Etter at det i løpet av helgen ble lekket tre bilder av den kommende 1-serien, fant BMW ut at det var like greit å slippe katta ut av sekken.

1-serie er en av de viktigste modellene til det bayerske merket. I fjor var det kun crossoveren X1 og 3-serie som solgte mer enn kompaktbilen. Den plasserer seg i premiumdelen av kompaktklassen, og konkurrerer med biler som Audi A3, Lexus CT200h og den kommende A-klassen fra Mercedes.

Mer plass

Den nye modellen har fått det samme familiefjeset som vi først så på 5-serie GT, og deretter på den vanlige 5-serien.

Et av de største ankepunktene til 1-serie har vært plassen. Eller mangelen på sådan. Nå blir den imidlertid større, og det gjør at både baksete- og bagasjeplassen blir bedre. BMW hevder at baksetepassasjeren får to og en halv centimeter ekstra å boltre seg på. Det virker kanskje ikke voldsomt, men to centimeter kan utgjøre en stor forskjell i en trang bil. Antallet liter du får plass til i bagasjerommet øker også fra 330 til 360 liter.

FAMILIELIKHET: Også interiøret har fått en stor oppgradering. Nå er det lett å se slektskapet til 5-serien.

FAMILIELIKHET: Også interiøret har fått en stor oppgradering. Nå er det lett å se slektskapet til 5-serien. © FOTO: BMW

Fem motorer

På motorfronten vil 1-serie stille til start med fem varianter. Dieselmodellene vil beholde den velkjente 2-literen fra dagens modell. Det betyr at du kan velge mellom 116d, 118d og 120d med henholdsvis 116, 143 og 184 hester. Sistnevnte har de siste årene blitt trimmet ned til 163 hester her til lands.

Bensinmotorene i 116i og 118i er begge basert på en ny 1,6-liter med twinscrollturbo. Det gjør at forbruk og utslipp blir lavere, mens effekten blir høyere. De to bensinmotorene yter 136 og 170 hester.

Heller ikke på teknologifronten skal det mangle noe særlig. Som seg hør og bør, drypper teknologien fra de dyrere modellene nedover. Det betyr at du kan få ting som fjernlysassistent, adaptiv cruisekontroll og skiltgjenkjenning.

Akkurat hvor mye den vil koste er fortsatt uklart, men i og med at forbruk og utslipp blir lavere, er det ikke usannsynlig at prisen vil ligge på omtrent samme nivå som dagens modell.

Les også:

Derfor er juni dødsmåneden på veiene

Så mye kan det koste deg å smugle

De drøyeste Jeremy Clarkson-sitatene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!