I løpet av høsten 2013 presenterer Volvo sin nye motorserie, og i løpet av 2014 kommer første bilmodell bygget på merkets nye modulplattform SPA (Scalable Platform Architecture).

Modulplattform-tankegangen er flere konkurrerende merker allerede i gang med, så mest spennende er den nye motorserien. En serie motorer Volvo lover at skal revolusjonere dieselmotorsegmentet. Både på ytelser og forbruk.

Smartere innsprøytning

Å gjøre en motor sterkere og samtidig få den til å gå billigere, handler i stor grad om å gjøre innsprøytningen mer presis. Det dreier seg om å gjøre forbrenningen så optimal som mulig. Og det er nettopp når det gjelder innsprøytningen at Volvo nå innfører noe helt nytt.

Hver enkelt dieseldyse, delen som spruter diesel inn i sylinderen, har fått en elektronisk enhet som overvåker innsprøytningen som skal gi mer effektiv for brenning og dermed lavere forbruk. Dagens dieselmotorer har som oftest kun én elektronisk enhet som styrer innsprøytningen til alle sylinderne.

Dette kombinert med økt innsprøytningstrykk (2500 bar mot normalt rundt 1800 bar), skal ifølge Volvo gi banebrytende resultater.

=

SMART LØSNING: En tegning som denne illustrerer hvordan systemet virker. De elektroniske enhetene er farget røde. © FOTO: Volvo

Gbg/100203 / Agenda Derek Crabb Foto: Roger Lundsten BLR-Fotograferna AB Krokslätts fabriker 17 431 37 Mölndal=

MANNEN BAK: Derek Crabb, visedirektør i Powertrain Engineering i Volvo Car Group, lover klasseledende ytelser og forbruk. FOTO: Roger Lundsten/BLR

Mindre og smartere

- Våre mindre og smartere motorer vil gjøre V8-ere til dinosaurer, sier Derek Crabb, sjef for Volvos drivlinjer.

Ifølge Crabb dreier det seg om firesylindrede motorer som vil gi høyere ytelser enn dagens sekssylindrede motorer, men samtidig lavere forbruk enn dagens firesylindrede motorer.

På sikt vil også motorene kunne kombineres med elkraft (hybrid). Noe Volvo mener skal gi ytelser på V8-nivå og klasseledende forbrukstall.

Les også:

Her er de beste sommerdekkene

Går som ei kule og bruker lite diesel

Kan bli Norges mest solgte bil

Denne bilen knuser rekorden

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!