Det er ikke så ofte man retter øynene mot New York for å finne biler som er interessante for det norske markedet, men denne påsken har det skjedd. På bilutstillingen i "The Big Apple" viser Hyundai nå frem sin nye Santa Fe.

Den nye modellen har en helt annen design, både innvendig og utvendig enn forløperen, og er ventet til Norge til høsten.

- Vi lover konkurransedyktige priser, sier Morten Brusletto, PR Manager i Hyundai Norge.

Tredje generasjon Santa Fe har fått Hyundais universelle designspråk, det såkalte "Fluidic Sculpture". Den er 4,69 meter lang, og er dermed noen centimeter lengre enn forgjengeren.

Den er derimot blitt litt smalere. Den nye modellen er 1,88 centimeter bred, og 1,68 centimeter høy. Hjulavstanden er den samme. Bagasjerommet er på 534 liter.

Størrelsesmessig legger den seg mellom Hyundai ix35 og Hyundai ix55,

Til Europa kommer den med en bensinmotor og to dieselmotorer på henholdsvis 150 og 200 hestekrefter. Den nye dieselmotoren på 2,2 liter - med 200 hk og 431 Nm - skal ha et CO2-utslipp på 145 g/km i forhjulsdreven variant - 169 g/km med firehjulstrekk. Den kan fås med sekstrinns manuell girkasse eller automat.

Toliteren på 150 hk finnes fortsatt. Den slipper ut 155 g/km og fås kun med manuelt gir.

Bensinmotoren på 2,4 liter og 193 hk er neppe veldig aktuell i Norge.

Hyundai lover også avansert sikkerhetsutstyr og moderne elektronikk. I tillegg til syv airbager, kommer Santa Fe med såkalt Lane Departure Warning System (LDWS) - eller filvarsler, som vi kaller det her hjemme. Elektronisk avstandsholder, bakkestart-assistent og hill descent-kontroll blir også tilgjengelig.

Selv om nye Santa Fe ble lansert i USA i dag, blir de europeiske modellene spesialtilpasset europeiske forhold. Navnet Santa Fe beholdes også, og Hyundai regner med at de vil ta større andeler i SUV-markedet med denne bilen, og øke fra dagens fem prosent i Europa allerede i 2013.

SUV: Nye Hyundai Santa Fe. Foto: Morgan J Segal Photography

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!