Kort sagt:

+ Svært gode ytelser

+ Karismatisk motor

+ Sportslig kjørefølelse

+ Høyt sikkerhetsnivå


- Middelmådig fjæringskomfort

- Lite bagasjeplass

- Dyr

Ikke alt i bilverden er like fornuftig, heldigvis. Er du av den smarte, økonomi- og miljøbevisste sorten, velger du selvfølgelig Volvo V40 Cross Country i den prisgunstige D2-versjonen.

Er du litt mer, skal vi si entusiastisk, bør du mye heller ta en nærmere kikk på T5 AWD-versjonen av Volvo V40 Cross Country. Ok - den koster skjorta, med en startpris på 600 000 kroner er du i et prisområde der det er mye fint å velge mellom.

Men en ting er denne Volvo-modellen nesten alene om. Den femsylindrete bensinturbomotoren er nå snart klar for historiebøkene. Volvo har nylig annonsert at nye firesylindrete bensin- og dieselmotorer skal overta for de femsylindrete.

Det er vel og bra, siden de sikkert blir raskere, mer kultiverte og ikke minst bruker mindre drivstoff. Men samtidig kan vi ikke underslå fakta:

Hver gang vi har satt oss i en Volvo eller en Ford med denne motoren, har det hatt omtrent samme effekt som en dose lykkepiller.

Spesielt vellykket har motoren vært i litt mindre modeller, der Ford Focus ST og særlig den helsprø Ford Focus RS med 305 hk står sentralt i enhver bilentusiasts minnebok.

Og om du trenger et fornuftig argument for å bla dypt i lommeboka, er Volvo V40 Cross Country T5 AWD foreløpig den eneste av V40 Cross Country-variantene som leveres med firehjulsdrift. Bare pass på å handle raskt, siden rimeligere varianter med drift på alle fire er underveis.

Volvo V40 T5 AWD 2013=

NØDVENDIGHET: Skal du har 254 hk plantet i bakken hele året, må bilen ha firehjulsdrift. © FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

Volvo V40 Cross Country T5 AWD

  • Motor, cm³: 2497
  • Effekt, hk ved o/min: 254/5400
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 360/1800
  • Egenvekt, kg: 1531
  • Tilhengervekt, kg: 1500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 437/180/146
  • Bagasjerom, liter: 335-1241
  • Standard dekkdimensjon: 205/50-17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,83
  • CO2-utslipp, g/km: 194
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 6,4
  • Toppfart, km/t: 235
  • Pris fra, kr: 599 900
  • Pris testbil, kr: 736 100

Kjøreegenskaper: 5

Volvo V40 Cross Country er en ganske stiv og stram bil. De sportslige og direkte egenskapene som følger av et slikt understellsoppsett, kler den motorsterke versjonen langt bedre enn de slakkere variantene.

Firehjulsdrift gjør også sitt med veiegenskapene. Med 254 hk er det noe nær en nødvendighet om du skal ha glede av dem hele året.

Men der de forhjulsdrevne Cross Country-modellene er høflig understyrt, lar litt kreativ ratt- og gassbruk deg legge AWD T5-hekken i en passelig sladd før ESP-systemet slår inn.

Motor: 5

Rrrrrroaff, rrrrroaff, rrrroaff. Og så er du definitivt i UPs lasersikte. Om ikke på grunn av farten, så i alle fall på grunn av lyden.

Riktignok litt bedre pakket inn enn de ekspress-Focusene vi har nevnt innledningsvis, men la det ikke være noen tvil:

Her kommer det en bil med turbo, femsylindret motor og god åpning på gasspjeldet.

Heldigvis får du med deg det meste av lydkulissene inne i bilen, slik at det karakteristiske og klassiske lydbildet kan nytes fra førerplassen. Et stort dreiemoment- og effektregister, glatter over de små svakhetene i den aldrende sekstrinnsautomaten.

Volvo V40 T5 AWD 2013=

RØD SONE: Digitale instrumenter med analogt utseende. Du kan velge mellom flere tema, men i Volvo V40 Cross Country T5 AWD passer det best med den sportslige røde varianten. © FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata

Volvo V40 Cross Country T5 AWD

  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,7
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 5,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,6
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,3
  • Støy tomgang, dBA: 45,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,3
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,78

Ytelser: 6

Ingen tvil om at Volvos 2,5-liters turbo har en solid dose krutt i støvlene. Med kjappeste akselerasjon fra 60-1 00 km/t på 3,5 sekunder og 80-120 km/t på 4,3 sekunder, hører Volvo V40 Cross Country T5 AWD med til de kjappeste bilene vi har testet.

Den holder følge med sterke 3,0-liters dieseler som Audi A6 3,0 TDI, kvikke bensinbiler som BMW 328i eller raske sportshybrider som Volvo V60 D6 AWD.

I daglig trafikk trenger du stort sett aldri å gi mer enn halv gass for å holde nesa foran. Og de gangene du klemmer til med høyrefoten, kjennes ikke savnet av sportsbilen du ønsker deg fullt så stort lenger.

Eksteriør: 5

Den ekstra krigsmalingen i form av småkjekk offroadpynt gjør Cross Country-versjonen tøffere i trynet enn den vanlige V40.

Det virker mye riktigere på T5-versjonen, som faktisk har litt å gå i krigen med, enn versjonen med en liten, snill diesel under panseret. Ikke minst fordi offroadpynt også har mest for seg på en bil som faktisk har firehjulsdrift.

Volvo V40 T5 AWD 2013=

SITTEKOMFORT: Som vanlig tilbyr Volvo gode seter og en bra sitteposisjon. © FOTO: Terje Bjørnsen

Interiør: 3

Volvo har blitt eksponenter for elegant og linjerent nordisk designspråk i sine biler, og V40 er en av de beste eksponentene.

Den coupéaktige fasongen går mest utover bagasjeplassen. 335 liter gjør Volvo V40 Cross Country T5 AWD til en bil for to når det er tid for ferietur.

Innvendig er det mer normal kompaktklasseplass, hvilket betyr at fire voksne kan sitte sammen på langtur uten at klaustrofobien melder seg de første timene.

Testbilen har Volvo fancy, digitale dashbordvisning der en kan forandre utseende og hva som vises med tastetrykk. En artig gimmick som bidrar til moderne utseende, og som er en del av greit prisede utstyrspakker.

Volvo-instrumenteringen har mange knapper i midtkonsollen. Det tar mer tid enn i de fleste andre merker å lære seg funksjonslogikken.

Komfort: 3

Som seg hør og bør, er ikke Volvo V40 Cross Country T5 AWD noen silkebløt kattepus på ujevn vei. 18-tommers hjul bidrar til merkbare støt og stump fjæring på små ujevnheter, særlig i lav fart.

Men heller ikke når du får opp dampen på landevei, tar Volvoen ujevnheter med ønsket autoritet. Du stusser litt rundt og får aldri 600 000-kroners roen på langkjøring.

Seter, sittestilling og støydemping hører med til de bedre bilene i kompaktklassen, utfordringen er selvsagt at med 254 hk-prislapp er konkurransefeltet plutselig fullt av BMW 5-serie og større SUV-varianter.

Volvo V40 T5 AWD 2013=

TOPP FOR TO: Bakseteplassen er bra for to, mens det blir trangt i bagasjerommet hvis fire stykker skal ha med bagasje. Tofarget skinn setter en spiss på interiøret, men koster ekstra. © FOTO: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 6

I EuroNCAP-testen har Volvo V40 per april 2013 det beste resultatet for kompaktklassen, og får ekstra skryt for fotgjengerbeskyttelsen.

Airbagen for fotgjengere, som løfter panseret og beskytter myke trafikanter ved A-stolpene og frontruten, vekker berettiget oppsikt.

Men Volvo har flere sikkerhetsfunksjoner i ermet. City Safety 2 er standard i V40 og virker nå opp til 50 km/t, mot tidligere 30. En lasersensor overvåker trafikken i front og bremser automatisk om føreren overser at en bil foran stopper eller bremser.

På ekstrautstyrslista finnes et vell av sikkerhetselektronikk. I skrivende stund koster full pakke 23.400 kroner, mot 45.950 til veiledende pris. Til tilbudspris anbefales dette varmt.

Da får du ryggesensor, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, kollisjons/fotgjengervarsler (fra mai også syklistvarsling) med autobrems, varsling for uoppmerksom fører, filvarsler, trafikkskiltinfo, fjernlysassistent, filskiftvarsel, BLIS blindsoneovervåkning og varsel for kryssende trafikk ved rygging.

Volvo V40 T5 AWD 2013=

DET KOSTER: Volvo V40 Cross Country T5 AWD er i utgangspunktet en kostbar bil, og med nødvendig ekstrautstyr passerer prisen fort 700 000 kroner. © FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 2

Verken effekt- eller utslippsmessig kommer Volvo V40 Cross Country T5 AWD spesielt billig gjennom det norske avgiftssystemet.

Vi har nevnt at inngangsbilletten kommer på 600 000 kroner, men skal du ha en bil som er utstyrt slik den bør være i denne prisklassen, havner du fort nærmere 700 000,-. Vår testbil kostet 736 100 kroner.

Vi har tidligere spådd at Volvo V40 vil gjøre det bra på bruktmarkedet, men du skal notere deg at kostbare spesialversjoner har en tendens til å bli relativt smale produkter etter noen år.

Forbruk: 3

Turbofemmeren har tradisjonelt sett hatt drikkevaner som får Matti Nykänen til å virke smålåten og forsiktig i sin omgang med sterke dråper.

Normforbruket i EU-miksen er ikke voldsomt optimistisk, med 0,83 l/mil og CO2-utslipp på 194 g/km. Derfor lar vi oss glede over et testforbruk på 0,78 l/mil.

Nei, Fremtiden i våre hender klapper neppe i dem. Likevel - sett i forhold til ytelser og naturlige konkurrenter, er ikke dette så ille:

Eksempelvis bruker den nye Ford Focus ST, nå med firesylindret turbomotor på 250 hk, 0,79 l/mil i vår test. Og den firehjulsdrevne BMW 528i Touring xDrive med 245 hk gulper i seg 0,9 l/mil i vår testrunde.

Volvo V40 T5 AWD 2013=

STOR VARIASJON: Med snill kjøring, kan du få bilen til å gå ned på 0,7-tallet. Ivirg gassfot eller bykjøring sender deg fort opp i liter'n på mila. © FOTO: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Volvo V40 Cross Country T5 AWD er en av de herlige bilene du kjøper med hjertet og ikke med hodet. Den er kompakt, lettkjørt og føles sportslig på veien.

Men det beste er motoren: Du kan ikke annet enn å smile hver gang den gamle turbofemmeren knurrer i vei.

Den er ukomfortabel og trang i forhold til prisen, men akkurat det bryr du deg neppe mye om hvis det er en slik du ønsker deg i garasjen.

Volvo V40 T5 AWD 2013=

KLER VINTEREN: Volvo V40 Cross Country T5 AWD oppfører seg spesielt godt i vinterhalvåret, men byr på mye moro resten av året med en kraftig og karismatisk motor. © FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!