STØRRE BILER: Markedsanalytiker Anders G. Hovde hos TNS Gallup ser en klar tendens til at kvinner velger større biler. Foto: TNS Gallup=

STØRRE BILER: Markedsanalytiker Anders G. Hovde hos TNS Gallup ser en klar tendens til at kvinner velger større biler. Foto: TNS Gallup

I 2009, viser tall fra Statistisk sentralbyrå, hadde 1 413 698 kvinner sertifikat for personbil (B/BE). 1 591 494 menn hadde lappen for de samme klassene. Nesten likt, altså.

Kvinnene tar også inn på mennene når det gjelder nybilkjøp.

- I 2007 var kvinneandelen i nybilsalget på 24 prosent. I dag er den på 30. Så stadig flere kvinner får en bil registrert på seg, selv om menn fortsatt er i klart flertall.

Markedsanalytiker Anders G. Hovde hos TNS Gallup har studert norske salgstall for bil siden 1999. Så langt i 2011 er altså litt under hver tredje nybil registrert på en kvinne. Et høyere tall enn noensinne. Statistikken viser også at kvinnene ikke bare kjøper småbiler. Den klassiske "røde konebilen" snakkes det sjelden om i 2011.

VW Golf er modellen flest kvinner har signert på i år, noe som selvsagt også handler om at Golf selger i bøtter og spann totalt sett. Det samme gjelder også for nummer to på listen, Mitsubishi ASX - en SUV!

- Jeg sperret opp øynene med en gang jeg så det. ASX er jo en ganske maskulin bil, men også en praktisk og funksjonell bil, som ikke ser så verst ut. Men ser du nærmere på statistikken, er det ikke så rart at ASX scorer høyt, sier Hovde.

ASX er nemlig en gedigen salgssuksess totalt sett i 2011, noe vi spådde da vi testet en av versjonene i januar. Og selv om kvinnene kjøper mange av dem, er det menn som kjøper nesten tre av fire nye ASX'er.

Reidun Hellesø (t.v.) og Elisabeth Haukedahl har sansen for SUV'en Mitsubishi ASX. Foto: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto=

STØRRELSEN TELLER: Reidun Hellesø (t.v.) og Elisabeth Haukedahl har sansen for SUV'en Mitsubishi ASX. Foto: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto © Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Flest småbiler

Selv om statistikken viser at det er en endring i kvinnenes bilvalg i retning av større biler, er det fortsatt slik at de alt i alt foretrekker mindre ruvende biler enn menn. Ser vi på de femten første bilene på kvinnelisten, finner vi to SUV'er, to mellomklassebiler, fem kompaktklassebiler og seks småbiler.

Tilsvarende liste for menn består av fire SUV'er, seks mellomklassebiler og fem kompaktklassebiler. Ingen småbiler!

- Men dette henger nok delvis sammen med at det ofte er mannen som kjøper familiens bil nummer én, mens kvinnene står for bil nummer to - og den pleier jo å være mindre, sier Hovde.

Elisabeth Haukedahl (28) og Reidun Hellesø (41) er to typiske eksempler på hvilket forhold dagens kvinner har til bil. Elisabeth kjører en BMW 320 M-Sport, mens Reidun ratter en Audi A3 - begge bilene er av relativt ny dato. Begge tok lappen i 18-19-års alder, og er vant med å disponere egen bil.

De har handlet sine biler alene, hos bilforhandlere. Og er blitt behandlet seriøst. Små røde biler har aldri stått på ønskelisten.

KONEBIL?: Den klassiske konebilen er i ferd med å gå ut på dato. Foto: Egil Nordlien HM Foto=

KONEBIL?: Den klassiske konebilen er i ferd med å gå ut på dato, selv om kvinner fortsatt kjøper flere småbiler enn menn. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor er viktig

- Hva legger dere vekt på når dere kjøper bil?

- Merket. Status er viktig, og komfort og kjøreegenskaper. Design har litt å si, mens fargen ikke er veldig viktig. Så må det være litt fres i motoren. Miljø og garantier tenker jeg ikke så mye på, sier Reidun.

- Design og komfort er viktigst for meg. Og fargen. Motor er også viktig; det må dra skinnet av pølsa. Garanti og miljø tenker heller ikke jeg særlig på, sier Elisabeth.

De er enige i at nye biler uansett er relativt sikre, så akkurat det kommer liksom av seg selv.

- Men kvinner kjøper fortsatt flere småbiler enn menn?

- Jeg tror nok at de fleste kvinner - i hvert fall de som er single - kjøper småbiler og kompaktklassebiler fordi det passer lommeboka, og fordi de er lette å manøvrere og dekker behovet. Veldig mange kvinner bryr seg nok heller ikke om merker eller status på bil. En mann vil nok i større grad strekke budsjettet sitt for å få tak i den bilen han ønsker, og da blir det gjerne en mer ruvende bil enn en kvinne ville valgt, mener Reidun.

KJØRER SELV: Reidun Hellesø (bak rattet) og Elisabeth Haukedahl har sans for biler med pondus. Foto: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto=

KJØRER SELV: Reidun Hellesø (bak rattet) og Elisabeth Haukedahl har sans for biler med pondus. Foto: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto

Sant og usant

Fortsatt er det noen sannheter og mange myter når det gjelder kvinner og menns forhold til bil. Fra Motor Autoindex har vi fått denne stikkordsmessige oppsummeringen:

Sant

* Kvinner er mer opptatt av sikkerheten enn menn i valget av bil.

* Kvinner ser på bil mer som et transportmiddel enn det menn gjør.

* Kvinner rygger oftere på ting enn menn.

* Kvinner er mer opptatt av miljøaspektet ved valg av bil enn menn.

Delvis sant

* Kvinner overholder i større grad trafikkreglene, men stadig flere av de yngre kvinnene tar etter guttas negative vaner.

* Kvinner er flinkere til å holde seg innenfor fartsgrensen og unngå farlige forbikjøringer - ja, men de yngre kvinnene begynner å ta etter menns uvaner.

Blank løgn

* Kvinner velger bil ut fra fargen

* Kvinner kjører oftere på andre biler bakfra

* Kvinner blir oftere påkjørt bakfra

* Unge kvinnelige sjåfører (18-25) har rimeligere forsikringspremier enn menn i samme aldersgruppe fordi jentene kjører mer forsiktig. Det er ikke lov å foreta premiejustering ut fra kjønn i Norge.

* Kvinner er dårligere sjåfører enn menn.

Her er bilene kvinnene har kjøpt (januar-mai 2011)

Modell

Antall

%

VW Golf

732

7,1

Mitsubishi ASX

488

4,7

Toyota Auris

398

3,8

VW Polo

375

3,6

Nissan Quashqai

280

2,7

Toyota Yaris

260

2,5

Suzuki Swift

247

2,4

Toyota Avensis

228

2,2

Ford Focus

209

2,0

Opel Astra

180

1,7

Volvo V50

180

1,7

Toyota Urban Cruiser

163

1,6

Skoda Fabia

162

1,6

Hyundai i20

160

1,5

Skoda Octavia

156

1,5

Her er bilene mennene har kjøpt (januar-mai 2011)

Modell

Antall

%

Mitsubishi ASX

1288

5,3

VW Golf

1161

4,8

Toyota Avensis

946

3,9

Volvo V70

854

3,5

Nissan Quashqai

761

3,1

VW Passat

664

2,7

Skoda Octavia

605

2,5

Ford Mondeo

533

2,2

VW Tiguan

519

2,1

Toyota Auris

504

2,1

Ford Focus

484

2,0

Opel Astra

481

2,0

Volvo V50

455

1,9

Volvo XC60

451

1,9

Peugeot 3008

447

1,8

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!