I takt med SUV-enes økende populæritet har variantene av SUV-en også blitt flere. SUV-formen er rett og slett ikke like stereotyp som den en gang var, samtidig som spennet i pris er større nå enn tidligere.

Kanskje aller mest aktuell for det norske markedet er den stadig mer populære crossoveren. En mindre SUV rett og slett, som best kan beskrives som en krysning mellom en SUV og en normal bil. Mitsubishi ASX, Subaru XV, BMW X1, Nissan Juke og Mini Countryman er typiske eksempler.

De beste SUV-ene

I løpet av 2011 og 2012 har vi testet cirka 20 SUV-er og crossovere. Veldig mange av disse bilene er som skreddersydd for norske forhold og står igjen med god testkarakter, men kun én har fått totalkarakter seks. Ved siden av testvinneren har vi plukket ut tre SUV-er som vi mener er klassens beste kjøp.

I presentasjonen under ser du konklusjonen fra hver enkelt test. Ønsker du å lese hele testen, klikker du bare på bilens modellnavn.

=

BEST: Mazda CX-5 har gjort det veldig bra i våre tester. FOTO: Terje Bjørnsen © FOTO: Terje Bjørnsen

1. Testvinneren:

Kun én SUV har blitt belønnet med totalkarakteren seks i våre tester i løpet av 2011 og 2012. Det er BMW X1 Xdrive 20d:

Konklusjon: 6

Etter drøyt to år på markedet er BMW X1 etter vår mening fortsatt den beste sportslige SUV-modellen på markedet. Det er en kombinasjon av kjøreglede, dynamikk og praktiske egenskaper som gjør X1 til vår favoritt. Prisnivået er høyt, men ligger på nivå med de mest aktuelle konkurrentene.

BMW X1

BEST I TEST: BMW X1 er den eneste SUV-en som har fått totalkarakter seks i våre tester i løpet av 2011 og 2012.

2. Kompakt-SUV:

Litt lavere i pris, men fortsatt i kategorien kompakt-SUV/crossover er alternativene mange, og stadig kommer nye til. Bare i år har nykommere som Subaru XV og Mazda CX5 satt nye standarder for klassen, mens biler som Mitsubishi ASX, Skoda Yeti, Kia Sportage og Volkswagen Tiguan er med å kjempe om kundene. Sist ut og etter vår mening ett veldig godt SUV-kjøp er Mazda CX5:

Konklusjon: 5

Det er ingen tvil om at Mazda CX-5 evner å utfordre erkerivalen VW Tiguan på egenskaper. Selv om løpet er jevnt, lurer Mazda seg foran på noen viktige områder: Den er litt bedre å kjøre, er noe mer komfortabel, og stiller med en mer harmonisk og kraftfull motor.

=Mazda CX-5

MYE FOR PENGENE: Nye Mazda CX-5 er årets største SUV-nyhet og et veldig godt kjøp om du ønsker kjøreglede og mye bil for pengene. © FOTO: Terje Bjørnsen

3. Premiumkompakt-SUV:

Hopper vi litt opp i pris, fra halvmillionen og oppover, finnes også flere gode kandidater. I klassen " premiumkompakt-SUV" finner vi biler som BMW X3, Mercedes GLK, Audi Q5 og Volvo XC60 m.fl. Det som kjennetegner disse bilene er at de er veldig godt gjennomarbeidet og at det ofte er personlige preferanser som spiller inn når valget skal tas. Samtlige av disse bilene har scoret fem i våre tester, men favoritten er BMW X3:

Konklusjon: 5

Med de høye forventningene BMW har skapt gjennom sine siste modellintroduksjoner, hadde vi kanskje ventet oss enda litt mer av nye BMW X3. Men når du sammenligner bilen med sine naturlige konkurrenter, er det ingen tvil om at den er blant de absolutt mest attraktive av premium-SUV-ene. Og om sportslighet er det viktigste, er den sannsynligvis den beste.

KJØREMESTER: Blant premiumalternativene i kompakt-SUV-klassen er BMW X3 vår favoritt. X3 er den bilen som gir mest kjøreglede i klassen. © FOTO: Petter Handeland

4. Premium-SUV:

Nok et hopp opp i pris dominerer biler som Lexus RX 450h, Mercedes ML, BMW X5, Volkswagen Touareg, Audi Q7 og rimelige versjoner av Porsche Cayenne. Og det er sistnevnte, til tross for at den kanskje koster litt mer enn konkurrentene, som trekker det lengste strådet:

Konklusjon: 5

Ja takk, vi tar gjerne en Porsche Cayenne Diesel med avgiftssnill dieselmotor på 211 hk. Mest fordi Porsche klarer den nær sagt umulige oppgaven av å gi en stor, tung SUV sportslig kjøreglede. Her skal også en fin sitteposisjon og personbilaktig førermiljø ha sin del av æren. At ikke Porsche Cayenne Diesel drar fra alt og alle spiller mindre rolle. Den går fort nok for de fleste, og på våre veier handler sportslighet i liten grad om rå motorkraft. Dessuten fungerer motoren utmerket i kombinasjon med 8-trinns automatgir.

Porsche Cayenne D

HELT TOPP: Porsche Cayenne Diesel er vår favoritt i premiumsegmentet, til tross for at bilen er i øvre del av prissjiktet. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Selger mye SUV

SUV-klassen er i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken norges nest største bilklasse etter kompaktklassen. I løpet av årets første åtte måneder kjøpte over 23 000 nordmenn ny SUV, noe som tilsvarer en av fire nye biler.

Fordelingen ser slik ut:

Segment

Ant. reg. 01.08.12-31.08.12

Markedsandel i %

Minibiler

Småbiler

Kompaktklassen

Mellomklassen

Store biler

Luksusbiler

Flerbrukbiler

SUV

Sportsbiler

Andre

3656

13284

24557

19328

5761

92

1360

23106

868

1050

3,9

14,3

26,4

20,8

6,2

0,1

1,5

24,8

0,9

1,1

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!