Glem F-Type. Den firesylindrede dieselen i XF med mindre krefter er fremtiden til Jaguar. Tallknusende og økonomivennlige biler som 2,2-literen er der salget ligger. Hvis biler som XF ikke selger, vil ingen få en F-Type.

Så Jaguar tilbyr nå en liten diesel-XF med to styrkenivåer. Vi har allerede sett versjonen med 190 hester, men denne nye har blitt frastjålet 27 hester, og dreiemomentet er nede på 400 Nm (fra 450 Nm). Resultatet er at 0 til 100 km/t øker til 10,5 sekunder, fra 8,5, og at toppfarten går ned med 16 km/t til 210.

Ingen svært imponerende tall, med andre ord. Men du vil ikke merke det på veien, fordi det er akkurat nok bånndrag til å gjøre unna forbikjøringer helt greit, og den raffinerte dieselen gjør reisen avslappende.

Men: tallene for CO2-utslipp og forbruk har ikke blitt bedre. Så den mindre kraftige motoren spytter fremdeles ut 149 g/km og drikker 0,54 l/mil - greit for en 190-hester, men ikke for en 163-hester. Og ser du på BMW 520d, koster den omtrent det samme, og klarer 119 g/km og 0,45 l/mil.

Sparer over 70 000 kroner

Likevel, i Norge er dette så absolutt en god nyhet. For mens 190-hesteren koster 591 800 kroner, ber den norske importøren kun om 519 900 kroner for versjonen med 163 hk. Når du kan spare over 70 000 kroner og fremdeles ha krefter nok i massevis for norske fartsforhold, er saken klar.

Da velger du 163-hesteren, så bruker du i stedet det du sparer på utstyr.

=

BILLIGERE: Med 27 færre hester blir XF 2,2 diesel 70 000 kroner rimeligere enn versjonen med 190 hk. Foto: Jaguar

Spesifikasjoner

Jaguar XF 2,2 Diesel

Motor: 2179 ccm, 4 syl,

Hk: 163

Dreiemoment: 400 Nm

Forbruk: 0,54 l/mil

CO2-utslipp: 149 g/km

0-100 km/t: 10,5 sek

Toppfart: 210 km/t

Vekt: 1745 kg

Pris: Fra 519 900 kroner

DOMMEN: Over 70 000 kroner å spare avgjør saken. Enkelt.

=

FØREMILJØ: Ganske high-tech, men pent. Foto: Jaguar

Paul Horrell

Slik er "billig"-Jaguar-en

Firesylindret diesel kan gjøre Jag-drømmen til virkelighet med en startpris rett over 600 000 kroner.

=

NOE HEFTIGERE: Hvis du synes ""norgesversjonen"" blir for tam, kan du jo vurdere Jaguar XFR Speed Pack. Med ""fartspakka"" gjør bilen - med femliters turboladet V8-er på 510 hk - 280 km/t. Foto: John Wycherley

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!