Da de første bildene ble sluppet av nye V40 Cross Country, meldte Volvo at kruttønna T5 med 2,5-liters bensinturbo på 254 hk, ville være eneste alternativ med firehjulsdrift - med en pris på svimlende 599.900 kroner.

Men nylig kom kontrabeskjeden; firehjulsdrift blir tilgjengelig også i den svakere T4-versjonen (1,6-bensinturbo med 180 hk), og gjør at prisen stuper med 150.000 kroner til ca. 450.000 kroner.

Viktig i kampen mot SUV-ene

Det er nok lurt, skal V40 Cross Country kunne ta opp kampen mot bilene i den svært så populære SUV-klassen. Hver fjerde bil som selges ny i Norge, er nettopp SUV/crossover.

Men hva har egentlig V40 Cross Country å bryne seg på?

Høyreiste kompaktbiler med firehjulsdrift finnes det ikke mange av på markedet. Peugeot 3008 er vel strengt talt en crossover, men noe av det nærmeste vi kommer. Suzuki har også et alternativ med sin SX4, men SX4 er en billigbil. Volvo sier selv at de bevisst legger seg litt under premiumklassen i pris.

Trekker vi inn SUV/crossover-klassen blir konkurrentene veldig mange flere. Biler som Mitsubishi ASX, Citroën C4 Aircross, Peugeot 4008, Opel Mokka, Subaru XV, Nissan Qashqai, VW Tiguan, Skoda Yeti og ikke minst nye Ford Kuga - som er bygget på samme plattform (Focus). Samtligere har lavere innstegspris med firehjulsdrift enn V40 Cross Country.

Også må vi ikke glemme Mini Countryman. Kanskje den mest aktuelle konkurrenten av dem alle. Countryman har en rimeligere inngangsbillett om du vil ha firehjulsdrift, for med 1,6-diesel starter den på rett over 300.000 kroner.

Mini Cooper S All4 Countryman og BMW X1 er nok det nærmeste vi kommer V40 Cross Country T4 AWD, og her begynner også prisforskjellen å jevne seg ut. Med 1,6-liter bensinturbo på 185 hk, koster Countryman fra ca. 400.000 kroner. Mens du må ut med over halvmillionen for en tilsvarende sterk BMW X1 (X1 xDrive 20i). Billigste BMW X1 med firehjulsdrift er X1 xDrive 18d med 143 hk som begynner på 432.000 kroner.

Innstegspriser V40 Cross Country (Kinetic utstyrsnivå)

  • T4 - 180 hk - FWD: Fra 363.900 kroner
  • T4 - 180 hk - AWD: Fra ca. 450.000 kroner
  • T5 - 254 hk - AWD: Fra 599.900 kroner
  • D2 - 115 hk - FWD: Fra 281.900 kroner
  • D3 - 150 hk - FWD: Fra 345.900 kroner
  • D4 - 177 hk - FWD: Fra 372.900 kroner
=

FORSEGGJORT: Volvo hevder selv at de priser bilene litt under de andre premiummerkene, og det stemmer ganske bra i V40 Cross Country. Interiøret er forseggjort, men typisk Volvo-nøkternt. © FOTO: Volvo

Om V40 Cross Country

Volvo bruker en oppskrift for slike biler som de selv var med på å skape for 15 år siden. Da lanserte Volvo den første V70 Cross Country (seinere omdøpt til XC70)

I porteføljen for litt røffere biler finner vi i tillegg Volvo XC60 og Volvo XC90.

Sammenlignet med vanlige V40 har Cross Country-versjonen fire centimeter høyere bakkeklaring. Deretter gitt den styling typisk for SUV-er, med "skliplater" under front og hekk, tykke dørterskler og ekstra plastbeskyttelse foran og bak. På taket har den i tillegg fått lasterails, og hjulene er store (opptil 19 tommer).

Volvo V40 ble trukket fram som sikreste bil i kompaktklassen i kollisjonstestene som ble utført av EuroNCAP i 2012. I tillegg til god sikkerhet for både barn og voksne i bilen, lanserte Volvo fotgjengerairbag for fotgjengere i V40. Vi ville blitt overrasket om ikke Cross Country-varianten ikke ville være like sikker.

Les også:

Verdens dyreste bil har diamanter i lysene

Audien Norge bare fikk to av

Familiedrømmen blir billigere

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!