Kort sagt:

+ God plass

+ Alt utstyr man drømmer om

+ Motor/gir-kombinasjonen

+ Lavt forbruk

+ Respektable ytelser


- Prisen blir høy om man skal ha "alt"

- Passat kunne vært mer spennende

Siden siste generasjon VW Passat ble lansert i Norge sent på året 2010, har den vært under lupen mer enn én gang her i Vi Menn Bil. Vi la blant annet over 6000 km bak oss på jakt etter hva som egentlig var feil med nye Passat, da salget ikke så ut til å nå de høydene vi tippet på forhånd. Konklusjonen etter endt test var at det ikke var noen spesielle feil med Passat. Så om vi ville finne noen feil når vi denne gang skulle teste toppmodellen var derfor høyst tvilsomt.

Kjøreegenskaper: 5

Som erfart i tidligere tester er ikke Passat blant de mest sportslige familievognene, selv om det ikke betyr at den ikke har gode kjøreegenskaper. For det har den. Passat er både presis og lett å kjøre. Dessuten gir den på sin egen måte tysk storbilfølelse, som igjen gjør at den føles meget trygg på veien. Noe firehjulsdriften også bidrar til.

Passat har godt og sikkert bitt i forhjulene, mens styringen har en myk og jevn respons som passer spesielt bra når det er glatt. Dermed inngir bilen tillit, når det først slipper skjer det jevnt, mens ESP-systemet har en passe avveining mellom det sikre og det hysteriske.

Slik vi opplever nye VW Passat er den blant de aller beste familiebilene på veien, med en solid balanse mellom kjøreglede og trygghet.

Motor: 6

Akkurat som vi skrev i vår test av siste generasjon Tiguan, så er ikke motoren isolert sett den beste dieselen på markedet - selv om den absolutt er med å krige i toppen. Kombinasjonen TDI og Volkswagens særdeles flotte dobbeltklutsj automatkasse (DSG) er den beste motor/gir-kombinasjonen i denne prisklassen per dags dato.

Motoren trekker villig og girskiftene er lynraske, presise og meget godt tilpasset motorens karakteristikk. Motoren har også fin gange og kan sies å være blant de mer turtallsvillige tolitersdieselene der ute.

VW Passat stv 2,0 TDI DSG 4Motion 2011=

EVOLUSJON: Ingen revolusjon. Passat er veldig lik forrige modell, uten at det nødvendigvis ligger noe negativt i det. Forsøk på designmessige krumspring har tyskerne holdt seg for gode til. © FOTO: Handeland, Petter

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 170/3000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1750
  • EGENVEKT, KG: 1687
  • TILHENGERVEKT, KG: 750/2000
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 477/182/-
  • BAGASJEROM, LITER: 603
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/60R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,57
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 149
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 8,7
  • TOPPFART, KM/T: 217
  • PRIS FRA, KR: 303 550
  • PRIS TESTBIL, KR: 583 210

Ytelser: 5

I testbilen yter toliteren i dette tilfellet 170 hk og 350 Nm, noe som er mer enn nok til å sette fart på den romslige stasjonsvognen. 0-100 km/t går unna på 8,7 sekunder og toppfarten er på 217 km/t.

Som forventet oppnår vi ikke helt de samme tallene i våre akselerasjonstester, men vi er jaggu ikke langt unna. 0- 100 på 9,4 sekunder må sies å være godt nok til at vi tror på de oppgitte tallene.

I mellomakselerasjon gjør den det også forholdsvis godt, og er på øvre del når vi sorterer familiebiler med tilsvarende sterk dieselmotor og automat etter hvor raske de er.

Eksteriør: 4

Det har vært en vellykket utvendig oppgradering for VW Passat. Kanskje mest fordi den forrige modellen begynte å bli mer enn normalt preget av tidens tann, men også fordi man på en harmonisk måte har integrert VWs nye og skarpere designspråk i umiskjennelig Passat-drakt.

Innvendingen er det i overkant konformt. Men skal man bygge en bestselger i familieklassen, nytter det lite å stille med en design som støter bort deler av kundemassen. Altså er pent og moderne et greit kompromiss.

Interiør: 5

Et elegant interiørdesign med høy finish, har vært en av fortrinnene til Passat. Det er videreført og polert i den nye modellen, noe som både kan være et fortrinn og en innvending. Uansett om du ikke får den store nyhetsfølelsen av å sette deg inn i den nye VW Passat, er det fortsatt en cockpit som sørger for en god kvalitetsopplevelse.

Plassmessig er VW Passat blant de større familiebilene, dog ikke i samme klasse som konsernsøsteren Skoda Superb stasjonsvogn. Det er akseptabel bakseteplass, selv om panoramasoltaket i glass i vår testbil stjeler en god del takhøyde.

Vi er også blitt spurt av lesere om plassen for barneseter i VW Passat. Fra eksperthold (vår mann med tre barn i barnesetealder) er kommentaren at det varierer med hensyn til utformingen av barnesetene, men at det finnes biler i denne klassen hvor det er enklere å få plass til tre barneseter i baksetet enn i VW Passat.

Bagasjeromsplassen er oppgitt til 603 liter, og vår gjennomgang av det kvadratiske lasterommet gir inntrykk av at det vil duge for de fleste barnefamilier.

VW Passat stv 2,0 TDI DSG 4Motion 2011=

PÅKOSTET: Toppmodellen Highline, som i dette tilfellet har fått lesset på ca 100 000 kroner i ekstrautstyr, har alt man ønsker og trenger i en familiebil i denne prisklassen. © FOTO: Handeland, Petter

Testdata:

  • 0-100 KM/T, SEK: 9,4
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 6,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,9
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 15,4
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,3
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 10,3
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 13,4
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,2
  • STØY TOMGANG, dBA: 50,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 63,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 68,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 70,1
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,58

Komfort: 5

Som sagt er testbilen toppmodell, som Volkswagen selvfølgelig har valgt å foredle ved å slenge på en haug ekstrautstyr. Som for eksempel 18-toms felger med sportsunderstell som senker bilen 15 mm.

Sportsunderstellet har vi gitt kritikk for å være i stiveste laget tidligere, men testbilen henter seg inn takket være det adaptive understellet som gjør at man ved et knappetrykk kan veksle mellom Sport, Normal og Comfort.

Forskjellen er ikke stor, men den er såpass at man merker at bilen blir mer tilgivende i brå ujevnheter når man veksler over til "comfort".

Ser vi bort ifra det småstive understellet er Passat en komfortabel langturkompis. Støynivået er lavt, sittestillingen er riktig, plassen er god og brukervennligheten på knapper og instrumenter er som vanlig i ypperste klasse.

Sikkerhet: 5

Den nye VW Passat er nylig testet i EuroNCAP.

Siden bilens struktur ikke har endret seg vesentlig fra forgjengeren, har man brukt de samme testresultatene som for forgjengeren når det gjelder beskyttelse av voksne og barn, men gjort ny test på fotgjengerbeskyttelse på grunn av ny karosseriutforming. Dermed får VW Passat gode resultater, men med merknader i forhold rattsøylen og beskyttelse av overkroppen ved sidekollisjon med stolpe.

Nivået på sikkerhetsutstyret er bra, og bilen kan blant annet leveres med moderne aktivt sikkerhetsutstyr som filvarsling og adaptiv cruisekontroll med front assist og nødbremsefunksjon ved bykjøring.

VW Passat stv 2,0 TDI DSG 4Motion 2011=

MASSE PLASS: Oppgitt bagasjeromsvolum på 603 liter er blant de aller beste i klassen, og det nyter barnefamilier godt av. © FOTO: Handeland, Petter

VW Passat stv 2,0 TDI DSG 4Motion 2011=

MEGET GODE: Skinnsetene er meget gode å sitte i og har all den støtten man trenger i sidene og under lårene. © FOTO: Handeland, Petter

Pris/utstyr: 3

I utgangspunktet er VW Passat attraktivt priset opp mot naturlige konkurrenter som Opel Insignia, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Rimeligste Passat stasjonsvogn, da med 1,4-liters bensinturbo på 122 hk, koster fra 310 310 kr med manuelt gir. Vår testbil, en Highline med 170 hk TDI, DSG og firehjulsdrift, koster i utgangspunktet fra 487 000 kroner, men har fått en haug ekstrautstyr montert og lander totalt på hele 583 210 kroner.

Ved siden av alt utstyret som bor i Highlinepakken er ting som metallic lakk, panorama glasstak, navigasjon med touchskjerm, parkeringsassistent med kamera, sportsseter i skinn, mørktonede ruter, adaptiv cruise kontroll, elektronisk innfellbart hengerfeste, adaptive BI-xenonlys med LED, 18 toms felger og sportsunderstell, adaptivt understell, støyisolerende og tonede vinduer samt Ipod inngang montert. Så her har man alt man trenger og enda litt til.

Vi regner med at VW Passat vil beholde sin populære posisjon også som bruktbil. Bilen har fem år/100 000 km garanti, tre år lakkgaranti og 12 år mot gjennomrusting.

Miljø: 5

Normforbruk ved blandet kjøring tilsier at testbilen skal nøye seg med 0,57 l/mil og slippe ut 149 gram CO2 per kilometer. Det er optimistiske tall, men sannheten er at testbilen presterer meget godt i vår faste forbruksløype.

Vi oppnådde et testforbruk på 0,58 l/mil, noe som sett opp mot andre familiebiler med såpass sterk dieselmotor, automatgir og firhjulsdrift er et meget godt resultat. Bilen har batterilading ved motorbrems og BMT-modellene har start/stoppanlegg.

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene i våre tester, men et uttrykk for hvordan bilen står seg mot konkurrentene da testen ble gjennommført.

Toppmodellen vi denne gangen testet er så spesiell en Passat kan bli. Den koster skjorta men gir deg til gjengjeld en meget god totalpakke. Som tittelen sier; mer luksus trenger du ikke.

Det er ikke noe oppsiktsvekkende eller særpreget ved den nye VW Passat. I stedet er den nye modellen en konsekvent videreføring, polering og forbedring av de egenskapene som gjorde forgjengeren til en av Norges mest populære biler. Dermed hører nye VW Passat fortsatt til en av våre absolutte familiebilfavoritter.

Les også:

Test av vinterdekk 2011 2012

Slik fungerer de nye fotoboksene

Mobilen parkerer bilen for deg

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 583210

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!