Kalenderen forteller oss at det er torsdag 21. oktober, klokken er tolv. Det er fire timer siden jeg gikk om bord på flyet fra Gardermoen, nå sitter jeg bak rattet i nye VW Passat et sted på landeveien noen kilometer utenfor Barcelona.

Nye Passat fortsetter i samme gamle, gode spor. Akkurat som forventet byr den fortsatt på massevis av plass og moderne teknologi.

Bagasjerommet, som er det viktigste for alle barnefamilier som kjøper denne bilen, måler 603 liter. Det er med andre ord blant de aller største i klassen. Har kan man slenge inn barnevogner og alt annet som hører en familieutflukt til, og luken kan faktisk åpnes med foten om du har ting i hendene.Les om den finurlige bagasjeluken her.

Men også i baksetet, og foran for den saks skyld, er også plassen god. Dessuten er finnes det praktiske løsninger og det er god ergonomi for både fører og passasjerer. Ting er liksom der de skal, uten at det overrasker oss. Det pleier å være slik når Volkswagen lanserer en ny modell.

Men vi reagerer på at bilen er såpass lik forrige modell. Riktignok er eksteriøret frisket opp en smule, men interiøret ser nærmest identisk ut. Her er det detaljene som skiller den fra Passaten som er vei ut, ikke synes vi materialkvaliteten er noe bedre heller.

VELDIG LIK: Man skal lete godt for å finne hvor nye Passat skiller seg fra den gamle. Det er stort sett bare utstyret som skiller.

Kjempefin, som forventet

Nye Passat er akkurat like god å kjøre som vi håpet. Som forventet byr den på trygge og solide kjøreegenskaper, og den er samtidig sportslig nok for at den aktive familiefaren kan kose seg bak rattet.

Komforten er også god, mye takket være bedre fjæringskomfort og mye bedre støydemping enn i forrige modell.

Innstegsmodellen er en 1,4 liter med turbo på 122 hk, deretter finnes både 1,8 TSI og 2,0 TSI før vi er oppe på det som på langt nær er en Norgesaktuell bil, toppmodellen med V6-eren på 300 hk. Dieselmotorene strekker seg fra 105 hk til 170 hk.

Motorene er moderne og sammen med girkassene utgjør de noen av de beste motor/girkombinasjonene på markedet. Dessuten har Volkswagen vist seg å være blant de beste på forbruk og utslipp.

Det er få merker som selger like mange biler usett/uprøvd som Volkswagen, og det kan vi forstå etter litt tid bak rattet. Selv om det virker skummelt å kjøpe en bil uten å prøvekjøre den først, vet man hva man får i en Volkswagen - dessuten blir man neppe skuffet, men heller ikke voldsomt overrasket. Det er ikke markedets mest spennende bil vi snakker om her.

MER VOKSEN: Heller ikke utenpå er endringene de største. Fronten taler samme designspråk som Golf, Polo, Touran og Touareg, og virker litt mer voksen enn forrige modell.

Norgesfavoritt?

Det er vanskelig å si noe vondt om en bil som på mange måter har alt. Dessuten er inngangsprisen såpass spiselig. Billigste modell blir 1,6 TDI som vil koste fra rett i underkant av 300 000 kroner, og utstyrslista er mer innholdsrik enn tidligere.

1,4 TSI med 122 hk skal ifølge vår kontakt på Møller også ha en startpris på under 300.000 kroner, og om ikke altfor lenge vil også 1,2 TSI (105 hk) være å få.

Den nye Passat er verdt å vente på. Du trenger ikke vente så lenge heller, for de første bilene kommer til landet allerede i desember. Skulle du imidlertid allerede ha bestemt deg, skal det nevnes at forsalget allerede er i gang.

Vi kommer selvfølgelig tilbake med utfyllende test av bilen så snart den kommer til landet. Om den overbeviser like mye der, gjenstår å se. Da venter det målinger av akselerasjon og støy, samt kjøring gjennom vår 20 mil lange testløype .

Mer info om den nye Passaten finner du i disse to artiklene som vi har skrevet om bilen tidligere:

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!