Test: Jaguar XJ 3,0D Portfolio

XJ er en ekte luksusbil

Nye Jaguar XJ oser av britisk eleganse og klasse. Vi har testet den.

Sist oppdatert

Jaguar XJ har lenge blitt sett på som klassisk, og i manges øyne, gammelmodig. Designen fulgte de samme retningslinjene helt fra lanseringen i 1968, og det er ikke noen suksessoppskrift for å tiltrekke seg nye kunder. Kundene som kjøpte XJ var, bokstavelig talt, i ferd med å dø ut.

I 2009 introduserte britene en ny XJ. Designen var tatt enda et steg videre i forhold til Ian Callums forrige kreasjon, Jaguar XF, og det er ingen som kan si at det ikke er vellykket.

Bilen som tidligere var forbeholdt eldre menn i tweed, har nå blitt en moderne luksusbil som appellerer til alle aldersgrupper.

Kjøreegenskaper: 5

XJ er, i likhet med Audi A8, bygget i aluminium, og dermed er vekten holdt på et lavt nivå. Det betyr at den virker mer lettbeint enn størrelsen skulle tilsi, og det er en fryd å ratte denne bilen - uansett hvordan veien ser ut.

Den takler svinger på en imponerende måte, og styringen er presis og godt vektet. Hvis du trykker på knappen med målflagg som er plassert bak girvelgeren, strammes blant annet styringen opp, og instrumentene lyser rødt.

Bilen har vanlige fjærer foran, mens bakdemperne er fylt med luft. Dempingen justeres flere hundre ganger i sekundet, og luftfjæringen stives også opp ved bruk av sportsmodus.

Ettersom bilen også er voldsomt komfortabel, er det vanskelig å skjønne hvor kapabel den faktisk er. Ofte merker du det kun ved å ta en kikk på speedometeret. Først da forstår du hvor fort det faktisk gikk gjennom den forrige svingen.

Det eneste som ødelegger litt av gleden med kjøreegenskapene, er at vi savner litt styrefølelse. Man får ikke like gode tilbakemeldinger fra forhjulene som i den sportslige konkurrenten BMW 7-serie.

TØFF: Jaguar XJ har en tilstedeværelse på veien som få andre biler kan matche.
TØFF: Jaguar XJ har en tilstedeværelse på veien som få andre biler kan matche. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 6

Vi ga denne motoren toppkarakter da vi kjørte den i Range Rover Sport i vinter. Dersom vi hadde hatt muligheten til å gi den en syver denne gangen, ville den fått det.

Den treliters dieselsekseren har to turboer, og yter massive 275 hester og 600 Nm. Kreftene leveres jevnt over hele registeret, og du har alltid mer enn nok krefter tilgjengelig. Ved vanlig kjøring er det sjeldent at turtelleren beveger seg mye over 1500 o/min.

Motoren er koblet sammen med en sekstrinns automatkasse. Til tross for at det er snakk om en konvensjonell automat, er den mer enn rask nok i alle situasjoner. Den girer også komfortabelt når kjøringen er av det bedagelige slaget.

Ytelser: 6

275 hester og 600 Nm sier egentlig sitt. Det voldsomme dreiemomentet er tilgjengelig fra 2000 o/min, men du har også 500 Nm tilgjengelig tilnærmet fra tomgang. Det betyr at alt av forbikjøringer og akselerasjoner foregår uten dramatikk og høyt turtall.

Sprinten til 100 er oppgitt til 6,4 sekunder, og det stopper ikke før nåla viser 250 km/t. 60-100 km/t går unna på 3,7 sekunder, og 80-120 greier den på 4,5 sekunder. Begge deler er ved kickdown, og er nøyaktig like fort som BMW 530dA klarer tilsvarende øvelse.

Eksteriør: 6

HELDIGITALT: Dashbordet er heldigitalt, og man kan velge hva som skal vises.
HELDIGITALT: Dashbordet er heldigitalt, og man kan velge hva som skal vises. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Jaguar XJ er en ekstremt vakker bil. Den har gått bort fra det gammelmodige designspråket forgjengeren hadde - noe som de aller fleste er enig i var på tide.

Fronten har en del av de samme trekkene som lillebror XF, men er i sin helhet mye sintere og mer moderne. Denne bilen ser virkelig ut som en sint katt - spesielt i mørket.

Den coupé-lignende taklinjen gjør at bilen virker veldig lang - noe den for så vidt også er. 5,1 meter lang, for å være pinlig nøyaktig. Det er på nivå med både Audi A8 og Mercedes-Benz S-klasse.

Bakenden er noe helt nytt innin Jaguar-design. De to baklysene symboliserer katteklør, og gjør at bilen er lett gjenkjennelig.

Folk snur seg på gata, og flere kommer bort for å prate når man stopper med en bil som dette. Det er ikke noe som skjer i de tyske konkurrentene.

Interiør: 6

Jaguar XJ skuffer heller ikke på innsiden. Det oser av eksklusivitet, og alle detaljer er ekstremt forseggjorte. Alt fra trepanelene i dørene til girvelgeren, bryterne og klokka i midtkonsollen har en personlighet og eleganse som de tyske konkurrentene ikke kan matche.

KATTEKLØR: Baklyktene skal symbolisere katteklør.
KATTEKLØR: Baklyktene skal symbolisere katteklør. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Stolene er umåtelig komfortable, og kan justeres i alle himmelretninger. Vår bil var også utstyrt med massasje og lufting i forsetene, noe som gjør turen hjem fra jobb enda litt mer behagelig.

Undertegnede er vanligvis ikke så fryktelig glad i treverk, men i en Jaguar er det likevel riktig. De kunne riktignok spart seg for det plastaktige treverket på rattet, men ellers ser det veldig bra ut.

Baksetene er blant de aller mest komfortable standardbaksetene jeg har vært borti. Det finnes selvsagt biler som har både massasje og fotskammel i de bakre setene, men da snakker vi fort om en annen prisklasse.

Komfort: 6

Selv med hjul i de voldsomme dimensjonene 245/40ZR20 og 275/35ZR20, er Jaguar XJ umåtelig komfortabel. Understellet sluker alt av ujevnheter på en fantastisk måte, og man får følelsen av å gli bortover, men uten at man mister kontakt med bilen.

Støynivået er også ekstremt lavt. Det er som om verden blir stengt ute, og både vind- og dekkstøy er nærmest fraværende. Våre støymålinger viser at bilen er en smule mer stillegående enn nye Audi A8 i alle fartsområder.

Det er ingen tvil om at den kraftige sekseren under panseret også er med på å øke kjørekomforten. Man slipper høyt turtall og knatrende dieselbråk, og nøyer seg med en avmålt brumming - samtidig som man har mer enn nok krefter til alt man vil finne på.

Sikkerhet: 4

Jaguar XJ har ikke blitt testet av Euro NCAP, og dermed kan den ikke få bedre karakter enn fire på dette punktet.

Det er likevel liten grunn til å tvile på at dette er en sikker bil. Både bi-xenon, automatisk avblendbare speil og selvsagt airbager og ESP er standardutstyr.

VELKJENT: Alle som er glade i biler, vet hva dette emblemet betyr.
VELKJENT: Alle som er glade i biler, vet hva dette emblemet betyr. Foto: Egil Nordlien HM Foto

En del av det nyeste sikkerhetsutstyret som er tilgjengelig i konkurrentene, som eksempelvis nattkamera med persongjenkjenning, finnes ikke i ekstrautstyrslistene til Jaguar.

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på 1.148.600 kroner, er Jaguar XJ ingen billig bil. Men det er heller ikke hovedkonkurrentene BMW 7-serie, Audi A8 og Mercedes S-klasse. Startprisene for disse bilene ligger i omtrent samme prisleie.

Vår testbil hadde det nest høyeste utstyrsnivået som kalles Portfolio. Da spretter startprisen opp til 1.254.400 kroner. Til gjengjeld har du det aller meste du trenger av utstyr. Testbilen hadde noen kryss i ekstrautstyrslista. Dette inkluderte blant annet et fantastisk 1200-watts stereoanlegg fra Bowers&Wilkins, navigasjonskjerm i HD med mulighet for Dual View og adaptive bi-xenon-lys som skrur fjernlysene av og på etter behov.

Alt dette var med på å gjøre at bilen fikk en pris på 1.370.440 kroner. Drøye 200.000 mer enn standardmodellen, med andre ord.

Vi forsøkte oss på bilkonfiguratorene til konkurrentene, og med tilsvarende utstyr skilte det ikke mer enn noen titusener mellom de forskjellige modellene på en ferdig bil.

Miljø: 4

Dette er ingen miljøbil i seg selv, men med et forbruk på 0,74 l/mil i vår faste forbruksrunde, imponerer Jaguar XJ likevel. Det oppgitte forbruket er på 0,71 l/mil ved blandet kjøring, og vi tviler ikke på at dette er et oppnåelig tall dersom man er ekstra forsiktig med gassfoten, eller om man kjører på steder som er mindre krevende enn vår testrunde.

Tallene denne bilen presterer, er mye bedre enn for eksempel Audi Q5 2,0 TDI med S-tronic-kasse og Honda CR-V 2,2 i-DTEC med automat. Det viser at motoreffekt alene ikke fører til noe voldsomt forbruk. Faktisk kan en bil med mer effekt ofte bruke mindre i utfordrende terreng, da den ikke trenger å anstrenge seg like mye som en tilsvarende bil med svak motor.

EKSKLUSIVT: Interiøret oser av eksklusivitet på en måte som de tyske konkrrentene ikke kan matche.
EKSKLUSIVT: Interiøret oser av eksklusivitet på en måte som de tyske konkrrentene ikke kan matche.
GOD PLASS: Selv i den normale versjonen, er bakseteplassen god nok for voksne.
GOD PLASS: Selv i den normale versjonen, er bakseteplassen god nok for voksne. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 30/10 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også