Kort sagt:

+ Ekstremt komfortabel

+ Gode kjøreegenskaper

+ Elegant utseende

+ Flott motor

+ Luksusfølelse


- Litt lav takhøyde

- Kostbar

I 2004 lanserte Mercedes-Benz en meget spesiell bil. CLS var en coupé med fire dører, og det var ikke noe folk flest var vant til. Bilen er mer sportslig enn en S-klasse, men mer luksuriøs enn en E-klasse og den er mye mer praktisk enn todørsvarianten CL.

I det siste har det kommet flere konkurrenter på banen. Porsche lanserte sin Panamera for en god stund siden, Audi har akkurat kommet med sin A7 og det ryktes også at BMW kommer med en firedørscoupé snart. Da var det på tide at Mercedes også kom med en ny versjon av CLS.

Kjøreegenskaper: 5

Med én gang vi satte oss bak rattet og rullet noen mil med komfortinnstilling på fjæring og girkasse, var ikke sportslighet det første vi tenkte på. Det inntrykket endret seg kjapt når vi kom over på svingete landeveier. Ved hjelp av to knappetrykk ved siden av girkassen forvandler bilen nemlig karakter. Den går fra å være en bedagelig motorveicruiser til å bli en overraskende kapabel og sportslig coupé.

Det er ikke snakk om noen dramatikk, og CLS er fortsatt langt unna å være noen sportsbil. Til det er den for stor og tung. Den er bare imponerende kapabel og trivelig å kjøre på alle typer vei.

CLS 350 ( C218 ) 2010=

ELEGANT: Du må være forberedt på at folk snur seg etter bilen din hvis du kjøper en CLS. © FOTO: Mercedes-Benz

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2987

EFFEKT, HK VED O/MIN: 265/3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 620/1600-2400

EGENVEKT, KG: 1815

TILHENGERVEKT, KG: 0

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 494/188/142

BAGASJEROM, LITER: 520

STANDARD DEKKDIMENSJON: 245/45R17 Y

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,2

TOPPFART, KM/T: 250

PRIS FRA, KR: 945 000

PRIS TESTBIL, KR: 1 207 000

Motor: 6

Sekserdieseler er som regel flotte, og denne er absolutt intet unntak. Med sine 620 Nm er den bamsesterk, og det fører til uanstrengt kjøring. Motoren er koblet til en 7-trinns automatkasse som gjør en god jobb med å fordele kreftene.

Ved normal kjøring holder den turtallet lavt, og da flyter du bare fremover på en bølge av dreiemoment. Tråkker du derimot den høyre pedalen ned mot teppet, tar det ikke lange tiden før bilen gjør et tigersprang fremover.

En annen fordel med sekserdieseler er lyden. Der en firer ofte høres litt upolert og raklete ut, jobber sekseren silkemykt i forhold. På lave turtall høres bare en jevn brumming, og når man kommer litt oppover på skalaen tar sekserlyden over.

Ytelser: 5

265 hester og vanvittige 620 Nm mellom 1600 og 2400 o/min er de tørre tallene. I praksis gir dette bilen enorme fartsressurser, og det er mellomakselerasjonen som er det mest imponerende.

Nær sagt uansett fartsområde og gir, er det bare et lite pirk på gasspedalen som skiller mellom lovlig hastighet og førerkortbeslag. 60-100 km/t gikk i våre målinger unna på 3,5 sekunder. 80-120 km/t tok ikke mer enn 4,5 sekunder. Det er tilnærmet nøyaktig like fort som BMW 530dA, Jaguar XJ 3,0D og Audi A7 3,0 TDI.

CLS 350 (C218) 2010=

GOD FØLELSE: Interiøret er eksklusivt, og man sitter som en konge i skinnsetene. © FOTO: Mercedes-Benz

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 3,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 5,7

60-100 KM/T, 6. GIR: 8,5

60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 4,8

80-120 KM/T, 5. GIR: 5,5

80-120 KM/T, 6. GIR: 6,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,5

STØY TOMGANG, dBA: 40,7

STØY 50 KM/T, dBA: 57,1

STØY 80 KM/T, dBA: 61,4

STØY 100 KM/T, dBA: 64,5

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,78

Eksteriør: 6

Det er ingen tvil om at CLS tiltrekker seg oppmerksomhet av det positive slaget. Den lange, lave og brede bilen har en tilstedeværelse på veien som få "normale" biler kan matche. Likevel blir det langt fra slitsomt - som noen kanskje kan syntes det vil bli med en superbil som SLS.

LED-lyktene i fronten er med på å gi den et eksklusivt preg, og generelt sett oser bilen av eleganse.

Interiør: 5

Mercedes hang en stund litt etter på interiørfronten. Det gjorde at de ble oppfattet som en smule trauste og gammeldagse sett opp mot konkurrentene. Det har imidlertid endret seg med de nye modellene. På innsiden fremstår CLS som både luksuriøs og moderne.

Dette er nok ikke bilen man velger hvis plass er det viktigste kriteriet. Likevel har de fire setene mer enn god nok plass til voksne. For det er nemlig bare fire seter i bilen. Bakseteplassen er tilstrekkelig, men takhøyden kan bli litt knapp for de som er over snittet høye.

Også bagasjeplassen er godkjent. 520 liter er akkurat like mye som BMW 5-serie sedan, og det er femten liter mindre enn det du finner i hovedkonkurrenten Audi A7. Innlastingen er imidlertid forholdsvis trang, og det kan bli litt kronglete å få stor ting på plass bakerst. Baksetene kan felles ned for mer plass, men skiluke er ikke tilgjengelig.

CLS 350 ( C218 ) 2010=

SIKKERHETSUTSTYR: Det er en hel del utstyr tilgjengelig. Både nattkamera, adaptiv cruise control og blindsonevarsling er tilgjengelig. © FOTO: Mercedes-Benz

Komfort: 6

Vår testbil var utstyrt med luftfjæring, og i komfortstilling taklet den alt av ujevnheter på en glimrende måte. Når støynivået i tillegg er lavt og setene er fantastiske å sitte i, er det vanskelig å gi bilen noe annet enn en sekser her.

I forsetene sitter man som en konge. Helelektriske seter er standard, og vår bil hadde i tillegg seter med sidevanger som blåser seg opp i sving og massasje. Det kan ta litt tid å finne en perfekt sittestilling, men det er mest på grunn av alle justeringsmulighetene. Men når du først har funnet den, har du egentlig ikke lyst til å forlate setet før om et par uker.

Stiller man luftfjæringen til det sportslige, så blir den en smule stump på små ujevnheter som asfaltskjøter. Det er likevel ikke den innstillingen man tar i bruk i byen eller ved rolig kjøring. Da er komfortprogrammet klart å foretrekke.

Sikkerhet: 4

CLS er ikke testet av EuroNCAP, og det er grunnen til at vi foreløpig setter karakter fire her.

Vi tror likevel at CLS er en sikker bil. Alt av forventet elektronikk er standard, og det samme er systemet som varsler om at det er på tide med en pause. For noen ekstra tusenlapper kan du også få ting som blindsonevarsler (8360 i kombinasjon med filholder), adaptiv cruisekontroll (inkludert i kjøreassistentpakke til 25.070) og nattkamera (13.930).

CLS 350 (C218) 2010=

SNAU TAKHØYDE: I baksetet butter man fort i taket om man er over snittet høy. © FOTO: Mercedes-Benz

Pris/utstyr: 3

Vår fullt utstyrte testbil hadde en prislapp på 1,2 millioner kroner. Det er unektelig mye penger. Startprisen med denne motoren er på 945.000 kroner, men man runder fort millionen etter en kikk på ekstrautstyrslista. Startprisen er et stykke over den eneste direkte konkurrenten Audi A7, som koster fra 880.000 kroner med en 245-hesters dieselmotor under panseret. Sistnevnte har også firehjulsdrift. Dette kommer også på CLS snart, og da blir startprisen omtrent 50.000 kroner høyere.

Likevel viser en runde med bilkonfiguratorer at sluttprisen på to likt utstyrte biler ikke nødvendigvis blir så forskjellig. Mercedes-utstyret er en smule billigere, og den har også noe mer standardutstyr enn Audien.

Når det kommer til annenhåndsverdi, er det generelt sett vanskelig å spå for alle biler. Når vi snakker om spesielle biler som dette, er det tilnærmet umulig å si hvordan verditapet vil være. Det er et lite marked for slike biler her til lands, og det kan gjøre at verditapet blir stort i forhold til mer konvensjonelle biler. Likevel kan man være heldig å treffe på den personen som vil ha akkurat din bil, og som dermed er villig til å gi deg en god pris.

Miljø: 4

Det er vanskelig å kalle CLS 350 CDI noe miljøbil. Det er den ikke, men det er heller ikke meningen. I vår testrunde brukte den 0,78 liter på mila - noe som er et stykke unna det oppgitte tallet på 0,61 l/mil. Nå er riktignok vår testrunde en god del tøffere enn EU-syklusen, men flere biler på samme størrelse har klart seg med mindre drivstoff. For eksempel klarte A7 samme runden med et forbruk på 0,68 l/mil og Jaguar XJ 3,0D klarte seg med 0,74 l/mil.

CLS 350 (C218) 2010=

DETALJORIENTERTE: Alt av knapper og brytere er godt plassert, og de har også en eksklusiv følelse som vanskelig kan beskrives. © FOTO: Mercedes-Benz

Les hele saken
E-klasse.

Hvorvidt man velger denne eller Audi A7 blir i bunn og grunn en smakssak, ikke minst fordi A7 har stor bakluke og er mer fleksibel. Den er også mer sportslig enn CLS. Bruker du imidlertid baksetet mye, kan det kanskje være verdt å kikke på en av de store sedanene.

Vi velger imidlertid å rangere CLS over A7, da vi ser på komfortegenskapene som noe av det aller viktigste i en bil som dette. Der er CLS overlegen konkurrenten fra Ingolstadt.

Les også:

Denne Porschen har du råd til

Norges 10 råeste bruktbiler

Slik kan du spare 50.000 på drømmebilen

">

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 1207000

Konklusjon

Mercedes CLS er en vanvittig deilig bil, og med sekserdiesel under panseret og luftfjæring på plass, har du en komfortcruiser som takler det aller meste av utfordringer.

Det koster naturlig nok en god del penger, men det gjør alle bilene i denne klassen. Det er heller ikke spesielt vanskelig å få en stor sedan til å koste det samme, men en CLS føles definitivt mer luksuriøs enn en E-klasse.

Hvorvidt man velger denne eller Audi A7 blir i bunn og grunn en smakssak, ikke minst fordi A7 har stor bakluke og er mer fleksibel. Den er også mer sportslig enn CLS. Bruker du imidlertid baksetet mye, kan det kanskje være verdt å kikke på en av de store sedanene.

Vi velger imidlertid å rangere CLS over A7, da vi ser på komfortegenskapene som noe av det aller viktigste i en bil som dette. Der er CLS overlegen konkurrenten fra Ingolstadt.

Les også:

Denne Porschen har du råd til

Norges 10 råeste bruktbiler

Slik kan du spare 50.000 på drømmebilen

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!