlig. Også har den veldig mye utstyr tatt prisen i betraktning. Mer om det under pris/utstyr-fanen.

Selv om det merkes at Swift er en billig bil på mengden hardplast i interiøret, skal det sies at den har tatt et stort sprang opp i retning storebror Kizashi.

Hardplasten er av god kvalitet og man får en ellers god kvalitetsfølelse. Man sitter forholdsvis godt i setene og betjeningen av stereo og klimaanlegg etc., er enkel og grei.

Bakseteplassen er som forventet av en småbil som dette, men bagasjerommet rommer ikke mer enn stakkarslige 211 liter.

NYTT MAGASIN: Nå er tidenes første Vi Menn Bil Top Gear i salg.

Komfort: 5

Til småbil å være har Swift meget god fjæringskomfort og er til tider nesten litt myk i fjæringen bak. På norske vinterveier med telehiv og vaskebrett er den behagelig.

TRANGT: Bagasjerommet rommer kun 211 liter og er for trangt i forhold til mange av konkurrentene.
TRANGT: Bagasjerommet rommer kun 211 liter og er for trangt i forhold til mange av konkurrentene. Foto: Handeland, Petter

Som nevnt over er stolene gode å sitte i og bilen er ganske godt støydempet. Den korte utvekslingen gjør at man har ca. 3000 o/min i 100 km/t og drar med seg noe motorstøy.

TEKNISKE DATA: Suzuki Swift 1,2 4x4

  • MOTOR, CM3: 1242
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 94/6000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 118/4500
  • EGENVEKT, KG: 1110
  • TILHENGERVEKT, KG: 400/1000
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 385/170
  • BAGASJEROM, LITER: 211
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 175/65R15 78R
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,55
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 128
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 13,4
  • TOPPFART, KM/T: 165
  • PRIS FRA, KR: 215 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 227 900

Sikkerhet: 5

Swift ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2010 med godt resultat. Sikkerheten for voksne er meget god i både front og sidekollisjon, men den får noe trekk i sidekollisjon mot stolpe.

Bilen får også skryt for sikkerheten til barn og det nevnes at isofixfestene til barnesetene er godt merket. Swift har også elektronisk stabilitetsprogram som standard og beltevarsler for både fører og passasjerer.

Pris/utstyr: 5

Vi nevnte innledningsvis at Swift har godt med utstyr, og testbilen er på ingen måte et unntak. Her finnes både klimaanlegg, cruisekontroll, bluetooth-tilkobling og nøkkelfri adkomst og start. Også firehjulsdrift da, det må man ikke glemme. Swift sitt sterkeste kort, spesielt her i vinterlandet.

Suzuki har skjønt hva norske kunder vil ha, og de fleste bilene vil havne i testbilens prissjikt. 227.900 kroner er ikke skremmende for en bil med firehjulstrekk og såpass godt med utstyr.

Les også: Du kommer trolig til å kjøre en av disse

Miljø: 5

Forrige Swift hadde et CO2-utslipp på 147 gram, den nye slipper ikke ut mer enn 128 gram. Godt jobbet fra Suzuki, to gram mindre enn gjerrig-firehjulstrekkeren Toyota Urban Cruiser. Suzuki hevder selv at Swift er den firehjulstrekkeren på markedet med lavest CO2-utslipp, og det skal etter våre undersøkelser stemme.

I vår faste forbruksrunde har vi ofte sett at motorsvake biler - der man må gi relativt mye gass for å holde seg til idealtiden alle testbilene kjøres mot - ofte bruker mer enn de er oppgitt til i EU-miksen.

KOMMER FRAM: Med firehjulsdrift er ikke norsk vinter noe problem med tanke på framkommeligheten.
KOMMER FRAM: Med firehjulsdrift er ikke norsk vinter noe problem med tanke på framkommeligheten. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Swift er en av disse. Vi klarer ikke de 0,55 l/mil den er oppgitt til, men sett i forhold til andre småbiler med relativt svake motorer er 0,63 l/mil et godt resultat. Spesielt med tanke på at Swift har firehjulsdrift.

TESTDATA: Suzuki Swift 1,2 4x4

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 9,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 14,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 22,5
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 10,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 16,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 30,4
  • STØY TOMGANG, dBA: 39,4
  • STØY 50 KM/T, dBA: 60,4
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65
  • STØY 100 KM/T, dBA: 68,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63
  • MISVISNING 50 KM/T: 48
  • MISVISNING 80 KM/T: 77
  • MISVISNING 100 KM/T: 96

Konklusjon:

Suzuki har gjennom mange år på markedet vært flinke til å ta med seg kunnskap om hva norske kunder vil ha. Swift sitt gode utstyrsnivå til en veldig ok pris gjør den til en het kandidat i småbilsegmentet.

Selv om Swift ikke er spesielt spennende utenpå, inni eller på veien, så er firehjulsdriften et ess i ermet - direkte konkurrenter er det ikke mange av.

Les også:

Disse brukte minst drivstoff i 2010

Jeremy Clarkson: Dette er årets bil

Vi har testet 518 biler

Denne saken ble første gang publisert 18/03 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også