Kort sagt:

+ Komfortabel

+ Rimelig

+ Virker rommelig


- Ikke spesielt kjøreglad

- Forholdsvis treg

Da vi kjørte nye Kia Picanto, ble vi overrasket over hvordan minibilen oppførte seg en klasse større enn den egentlig var. Nå har Kia lansert en ny Rio. Den plasserer seg i B-segmentet - eller blant småbilene som vi kaller klassen her til lands. Den inkluderer sterke konkurrenter som Ford Fiesta, Volkswagen Polo og nye Toyota Yaris.

Klarer Rio å imponere oss like mye som lillebroren?

Kjøreegenskaper: 4

Dette er ingen kjøremaskin. Til det mangler det litt for mye på både understell og styring. Den legger seg en smule i svingene, og det er rett og slett vanskelig å kjenne hva forhjulene holder på med.

I vår doble unnamanøvertest (elgtest), ble vi også overrasket over at den overstyrte en god del før ESP-systemet grep inn.

Ved vanlig kjøring oppleves den imidlertid som trygg og forutsigbar, men med en ganske klar understyringstendens når du nærmer deg grensene.

Kia Rio 1,2 2011=

KOMFORTABEL: Ujevnhetene blir filtrert bort på en imponerende måte til småbil å være. © FOTO: Petter Handeland

Motor: 4

Under panseret sitter det en 1,2-liters sugemotor med 85 hester. Ingen overladning av noe slag gjør at dette er en motor som trenger turtall. Under 4000 o/min er det ikke mye å hente, men over dette leverer den kreftene jevnt helt opp til rødlinja på speedometret.

Motoren er koblet til en femtrinns manuell kasse, som er en girkasse på det jevne. Den utmerker seg ikke verken i negativ eller positiv forstand.

Ytelser: 3

Mens denne motoren har litt snert i lillebror Picanto, blir den rett og slett for svak i den større Rio. Bestenoteringen fra 60-100 km/t var på 9,4 sekunder i tredje gir. Det er i samme område som for eksempel Suzuki Swift med like stor motor og Citroën C3 med 70-hesters dieselmotor.

Kia Rio 1,2 2011=

EUROPEISK NIVÅ: Interiøret står ikke tilbake for det du finner i de europeiske konkurrentene. © FOTO: Petter Handeland

Eksteriør: 5

Kia har helt klart fått mer dreisen på design de siste årene. Etter at mannen bak første generasjon Audi TT, Peter Schreyer, kom til firmaet i 2006, er det ikke vanskelig å se forbedringene. Fra å være blant det aller kjedeligste på markedet, står ikke Kia lenger tilbake for noen av konkurrentene på dette punktet.

Hvorvidt man liker utseendet eller ikke er individuelt, men det er lite å utsette på jobben designerne har gjort.

Interiør: 5

Noe av det første som slo oss da vi satte oss inn i Rio var størrelsen. Den virket å være en halv klasse større enn konkurrentene. Eller en slags blanding av småbil og kompaktklassebil. Da vi tok frem målebåndet ble vi imidlertid litt overrasket: Rio er faktisk ikke noe større enn biler som Polo og Fiesta - den bare virker sånn.

To voksne kan helt fint sitte i baksetet, men hvis man er tre blir det veldig intimt.

Den opplevde kvaliteten i interiøret er også hevet betraktelig. Det er fortsatt en hel del plast, men man må ikke glemme at vi snakker om en billigbil som koster 184 tusenlapper.

Sammenlignet med andre biler i samme prisklasse er interiøret helt klart bra nok.

Kia Rio 1,2 2011=

FIRE VOKSNE: Det er ikke noe problem å plassere voksne menn i baksetet. Benplassen er ikke som i en kompaktbil, men det duger for de fleste. © FOTO: Petter Handeland

Komfort: 5

Dette er uten tvil den mest komfortable småbilen vi har kjørt. Den sluker ujevnheter på en imponerende måte, og retningsstabiliteten er også på topp. Som nevnt er ikke kjøreegenskapene de skarpeste, men det får man igjen så det monner på komfortsiden.

Sittekomforten er ikke den aller beste. Til det er setene litt korte, og det viser seg trøblete å finne riktig sittestilling. Det er, sammen med litt dårlig isolasjon i hjulbuene, det eneste som snyter Rio for toppkarakter på dette punktet.

Sikkerhet: 5

Kia Rio fikk nylig høyeste score i EuroNCAPs kollisjonstest, altså karakter fem.

Kia Rio 1,2 2011=

DESIGNMESSIG FREMGANG: Det er ingen tvil om at Kias sjefsdesigner har tatt merket til et nytt nivå når det gjelder utseende. © FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 5

Det er ingen tvil om at man får mye bil for pengene her. Den aller billigste modellen, med en 1,1-liters dieselmotor på 75 hester, koster fra 165.400 kroner. Til sammenligning koster en Volkswagen Polo BlueMotion med samme antallet hestekrefter rundt 10 000 kroner mer.

Utgaven vi kjørte hadde det midterste utstyrsnivået, som kalles Comfort, og kostet 184.400 kroner. En Ford Fiesta med 1,2-liter på 82 hester koster i overkant av 200.000 kroner.

Comfort-modellen koster nøyaktig 20.000 kroner mer enn den billigste Classic-versjonen. Da får du en del ekstrautstyr som aluminiumsfelger, blåtann, regnsensor og oppvarmet ratt.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

På enkelte punkter, som er veldig viktige for mange, oppleves Rio som en størrelse større enn den egentlig er. Den har en retningsstabilitet og komfort som egentlig hører til klassen over, kompaktklassen.

Kombinert med en lav pris fremstår dette som et godt valg for deg som er på jakt etter en komfortabel småbil. Hvis kjøreegenskaper er blant dine viktigste prioriteringer, bør du imidlertid se på andre alternativer - som for eksempel Mini eller Ford Fiesta.

Les også:

Honda Civic har blitt enda rarere

Her er det beste vinterdekket

Dette er de beste bruktbilene med 4x4

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!