Første generasjon Audi TT kom på markedet i 1998, basert på Golf 4-base og primært med en 1,8-liters turbomotor. Åtte år senere kom generasjon to. Den var bygget på Golf 5-plattform og kom med noe bredere motorutvalg, blant annet en diesel.

Som en generalisering kan man si at første generasjon gjorde seg gjeldende grunnet sin design, mens andre generasjon i større grad fokuserte teknikk.

Nå er det klart for tredje generasjon TT, som sitter både når det gjelder design og teknikk - uten å falle mellom. Den er basert på samme plattform som VW Golf og Audi A3.

Billigere versjoner kommer + RS

Vi har nylig prøvekjørt nye TT. Billigst er dieselversjonen som kommer utelukkende med manuelt gir. Den vil koste rundt 490 000 kroner. Sportsbilfølesen forsvinner ikke med diesel, og den er rimeligst å kjøre, men for drøye 10 000 ekstra får du 230-hesters TFSI-bensin som kler bilen bedre. Og kjøper man sportsbil i Norge er det neppe forbruket man er mest opptatt av.

Punger du ut med rundt 530 000 kroner får du S tronic-automagir, og kan du legge på ytterligere 30 000 kroner får du quattro firehjulsdrift. Kan du vente litt, så kommer TT med 1,8-liters TFSI-motor neste år. Den vil antakelig koste rundt 420 000 kroner med 180 hk.

En RS-versjon kommer også, med 5-sylindret turbomotor hvor Audi etter alt å dømme kommer til å hente ut enda mer enn dagens 360 hk (TT RS Plus)

=

EKTE SPORTSBIL: 310 hester sterke TTS er herlig rask og svært lettkjørt. Det holder imidlertid lenge med versjonen med 230 hk. FOTO: Audi

=

Audi TT historie

1998: Audi TT Coupé

1999: Audi TT Roadster

2006: Audi TT andre generasjon

2008: Nye motorer

2009: TT RS med 340 hk

2010: 2,0T 211 hk kommer, 3,2 V6 forsvinner

2012: TT RS Plus 360 hk

2014: Tredje generasjon

Heller 230 hk bensin enn diesel

Audi-importøren regner med at det er TT med med 230 hk, S tronic og quattro som blir volummodellen i Norge. Med denne pakka er TT en tekkelig og morsom sportsbil i dette prisområdet.

Motoren er svært føyelig, og fullt dreiemoment (370 Newtonmeter) fra 1600 omdreininger gir uanstrengt akselerasjon uansett turtall. En klaff i eksosanlegget sørger for at TT gir fra seg et "boff" når S tronic-kassa girer.

Den 310 hester sterke TTS-utgaven er naturlig nok enda hvassere, men vi synes ikke forskjellen er så stor som antall hk indikerer.

Mer vridningsstiv

Med 2.0 TFSI-motor veier TT 1230 kilo. Det er 50 kilo mindre enn forgjengeren. Dette er gjort mulig ved at store elementer som panser, sidepaneler, dører, tak og bagasjeromslokk er i aluminium. Dessuten er den vridningsstivere, torsjonsstivheten skal være økt med 25 prosent.

I tillegg har den lavere tyngdepunkt enn forgjengeren noe som er gunstig for kjøreegenskapene. At man sitter lavere enn i forrige generasjon bidrar til at sportsbilfølelsen øker ytterligere.

=

KJENT STIL: Førermiljøet er i kjent Audi-stil, men med nye grep. FOTO: Audi

=

2 RØR: Plasseringen av eksosrørene er lik som på første generasjon TT. FOTO: Audi

=

4 RØR: TTS har fire eksosrør som alle andre S-modeller. FOTO: Martin Jansen

Progressiv styring

TT kommer med såkalt progressiv styring, noe som kort fortalt betyr at rattmotstanden justeres proporsjonalt med farten. Det gir presis styring i alle fartsområder, men vi kunne kanskje ønsket oss enda mer kontant rattfølelse i høyere hastigheter. Likevel føler vi oss aldri avsondret fra underlaget. Audi-en styrer dit man vil ha den. På tørre, spanske veier kjenner vi ikke stor forskjell på forhjulsdrift og quattro, men mye taler for at du vil ha quattro i Norge.

Lettkjørt sportsbil

Bilene vi prøvekjørte hadde alle "Audi drive select" (ekstrautstyr) som innebærer et antall forskjellige kjøreinnstillinger, som "Eco", "Comfort" og "Dynamic". I tillegg har du "Individual", hvor du i større grad kan sette opp bilen slik du ønsker. I "dynamic"-modus i quattro sendes mye av kreftene til bakakselen. Et trykk på ESP-knappen gir mer rom for sladding før ESP-en tar styring.

Dempersystemet "Audi magnetic ride" (ekstrautstyr), som justerer dempingen etter hvilket modus du kjører i, samt progressiv styring, gjør at TT kan by på mer fleksible kjøreegenskaper enn forgjengeren.

TT er i det hele tatt en svært lettkjørt sportsbil. På de tidligere nevnte veiene i Spania er den uten lunefull trekk. Med "drive select"-systemet kan den være komfortabel i byen og barsk på landeveien.

=

BREDERE: Singelframe-grillen, de store luftinntakene, frontlyktene og de horisontale linjene gjør at TT ser mer aggressiv ut enn den føles. Xenon plus med LED-kjørelys er standard. Matrix LED er ekstrautstyr. FOTO: Martin Jansen

Større bagasjerom

Ifølge Audi har nye TT tydelige aner fra første generasjon, og sikter til profilen på takbuen, hjulbuene, kanallisten og plasseringen av eksosrørene. Det kan også trekkes paralleller til superbilen Audi R8, hva gjelder utseendet. Singelframe-grillen, de store luftinntakene, frontlyktene og de horisontale linjene gjør at TT virker lavere og bredere enn forgjengeren.

Nye TT er 4,18 meter lang, omtrent det samme som forrige generasjon, men akselavstanden har økt med 3,7 cm og måler nå 2,5 meter. Bredden er 1,83 meter - høyden 1,35 meter.

Kjøper man TT er det neppe bagasjeromsplassen man er mest opptatt av, men du får 13 liter større bagasjerom enn i andre generasjon, totalt 305 liter. I tillegg har du baksetene som er godkjente for personer inntil 145 cm. De er i realiteten temmelig ubrukelige til annen enn bagasje.

=

STOR: Den 12,3 tommer store skjermen bak rattet viser all informasjon som du trenger. FOTO: Martin Jansen

=

=

=

=

Virtuell cockpit

Noe er altså endret på utsiden, men det har skjedd mer interessante ting innvendig. Godbiten er dashbordet, som Audi kaller Virtuell Cockpit. Her finner vi ikke et separat display øverst på konsollen for navigasjon og annen informasjon. All informasjon er samlet på et 12,3 tommer stort digitalt instrumentpanel som er plassert bak rattet.

Panelet er drevet av en kraftig Tegra-prosessor, har tredimensjonal grafikk, og fungerer utmerket. Du kan bytte mellom to visningsmoduser: Den klassiske visningen med speedometer og turteller i forgrunnen, eller infotainment-modus hvor de virtuelle instrumentene er mindre. Da kan en stor del av displayet benyttes til for eksempel kartvising og navigasjon, eller radio- og musikkinformasjon. Man kontrollerer displayet med rattknappene eller MMI-hjulet.

I TTS kan du i tillegg vie mesteparten av displayet til turtelleren.

Løsningen kommer i andre modeller

Jeg kjørte tilfeldigvis en Mercedes C-klasse rett før TT-prøvekjøringen. Førermiljøet i C-klasse er nydelig - bortsett fra den ettermarkedslignende løsningen med et display på toppen av konsollen. Til sammenligning fremstår TTs virtuelle cockpit som Det Store Spranget, og en løsning som vi kommer til å se mye mer til. Nå skal de sies at Mercedes har andre løsninger også. Mercedes S-klasse har to displayer som hver er på 12,3 tommer.

Audi Q7 er neste Audi-modell ut med Virtuell Cockpit, men i motsetning til TT vil den også ha et display på midtkonsollen. Det skyldes at bilene i familiesegmentet må dekke andre behov enn den svært førerorienterte løsningen i TT.

Førermiljøet har flere funksjonelle og ikke minst plassbesparende løsninger som luftventiler med integrerte, digitale kontrolldisplayer. Meget smart, og veldig ukomplisert å bruke

=

SMART: Løsningen med luftventiler som har integrerte, digitale kontrolldisplayer er smart. TT har dog ikke tosone klimaanlegg. FOTO: Audi

Tekniske data

Ved lansering tilbys tre ulike motoralternativer. Senere vil også både mindre og kraftigere motorer lanseres, som 1,8 TFSI og 5-sylindret turbo (TT RS).

Audi TT

Hk

0-100

Nm

Toppfart

Forbruk*

CO2-utslipp*

2,0 TDI

184

7,2

380

235

0,42 l/mil

110 g/km

2,0 TFSI (manuell)

230

6,0

370

250

0, 60

137 g/km

2,0 TFSI Quattro S tronic

230

5,3

370

250

0,68 l/mil

159 g/km

Audi TTS

2,0 TFSI Quattro S tronic

310

4,7

380

250

0,69 l/mil

161 g/km

* Dette er tall oppgitt fra fabrikk

=

FØRERRETTET: Førermiljøet i TT er veldig førerorientert. Medpassasjeren har innsyn til displayet, og kan operere MMI-hjulet, men er for øvrig ekskludert. Nye Audi-modeller i familiesegmentet vil komme med display på konsollen i tillegg til displayet bak rattet. FOTO: Martin Jansen

=

=

=

Utstyr

* Xenon plus-lys er standard på TT, men den kan også leveres med LED-frontlykter eller med Matrix LED lysteknologi. Da består frontlyktene av 12 LED-dioder (pr lykt), som automatisk tennes, dimmes eller slås av avhengig av situasjonen. 17-tommers felger er standard, kan fås med 20-tommer.

* TT og TTS kan leveres i henholdsvis 11 og 13 ulike eksteriørfarger.

* På ekstrautstyrslisten finner vi blant annet Magnetic Ride-demping (demperregulering i ulike modus), Audi drive select, Bang & Olufsen-høyttalersystem, en rekke førerassistansesystemer og egen WIFI-hotspot. Da kobles bilen mot internett med LTE-standard som gir internettsurfing med 4G-hastighet.

* TTS kommer med 6-trinns manuell girkasse som standard, men kan leveres med S tronic automatgirkasse - noe et flertall av kundene vil velge, tror Audi

Konkurrenter

Peugeot RCZ, Porsche Cayman, BMW 2-serie Coupé.

=

KOMMER SNART: Audi TT kommer til Norge ganske snart. FOTO: Audi

Priser:

Modell

Pris

2,0 TFSI 230 hk manuell

498 200

2,0 TFSI 230 hk S tronic

528 500

2,0 TFSI 230 hk quattro S tronic

558 400

2,0 TFSI 310 hk quattro manuell

754 600

2,0 TFSI 310 hk quattro S tronic

770 700

2,0 TDI 184 hk manuell

Estimert rundt 490 000

Audi TT og TTS lanseres i Norge i nær fremtid.

Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen fant sted i Spania. Audi betalte for reisen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!