Test: Audi A3 1,4 TFSI S-tronic Sportback

Med den lille turbomotoren har Audi A3 1,4 TFSI sportsbilambisjoner.

Sist oppdatert

Audi A3 har fått bare en beskjeden ansiktsløftning som hovedsakelig avsløres av de nye lyktene og frontstøtfanger med større underbitt. Også interiøret er oppgradert og byr på mer premiumfølelse enn fjorårets modell. Med 1,4 TFSI-motoren er vår testbil et unntak; på salgsstatistikken er det nemlig diesel som dominerer - også for A3.

Kjøreegenskaper: 5

Audis presseavdeling har oppgradert vår testbil med blant annet S-line eksteriørpakke og S-line sportspakke. Førstnevnte er bare kledelig, sistnevnte er i store trekk bortkastet.

A3 har i utgangspunktet en balanserte fjæring og demping som er et godt kompromiss mellom komfort og kjøreegenskaper. Med S-line lider begge deler. Så lenge asfalten er slett, er alt fryd og gammen. Når veien derimot byr på humper og svinger i en salig blanding, noe som ikke er uvanlig på norske veier, makter ikke understellet fra Quattro GmbH å holde de elegante 17-tommerne på veien.

Det hjelper med en presis og følsom styring, du kjenner i alle fall hva som skjer.

Kjøreglade konkurrenter til Audi A3:

Ford Focus Econetic - Miljø-Focus

BMW 118dA - Fortsatt knallfin

Volkswagen Golf GT - Setter standarden

Den lille 1,4-literen har nok krefter, og passer godt sammen med DSG-girkassa.
Den lille 1,4-literen har nok krefter, og passer godt sammen med DSG-girkassa.

Motor: 6

1,4-literen med 125 hk er et lite smykke av en motor. Maksimalt dreiemoment oppnås allerede ved 1500 o/min og ligger flatt på 200 Nm til turtelleren passerer 4000-merket. Det gir nydelig kjørbarhet kombinert med førsteklasses komfort.

S-tronic-girkassen med to clutcher har sju trinn og sjalter kjapt, men ikke like mykt som vi har vært vant til fra første generasjon DSG-girkasser. Den er litt brå ved igangsetting og blir av og til satt ut av spill hvis du avbryter en akselerasjon og skal gå ned et gir i stedet for opp.

Men stort sett fungerer S-tronic-kassen nydelig både i automatmodus og når du sjalter manuelt med hendlene på rattet eller girspaken.

Ytelser: 5

Den er ingen racer, 125 hk er for spedt til det. Men 200 Nm merkes, og A3 1,4 TFSI takler alt du kaster den ut i av bakker med overbevisende styrke.

0 til 100 km/t på under 10 sekunder er sammen med et kraftig mellomregister nok til at du har overskudd i massevis enten det er fra stillestående eller ved en forbikjøring.

På landeveien er dessuten bensinforbruket gunstig, og 0,6 l/mil på blandet kjøring er oppnåelig.

Eksteriør: 5

Dette er den største forandringen som har skjedd med A3 eksteriørmessig.
Dette er den største forandringen som har skjedd med A3 eksteriørmessig.

Audi har med enkle virkemidler oppgradert en A3 som begynte å bli litt satt. Frontstøtfanger med litt mer underbitt, inspirert av A5 og A4, og nye hovedlykter med elegante linjer og nye baklykter har løftet A3 akkurat nok til å holde på interessen til en ny modell kommer om et par år.

Interiør: 5

Interiøret er typisk Audi. Praktisk, oversiktlig og med god kvalitetsfølelse. S-line-sportspakken inkluderer blant annet sportsseter, treeiket ratt og dekor i børstet aluminium og bidrar sammen med skinn/stoff-setene til å løfte vår testbil opp på premiumnivå.

Men helt maks er ikke interiøret: Instrumentet som endrer skala ved 80 km/t er en uting. Det du tror er 85-streken er faktisk 90-streken, og da er det godt å kunne ty til kjørekomputerens digitale speedometer.

Vi savner også mulighet til å justere sitteputens vinkel. Og skulle førerplassen vært perfekt, hadde det vært mer plass til å strekke ut venstrebeinet.

Komfort: 4

S-line-sportspakken bidrar i høy grad til sportslig karakter, men med tanke på komforten er det bare S-line-setene som gir pluss i margen. Stump fjæring og demping gjør dårlig vei til en tvilsom opplevelse. Spesielt i lavere hastigheter, som for eksempel på Oslos gater, blir det mye risting. Under slike forhold er standardunderstellet vesentlig bedre.

Sikkerhet: 4

A3 har scoret bra i kollisjonstester, men fire stjerner i EuroNCAP er ikke toppklasse. Sikre kjøreegenskaper og gode bremser bidrar til topp egenskaper når det gjelder aktiv sikkerhet.

Pris/utstyr: 4

A3 1,4 TFSI Sportback koster i grunnversjon 277.400 kroner. Utstyrspakken Ambiente øker prisen med 14.100 kroner, S-tronic-girkassen koster 22.000 kroner, noe som gir oss en grunnpris på 313 500 kroner. Det er ikke noen upris for en bil med A3s kvalitetsopplevelse.

Men S line-utstyret (29 540,-), xenonlys (7090,-) og oppgradert stereoanlegg (15 100,-) i tillegg er ikke lenger A3 noe billig kompaktklassealternativ. Vår testbil koster 399 130 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 27/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også