Miljøbiler (som vi her definerer som en bil som slipper ut under 100 gram CO2 pr. kilometer, inklusive elbiler) er i stadig større grad dugelige og fornuftige biler uansett hvilke parametere du vurderer dem ut i fra - for eksempel pris, verditap, driftsutgifter, komfort, plass, ytelse og kjøreglede.

I dag har en god del modeller et CO2-utslipp på under 115 g/km, som er innslagspunktet for avgiftsreduksjon. I årets fire første måneder ble det solgt 9823 slike biler, noe som er mer enn hver femte solgte nye bil i denne perioden.

Av disse har 3748 biler under 100 g/km CO2-utslipp. Cirka 8 prosent av det totale antallet. Disse tallene er en klar indikasjon på at stadig flere kjøper lavutslippsbiler.

- Forventingene er blitt mer enn innfridd så langt!

Rolv Guddal bor i Bærum, og SUV-eieren kjøpte seg sin første elbil for et halvt år siden. Han har forelsket seg i sin Mitsubishi i-Miev. Fordi den kan benytte kollektivfeltet inn til Oslo, og bruke 22 minutter på 22 kilometer i verste rushtiden. Fordi den sparer miljøet. Og ikke minst fordi den er perfekt som handlebil, og til å kjøre sønnene til og fra trening og fotballkamper.

- Når folk skjønner hvor anvendelige de nye elbilene er, kommer salget til å eksplodere, mener Guddal, som regner med å kjøre 12 000 kilometer årlig med sin.

FORNØYD: SUV-eier Rolv Guddal har anskaffet seg en elbil, og er såre fornøyd etter første halvår. FOTO: Geir Svardal=

FORNØYD: SUV-eier Rolv Guddal har anskaffet seg en elbil, og er såre fornøyd etter første halvår. FOTO: Geir Svardal

Mange fordeler

Salgstallene for lavutslippsbiler, inklusive elbiler, overrasker ikke. Helt siden CO2-utslipp i 2007 ble en del av engangsavgiften, har det nemlig vært klart at lavutslippsbiler skal premieres. Derfor bør du ha fokus på at bilen du kjøper i dag har en teknologi som medfører lavt utslipp av CO2.

Fordi det er miljøvennlig, men også fordi det gir lavere (eller ingen) engangsavgift, lavere drivstoffkostnader og høyst sannsynligvis et lavere verditap - noe du innkasserer den dagen bilen selges.

Kjøper du elbil, kan du plusse på med fordeler som lovlig bruk av kollektivfelt, gratis passering av bompengeringer og gratis parkering.

For få år siden var det knapt snakk om annet enn Toyota Prius og bittesmå toseters elbiler når man snakket om miljøbiler. Men nå begynner elbilene å bli voksne med større rekkevidde, samtidig som ny teknologi har gjort at diesel- så vel som bensinbiler med moderne motorer kan slippe ut langt mindre CO2 enn før. Og stadig flere familievennlige hybridbiler kommer også på markedet.

FRISTER: Stadig flere kjøper funksjonelle elbiler som Citroën C-Zero. FOTO: Citroën=

FRISTER: Stadig flere kjøper funksjonelle elbiler som Citroën C-Zero. FOTO: Citroën

Aktuelle biltyper

Hvis vi definerer en miljøbil som en bil med så lavt CO2-utslipp at den belønnes avgiftsmessig av Staten (under 115 g/km), er det i praksis tre typer av biler du kan velge: Elbiler, hybrider og dieselbiler med øko-teknologi.

Hva med biler som går på biodrivstoff? De bruker fornybart drivstoff, men denne typen miljøbiler er det dårlig tilrettelagt for pr. i dag, og derfor er de fraværende på salgsstatistikken.

Dessverre har våre tester vist at de oppgitte tallene for såkalte miljøbiler ikke alltid stemmer. Men det er en annen historie.

LAVT UTSLIPP: Stadig flere biler slipper ut mindre enn 100 gram CO2 pr. kilometer. FOTO: Egil Nordlien HM Foto=

LAVT UTSLIPP: Stadig flere biler slipper ut mindre enn 100 gram CO2 pr. kilometer. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Her er lavutslippsbilene (under 100 g CO2 pr. km)

Merke

Modell

CO2-utslipp

Pris

Audi

A3 1,6 TDIe

99 g/km

243 400,-

Citroën

C3 Hdi 90 Dynamique

99 g/km

204 950,-

Citroën

DS3 e-HDI 90 D Style

95 g/km

207 950,-

Citroën

DS3 e-HDI 90 D Style

99 g/km

205 450,-

Citroën

C-Zero

0 g/km

240 150,-

Fiat

Punto Evo 1,3 Mulitjet

95 g/km

199 900,-

Fiat

500 0,9 Twinair Lounge

95 g/km

184 900,-

Fiat

500 0,9 Twinair Lounge

92 g/km

189 900,-

Ford

Fiesta 1,6 TDCI Econetic

98 g/km

196 400,-

Think

City 2-seter

0 g/km

224 000,-

Think

City 4-seter

0 g/km

244 000,-

Smart

Fortwo 40 CDI Cabrio

86 g/km

160 000,-

Smart

Fortwo 45 MHD Coupé

97 g/km

115 500,-

Mini

Cooper D 1,6

99 g/km

212 300,-

Mini

One D

99 g/km

192 600,-

Mitsubishi

i-Miev

0 g/km

239 900,-

Opel

Corsa 1,3 CDTi

95 g/km

196 000,-

Tesla

Roadster

0 g/km

750 000,-

Peugeot

207 1,6 Active Hdi

98 g/km

199 900,-

Peugeot

iOn

0 g/km

238 300,-

Skoda

Octavia 1,6 CR Green L

99 g/km

227 900,-

Skoda

Fabia 1,2 TDI CR Green L

89 g/km

182 900,-

Toyota

Prius 1,8 VVT

89 g/km

267 500,-

Toyota

Auris 1,8 Hybrid

89 g/km

251 300,-

Toyota

IQ 1,0 VVT-1

99 g/km

159 100,-

VW

Golf 1,6 TDI Blue Motion

99 g/km

231 990,-

VW

Polo 1,2 TDI Blue Motion

87 g/km

175 980,-

Volvo

V50 DRIVe

99 g/km

301 900,-

Volvo

C30 DRIVe

99 g/km

245 900,-

Lexus

CT 200h Eco

87 g/km

290 900,-

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!