Tekniske data: BMW 116d

  • MOTOR: R4/1995 ccm
  • EFFEKT: 116 hk
  • DREIEMOMENT: 260 Nm
  • EGENVEKT: 1380 kg
  • LENGDExBREDDExHØYDE: 424/148/142 cm
  • DEKK: 195/55-16
  • FORBRUK: 0,44 l/mil
  • CO2-UTSLIPP: 118 gr/km
  • PRIS FRA: 260.900,-

Kort sagt:

+ Jevn effektutvikling

+ Sportslig kjørefølelse

+ Nydelige veiegenskaper


- Begrenset plass

- Ffæringskomfort med sportsunderstell

BMW 1-serie kom på markedet i 2004 og fikk en facelift i 2007. 1-serie kan skilte med flere karosserivarianter; i tillegg til femdørs varianten finnes den også som tredørs-versjon, cabriolet og coupé.

Utvalget av motorer er stort, men her i Norge er det stort sett basismodellene på bensin- og dieselfronten som har gjort det skarpest på salgsstatistikken. Nettopp derfor er det ekstra interessant når BMW lanserer nye modellversjoner nederst på prisskalaen. Og med en prislapp på 260.900,- er BMW 116d den billigste bilen i BMW's prisliste.

BMW 116d er en ny modellversjon, tidligere har 118d vært grunnmodellen hvis diesel har vært tingen. Alle 1-seriemodeller med diesel bruker den samme to-liters motoren, men effektuttaket varierer fra 116 hk i 116d, til 204 hk i 123d.

Etter hvert som man har hevet effekten i 118d fra 122 til 143 hk, samtidig som forbruket har gått ned, blir bilen straffet av det noe snodige norske avgiftssystemet. Dermed sparer du rundt 23-27.000 kroner på å velge 116d, fremfor 118d.

BMW 1-serie har helt siden den kom vært regnet som det mest kjøreglade alternativet til storselgere som VW Golf, Ford Focus, og Peugeot 308. I tillegg har den tøff konkurranse fra andre premiumbiler i denne klassen, spesielt fra erkerival Audi A3 og Volvo C30.

=

Kjøreegenskaper: 6

Det er ingen tvil om hva BMW generelt og 1-serie spesielt kan best. Vår testbil var utstyrt med M-pakke og heftige lavprofildekk i dimensjon 245/35-18. Når det kommer på toppen av glimrende veiegenskaper, får en allerede nydelig balanse et enda bredere register å spille på.

Her er det ikke mye "kjedelig" understyring. Som klassens eneste bakhjulsdrevne bil, får du en nydelig styrefølelse uten forstyrrende drivkrefter i rattet. Dieselmotoren har nok krutt til å brekke løs bakhjulene, spesielt på vått føre. Bruk derfor den to-trinns avknappen på et ellers glimrende ESP-system med fornuft.

Motor: 4

BMW's fire-sylindrete dieselmotor har mye bra ved seg, men hører ikke lenger til de aller beste i denne klassen. Til går den litt for grovt og hørbart i den mest brukte delen av turtallsregisteret. Med et såpass snilt effektuttak, er den imidlertid smidig og lettkjørt. Den seks-trinns girkassen er kjapp, men sjettegiret er litt for høyt giret til at det kan brukes noe særlig i Norge.

Ytelser: 4

116 hk og et dreiemoment på 260 Nm mellom 1750-4250 o/m sier de tørre tallene. Ikke all verden, men likevel tilstrekkelig, er vår dom etter testkjøringen med 116d. Du har en jevnt god akselerasjon i de hastighetene du trenger det mest ved kjøring i Norge. Motoren jobber godt i mellomregisteret, slik at du ikke behøver å hive deg over girspaken i tide og utide.

Les også:

=

Eksteriør: 5

BMW 1-serie har holdt seg frisk og moderne, selv om grunnfasongen har vært på markedet siden 2004. I kombinasjon med M-pakke og litt ekstra store hjul ser det ekstra sprekt ut. Men også uten denne pynten, tar 1-serie seg bra ut.

Interiør: 3

Det er god BMW-stil over interiøret, det virker kvalitetsmessig og er relativt nøkternt utformet. Derimot skal du ikke ha altfor lange baksetepassasjerer. 1-serie er ikke av de største mellomklassebilene, og sportssetene ser ut til å stjele enda noen centimeter av benplassen. Bagasjerommet er imidlertid fornuftig, og i forsetene lider du ingen plassnød.

Komfort: 3

Sportssetene gir god sittekomfort, mens resten av M-pakken virker i motsatt retning på komfortinntrykket. Kjører du mye i byen eller på dårlig vei, bør du stå over sportsunderstell, siden det både smeller og rister over små ujevnheter. Det gjelder spesielt når du kjører sakte. Inntrykket blir bedre når du kommer opp i 80-90 km/t, men helt godvenner med dårlig asfalt blir M-pakken aldri. 116d er relativt stillegående, og overraskende lite plaget av dekkstøy, selv med testbilens store dekkdimensjon.

Les også:

=

Sikkerhet: 4

Du finner det som trengs og forventes av sikkerhetsutstyr i BMW 116i, mens ESP-systemet sørger for god aktiv sikkerhet. BMW 1-Serie ble testet i EuroNCAP i 2004, med godt resultat: fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk skryt for solid karosseristruktur.

Pris/utstyr: 4

En femdørs 116d starter på drøyt 272.000 kroner, mens tredørs-versjonen ligger på ca. 261.000,-. I tillegg må du putte på litt utstyr, men BMW har i alle fall satt sammen en del fornuftige utstyrspakker. Regn i alle fall med 15-25.000 i ekstrautstyr, ikke minst av hensyn til bruktbilverdien. 1-serie ser for øvrig ut til å holde seg bra i verdi, og være ettertraktet på bruktmarkedet. BMW oppgir meget lave forbrukstall ved blandet kjøring; 0,44 l/mil og CO2-utslipp på 118 g/km. Vi brukte noe mer; 0,65 l/mil med ca. 50 % by/nærkjøring og resten på langkjøring. Ved pen langkjøring lå vårt forbruk rett under 0,5 l/mil.

Les også:

=

Les hele saken
Test av Volvo C30 1,6D
  • Test av Volvo C30 2,0D
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent BMW
    Pris 260900

    Konklusjon

    Tross grunnmodell-stempelet føles det helt ok å futte rundt med 116d. Takket være et solid og jevnt fordelt dreiemoment, føler du at det er nok krefter til det aller meste. Inkludert i 116d kommer massevis av kjøreglede takket være et fint og godt balansert understell. At BMW 1-serie ikke er klassens største eller mest praktiske bil, er bare å akseptere.

    Les også:

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!