Da Mazda introduserte kompakt-SUV-en CX-5 på det japanske markedet på begynnelsen av året, regnet de med å selge 1000 biler i måneden. De tok grundig feil.

Den første måneden solgte de 8000 eksemplarer av SUV-en.

Japanske bilkjøpere har tradisjonelt valgt bensin, men over 73 prosent valgte 2,2-literen med 175 hk. Den skal ifølge Mazda har kraft nok til å tåle sammenligningen med en fireliters bensin-V8-er, men skal greie et forbruk på 0,52 liter per mil.

Kommer i mai

Foreløpig finnes det bare et par demonstrasjonsbiler av Mazda CX-5 i Norge, men ifølge administrerende direktør i Mazda Norge, Karianne Westby, har over 200 nordmenn allerede signert kontrakt på bilen som kommer til Norge i mai. Den kraftige 2,2-liters dieselen med 175 hk er ikke ventet til Norge med det første, men forhåndssalget tyder foreløpig på at den nedjusterte 2,2 literen med 150 hk blir storselgeren

- Vi tippet at 90 prosent ville velge diesel, men ser at vi er nærmere 60 prosent diesel og 40 prosent bensin. Dieselen selger mest i nord, og det henger kanskje sammen med at den kan dra to tonn hengervekt, sier Westby.

Versjonen med en toliters bensinmotor på 160 hk kan dra 1,8 tonn. Skyactiv G-motoren som denne kalles, har omkring 20 prosent høyere dreiemoment enn Mazdas forrige toliter. Den har et uvanlig høyt kompresjonsforhold på 14:1. Det vanlige for bensinmotorer er et kompresjonsforhold på rundt 11:1.

- De fleste har bestilt med firehjulstrekk, men vi ser også at det er interesse for kun forhjulsdrift, forteller Westby.

- De som bestiller først vil gjerne ha mye utstyr, derfor her vi fått en del bestillinger på Sport-versjonen med 4x4, automat og masse utstyr, hevder Westby.

Sport-versjonen med full pakke er toppmodellen, og har en prislapp på 434 600 kroner.

=

POTENSIAL: Vi har prøvekjørt en førproduksjonsversjon av CX-5, og den synes å ha det som skal til for å hevde seg i dette segmentet: God pris, fine kjøreegenskaper, høy bakkeklaring, høy sittestilling, samt kombinasjonen firehjulsdrift og automat.

Tilfredsstiller fremtidige EU-krav

For de mest økonomisk bevisste kundene bør en forhjulsdrevet dieselversjon med manuell girkasse være den mest interessante. Prisen starter på 313 500 kroner, og den har et CO2-utslipp på 119 g/km.

Det innebærer at den allerede tilfredsstiller EUs utslippskrav, formulert i Euro 6-reglene, som formelt ikke gjelder før fra september 2014. Euro 6-reglene krever at kvelningsstoffene reduseres med 50 prosent sammenlignet med dagens Euro 5-regler.

Billigst å kjøpe blir imidlertid bensinmodellen med 160 hk, forhjulsdrift og manuell girkasse. Der starter prisen under 300 000 kroner. Den har et C02-utslipp på 139 g/km

- CX-5 er en helt ny bil som utelukkende består av japanske deler. Crossovere og kompakt-SUV-er har vist seg svært salgbare i Norge, og vi har derfor naturlig nok store forventninger til CX-5, sier Westby.

CX-5 ligger an til å bli en seriøs utfordrer til storselgerne Mitsubishi ASX, VW Tiguan og Nissan Qashqai.

=

KOMPAKT-SUV: CX-5 går rett i strupen på populære biler som Volkswagen Tiguan og Mitsubishi ASX

- Kan måles med hybrid

Mazda trekker gjerne frem den såkalte Skyactiv-teknologien i CX-5, som ifølge Mazda gjør at bilens ytelser leveres med en effektivitet som kan måle seg med en hybrid.

Mazda har også jobbet med å redusere vekt - og dermed forbruk og utslipp.

Resultatet er en folke-SUV som i letteste versjon bare veier 1345 kilo. Til sammenligning veier den letteste utgaven av den evig populære Toyota RAV4 1475 kilo. Det er over hundre kilo forskjell som gir seg til kjenne i både kjøreegenskaper og forbruk.

=

BEDRE: Interiør-finish har ikke vært Mazdas sterkeste kort, men CX-5 ser bra ut. Foto: Ingo Barenschee

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!