BMW 1-serie har vokst, og oppleves som en større og bedre bil enn forgjengeren. Men prisene blir høyere. Og som tidligere er designen det store diskusjonstemaet.

De første bildene av nye BMW 1-serie fikk diskusjonen i gang. Er den pen eller stygg? Også etter at vi har sett den og prøvekjørt den, og overhørt diverse kommentarer, er konklusjonen at dette er en bil hvis design du enten digger eller disser.

Selv kan vi ikke med vår beste vilje karakterisere 1-serie som "pen". Den er ingen Citroën DS4, for å si det sånn. Men likevel har den, som forgjengeren, noe ved seg. Og vil muligens vokse på linjer som ikke umiddelbart får noen til å snu seg på gata.

Nye BMW 1-serie skiller seg ikke særlig fra første generasjon. Det er ingen tilfeldighet.

- Det er viktig at bilens historie synes, og at ingen er i tvil om at det er en BMW, som designsjef Adrian von Hooydonk sa under lanseringen.

Mange vil i farten knapt se forskjell på de to generasjonene, men BMW-entusiastene og folk med blikk for designdetaljer vil selvsagt oppdage hva som er nytt.

Som for eksempel fronten, som har fått en "skjult" støtfanger og flere nye detaljer, hvorav lyktene er mest iøynefallende. Og et enda mer "bølgete" panser. Hekken har nå en mye bredere luke og nye baklykter, og umiddelbart leder den tankene hen i retning VW Polo. Dessuten er blinklys bygget inn i sidespeilene.

Endringene - selv om de ikke er store - gir etter vår mening nye 1-serie likevel en smule mer voksent og dynamisk utseende.

Det er heller ikke så lett å se at 1-serie har blitt signifikant større. Men det er den - hele 85 millimeter lenger, og 17 millimeter bredere. Og nye 1-serie oppleves da også større, kanskje først og fremst i baksetet, der en voksen person med ikke spesielt lange ben sitter bra. Men også bagasjerommet har fått 30 ekstra liter.

Interiøret er også klassisk BMW - stilrent, oversiktlig og særdeles førerorientert. Setene er sedvanlig gode å plassere seg i, og de gode justeringsmulighetene på sete og ratt bør gi de aller fleste kroppsfasonger muligheten til å finne en korrekt og avslappet kjørestilling.

For kaffe & rosinbolle-gjengen er det også to kombinerte koppholdere, samt plass til flasker i dørsidene.

SPORT LINE: Interiøret i en 118i Sport Line. Skiller seg blant annet fra Urban Line ved de røde sømmene. Foto: BMW=

TYPISK BMW: Interiøret har klare BMW-gener, og er enda mer førerorientert enn hos forgjengeren. Foto: BMW

Effektive motorer

Mens BMWs eksteriørdesign har vært tema på mang en forumside de senere år, er det få som betviler at merket kanskje mer enn noen andre "folkelige" bilmerker står for kjøreegenskaper og -glede.

Slik sett føyer nye 1-serie seg godt inn i den aktive "familien Bakhjulsdrift". Under lanseringen i Berlin var dessverre ingen av de to mest aktuelle motoriseringene for Norge (først og fremst 116d, men også 116i med en ny 1,6-liters bensinturbo) tilgjengelige.

De to versjonene som kunne prøvekjøres, var 118i og 120d. Den første i Sport Line, den andre i Urban Line - to designkategorier som er alternativer til standardversjonen, og som skiller seg ut ved diverse utvendige og innvendige detaljer. Urban Line er ment å skulle lokke de yngre til 1-serie, mens Sport Line er mest sportslig. Pristillegg for disse designversjonene er 16 900 kroner, felgene unntatt.

118i har en 170 hk bensinmotor med drahjelp fra såkalt Twinpower turboteknologi, som skal gi en jevnere turboeffekt.

Og motoren oppleves da også svært lineær og kultivert, og er etter vår mening mer effektiv enn morsom. Faktisk ble vi litt overrasket over at motoren har så mye som 170 hk, og akselerer fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder. Den imponerte med å være sterk over et bredt turtallsregister, men virket likevel ikke så kvikk som den jo åpenbart er.

Det samme kan vi si om den likeledes turbohjulpne dieselmotoren i 120d. Sammen med en nyutviklet og fantastisk fin åttetrinns Steptronic automatkasse virker den sterk og passe kjapp, men vi tippet likevel ikke at den hadde så mye som 184 dieselgamper. I Norge vil for øvrig 120d også få en nedtrimmet "Belgia-versjon" med 163 hester.

Felles for alle versjoner, er et chassis og et hjuloppheng som er bygget for morsomme og trygge opplevelser.

Vi lå for eksempel i 220 km/t på frifarts Autobahn, dønn stødig og med et fortsatt svært lavt støynivå inne i bilen. Og vi kjørte flere runder på en ADAC testbane, inklusive glattkjøringsdel (vannet asfalt), uten å klare å provosere frem slinger i valsen - ikke en gang med ESP'en slått av. Her snakker vi om balanse! På bilene sto det for øvrig 17-tommers dekk, mens 16-tommers er standard.

I tillegg fungerer den elektromekaniske styreservoen godt, og gir bra styrefølelse og styrerespons.

Vår Urban Line-bil hadde for øvrig et vanlig understell, mens Sport Line-bilen hadde et mer sportslig understell. Du kan få begge deler via 12 900-kronerspakka Adaptiv Suspension, som automatisk tilpasser seg underlag og kjørestil, avhengig av om du velger innstillingene Comfort, Sport eller Sport+. Da inngår også den mer direkte styringen Variabel Sport.

TESTBANE: På en av ADAC's testbaner fikk vi oppleve hvor utrolig stabil og balansert også nye 1-serie er. Foto: BMW=

TESTBANE: På en av ADAC's testbaner fikk vi oppleve hvor utrolig stabil og balansert også nye 1-serie er. Foto: BMW

Høy ytelse, lavt forbruk

Hva så med forbruk og miljø? BMW har allerede markert seg sterkt med sin EfficientDynamics-pakke, som er standard på 1-serie. Og nå er også stopp/start standard på alle versjoner.

Pakken får dessuten et tillegg som BMW har kalt EcoPro. Ved å stille kjøredynamikken inn på EcoPro får du drahjelp fra bilens elektronikk til å kjøre mer forbrukseffektivt.

Som en gadget-gulrot beregner og viser instrumentene hvor mye lenger du nå kan kjøre før påfyll av drivstoff, i forhold til ved kjøring i normalt modus - altså gevinsten ved å kjøre økonomisk.

Og som vanlig er BMW flinke til å komme med motorer som har lavere forbruk og utslipp av CO2, men likevel høyere effekt og ytelser, enn forgjengerne. Noe som prismessig slår begge veier med vårt avgiftssystem.

Man skulle kanskje tro at BMWs minste modell - 1-serie - var en bil som introduserte mange nye kunder for det bayerske premiummerket. Men slik er det ikke.1-serie selger dårligere enn X1, X3, 3-serie og 5-serie. Toppåret så langt er 2007, da 900 biler ble solgt.

Årsaken kan være at 1-serie oppfattes av mange å være "en dyr bil i kompaktklassen". Men i dag kan du faktisk få en 116d til 240 000 kroner, mens innstegsprisen for rimeligste versjon av neste generasjon blir på 280 000 kroner.

Selv om du får en bil som er bedre på alle punkter, og med flere hestekrefter, er det ikke sikkert at de høyere prisene bidrar til økt salg. Snarere kanskje tvert imot.

Konkurrenter? Visse sportslige versjoner av merker i kompaktklassen (kanskje primært Golf og Focus), samt premium-konkurrentene Audi A3 og Lexus CT200h.

Nye 1-serie er på vårt marked i høst, men foreløpig bare som femdørs. En tredørs-versjon kommer neste år.

FORSKJELLEN: Her ser du tydelig forskjellen på fronten på Urban Line (t.h.) og Sport Line. Foto: BMW=

FORSKJELLEN: Her ser du tydelig forskjellen på fronten på Urban Line (t.h.) og Sport Line. Foto: BMW

Modell

Gir

Effekt

Dreiemoment

0-100 km/t

CO2-utslipp

Pris

116i

Manuell

136 hk

220 Nm

8,5

129

299 900

116i

Automat

136 hk

220 Nm

9,1

131

323 000

118i

Manuell

170 hk

250 Nm

7,4

134

369 900

118i

Automat

170 hk

250 Nm

7,5

131

389 300

116d

Manuell

116 hk

260 Nm

10,3

114

279 900

116d

Automat

116 hk

260 Nm

10,7

115

303 300

118d

Manuell

136 hk

320 Nm

9,2

115

311 500

118d

Automat

136 hk

320 Nm

9,1

116

334 300

118d

Manuell

143 hk

320 Nm

8,9

115

311 500

118d

Automat

143 hk

320 Nm

8,9

116

334 300

120d

Manuell

163 hk

380 Nm

7,6

119

354 800

120d

Automat

163 hk

380 Nm

7,9

116

374 200

120 d

Manuell

184

380

7,2

119

381 700

120d

Automat

184

380

7,3

116

401 100

BRA PLASS: Bagasjerommet byr på 360 liter (1200 med baksetene nedslått). Bakseteryggene er tredelt. Foto: BMW=

BRA PLASS: Bagasjerommet byr på 360 liter (1200 med baksetene nedslått). Bakseteryggene er tredelt. Foto: BMW

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!