Kort sagt:

+ Utstyrsnivå

+ Motor

+ Forbruk/utslipp

+ Plass


- Merpris i forhold til 115 hk

- Noen ulyder i hjuloppheng

Vi lyver riktignok litt når vi sier SUV, for Mitsubishi selv kaller den en crossover - til tross for at den er på størrelse med VW Tigan og Toyota Rav4.

Mitsubishi ASX er Outlanders lillebror og de er veldig like, faktisk deler de 70% av komponentene. Men med ny dieselmotor under panseret er ASX langt mer sparsom på forbruket enn sin populære storebror.

Ikke lange tiden har gått siden de første tegningene dukket opp på internett, men plutselig var den altså her - Mitsubishi sin nye crossover. Kan den bli like populær som det Outlander har vært og fortsatt er?

Mitsubishi ASX 1,8 DI-D=

GOD FREMKOMMELIGHET: ASX har det samme firehjulstrekksystemet som Outlander og har god fremkommelighet. © Foto: Petter Handeland

Tekniske data: Mitsubishi ASX 1,8 DI-D Clear Tec

MOTOR, CM3:

1798

EFFEKT, HK VED O/MIN:

150/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

300/2000

EGENVEKT, KG:

1525

TILHENGERVEKT, KG:

1400

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

429,5/152,5/161,5

BAGASJEROM, LITER:

416-1193

STANDARD DEKKDIMENSJON:

215/60R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,57

CO2-UTSLIPP, G/KM:

150

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

10,0

TOPPFART, KM/T:

198

PRIS FRA, KR:

231 900 (2wd + 1,6 bensin)

PRIS TESTBIL, KR:

389 900

Kjøreegenskaper: 4

For de som synes Outlander har mye fint å by på men synes den er for stor, er ASX et godt alternativ. Den er fysisk mindre og tar derfor ikke så stor plass, og den er et godt alternativ om man bor i byen og likevel søker SUVenes høyreiste fasong og gode fremkommelighet.

ASX leverer kjøreegenskaper som vi forventer. Ikke veldig spennende men veldig trygt. Den er stabil og fin på veien og man skal presse den langt før den gi deg overraskelser i retur. Om det først skjer griper antiskrenssystemet rolig inn og tar kontroll over situasjonen.

En annen viktig ting med en bil som dette er fremkommeligheten. Ved normal kjøring lønner det seg å kjøre med vanlig forhjulstrekk, er man ute i terrenget eller på glatt føre er fremkommeligheten god med firehjulstrekken inne. Noe man stiller med å vri på bryteren ved girspaken. Kjører man seg skikkelig fast har ASX akkurat som Outlander låsbar differensial som sørger for at like stor kraft sendes ut til hvert hjul.

Motor: 5

Downsizeing er i vinden, og Mitsubishi følger trenden. Istedenfor 2,2-liters dieselen man får i Outlander har de laget en ny 1,8-liters diesel med nesten like høy effekt i ASX.

Lillebror-dieselen er overraskende stille i sin fremtreden, og den er mer kultivert enn storebror. Den yter 150 hk og 300 Nm, noe som er gode tall sett ut ifra slagvolumet. Vi savner noe mer kraft i bunnregisteret, for vi opplever at vi må gire ett ekstra hakk ned når farten minker.

I vår testbil sitter det en sekstrinns manuell girkasse, der girskiftene er presise men har litt lang vandring. Girkassen kler motorens karakteristikk godt, og utvekslingen virker å passe norske kjøreforhold godt.

Les også: De ti kuleste bilene du aldri har hørt om

Mitsubishi ASX 1,8 DI-D=

SPREK NOK: Med den nye dieselmotoren er ASX rask nok. Ytelsene er gode selv om registeret kunne vært bredere. © Handeland, Petter

Testdata: Mitsubishi ASX 1,8 DI-D Clear Tec

60-100 KM/T, 3. GIR:

6,2

60-100 KM/T, 4. GIR:

7,1

60-100 KM/T, 5. GIR:

10,0

60-100 KM/T, 6. GIR:

13,7

80-120 KM/T, 4. GIR:

7,9

80-120 KM/T, 5. GIR:

10,2

80-120 KM/T, 6. GIR:

12,0

STØY TOMGANG, dBA:

40,1

STØY 50 KM/T, dBA:

61,2

STØY 80 KM/T, dBA:

67,5

STØY 100 KM/T, dBA:

70,8

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,65

MISVISNING 50 KM/T

47

MISVISNING 80 KM/T

76

MISVISNING 100 KM/T

95

Ytelser: 3

Som sagt savner vi litt mer kraft i bånn, og vi kan ikke rose motoren for å være spesielt turtallsvillig. 1,8-literen er riktignok overraskende sprek i området mellom 2000 og 3500 o/min..

Men, det finnes alltid et men. Den nye dieselen kommer både i 150 og 115-hesters utgave, og faktisk har de det samme dreiemomentet (300Nm). Testbilens 150 hester dytter ASX til 100 km/t på ti sekunder blank, mens den svakere 115-hesteren nøyer seg med kun 10,6 sekunder.

Det gjør 150-hesteren ganske så overflødig etter vår mening. Noen liker sikkert å smykke seg med største motor ovenfor naboen, men ingen skal si det er fornuftig å betale 52 000 kroner ekstra for skarve 0,6 sekunder?

Eksteriør: 4

70% av komponentene i ASX kan spores tilbake til Outlander, men det dreier seg mest om det som foregår under skallet. Drivlinjen, hjuloppheng og bremser er felles, det samme er akselavstanden på 267 cm. På utsiden er de desto mer forskjellige.

Fra mange spennende illustrasjoner i tiden før den ble presentert, er ikke ASX like spennende nå - naturlig nok. Fronten er typisk Mitsubishi ganske lik både Outlander og Lancer, og resten av bilen er ikke akkurat nyskapende rent designmessig - i profil er den veldig lik SUVene i samme størrelsesorden.

Til å holde seg på sikker grunn synes vi Mitsubishi har truffet med designen. Den ser ikke veldig eksklusiv ut, men i den riktige fargen ser den sprek nok ut.

Les også: Alle våre 502 biltester

Mitsubishi ASX 1,8 DI-D=

MIT-SUV-BISHI: Mitsubishi kaller den crossover, men ASX er på størrelse som kompakt-SUVene Tiguan, Kuga og ix35. © Handeland, Petter

Interiør: 4

Vi nevnte av at ASX deler 70% og på innsiden er de toeggede tvillinger. Stort sett alle elementer her inn kjenner vi igjen fra Outlander, men ASX har to fordeler som vi har savnet i storebror.

Først og fremst skal Mitsubishi ha ros for å endelig ha fått dybdejustering av rattet, noe vi alltid har savnet i Outlander. En enkel, liten detalj som er utrolig viktig for de som har setet litt lenger bak enn normalen - da slipper man å bli unødvendig lang i armene.

Den andre fordelen ASX kan by på er et polstret dasjbord, noe vi også har savnet i Outlander - hardplasten der kan fort bli litt skranglete og se billig ut. Det er fortsatt mye hardplast i ASX, men Mitsubishi er flinke til å kamuflere det.

En tredje fordel, som ASX deler med Outlander, er den innvendige plassen. Bakseteplassen er veldig god, og bagasjerommet byr på hyggelige 416 liter.

Komfort: 3

Komfort er ikke en by-SUV sitt sterkeste kort. Fjæringskomforten er helt ok, men er litt stump på de små ujevnhetene. På telehiv og humper merker man at ASX har lang fjæringsvei, så disse forseres en behagelig måte.

Litt dekkstøy finnes i ASX, som også lider av en kjent japansk svakhet - nemlig dårlig lydisolering rundt hjulhusene bak. På grusvei er dette til tider sjenerende, dessuten reagerer vi på en del lyder i hjulopphenget.

Nå høres det kanskje ut som ASX ikke er noe særlig å dra på langtur med, men det er ikke riktig. Fjæringskomforten er god nok på vanlig vei og punktene over er ting vi opplever på utenfor allfarvei.

Ved siden av god sittekomforten ligger forholdene absolutt til rette for både fører og passasjerer.

Les også: De beste SUVene og crossoverne

Mitsubishi ASX 1,8 DI-D=

OVERRASKELSEN: Endelig har Mitsubishi dybdejustering av rattet i en av sine modeller. Interiøret er ryddig men ikke veldig eksklusivt. © Handeland, Petter

Sikkerhet: 4

ASX har ikke blitt kollisjonstestet av EuroNCAP enda, men da Outlander ble testet i 2007 fikk den fire av fem stjerner for sikkerhet for voksne, tre av fem for sikkerhet for barn, og to av fire for fotgjengersikkerhet. Skal vi tippe ASX scorer jevnt med den, de to bilene er bygget på samme plattform og kan vise til det samme sikkerhetsutstyret.

Pris/utstyr: 4

Mitsubishi ASX er i utgangspunktet billig i forhold til SUVer i samme størrelse med like stor motor. Men som nevnt tidligere synes vi det er bortkastet å betale 52 000 kroner mer for 150-hesteren når 115-hesteren er tilnærmet like rask.

De 389 900 kronene toppmodellen koster er ikke avskremmende, de er heller ganske lokkende. Da får man den fine nye dieselmotoren og en haug utstyr med på kjøpet. Den nesten like raske 115-hesteren med samme utstyrsnivå koster på sin side 337 900 kroner.

Les også: De fem beste SUV-ene

Mitsubishi ASX 1,8 DI-D=

GOD PLASS: Den rommer ikke like mye som Outlander, men Mitsubishi har funnet fram respektabelt med bagasjeplass i ""lille"" ASX. © Handeland, Petter

Miljø: 5

Den nye motoren er et ledd i Mitsubishis arbeid mot lavere forbruk og CO2-utslipp, og her har de gjort en god jobb. Oppgitt forbruk og CO2-utslipp er beskjedne 0,55 l/mil og 150 gr/km, og på vår faste testrute er ASX en av SUVene som har kjørt billigst hittil - med et forbruk på 0,65 l/mil.

ASX ClearTec som den så fint heter har, som nærmest forventet av en miljøversjon i dag, start/stopp-system.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Mitsubishi
Pris 389900

Konklusjon

Terningkast: 4

Det er litt vanskelig å sette sluttkarakter på Mitsubishi ASX. Den har mange gode kvaliteter, men har også noen mindre gode.

Summerer vi de gode kvalitetene er ASX en totalpakke som passer det norske markedet meget godt. God plass, ypperlig fremkommelighet, masse utstyr, ny og fin dieselmotor, lav forbruk og utslipp er den blant de aller beste på markedet.

ASX kunne vært litt mer spennende, og femmeren på terningen ryker kun fordi merprisen i forhold til 115-hesteren er såpass stor. Dermed blir det spennende å teste 115-hesteren litt frem i tid.

Vi spurte innledningsvis om vi tror ASX kan bli like populær som Outlander, og ja det tror vi. ASX har absolutt potensiale, og Mitsubishi melder om stor interesse og et godt antall forhåndsbestilte biler.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!