Audi TTS 2,0 TFSI Quattro

Sinna sportscruiser

Audi TTS sender tankene i retning super-storebror R8. Moro!

Sist oppdatert

Audi TTS troner høyt på listen over de mest underholdende og effektive grombilene man kan kjøpe til under millionen. Sjelden har kjøreglede, motorkraft og eksklusivitet spilt så godt på lag.

Se alle våre tester her.

Kjøreegenskaper: 5

Ordet "S" er i Audi-verdenen blant annet synonymt med spissere kjøreegenskaper, og TT er et eksempel til etterfølgelse. Både styringen, understellet og balansen i bilen er meget bra, og TTS gir en racerbil-lignende følelse Audis lille sportscruiser aldri før har klart å frembringe. Den er utrolig lettkjørt, og takler hard kjøring på en mesterlig måte med sitt gode veigrep.

Det eneste minuset er at bilen ikke har permanent firehjulstrekk, kun en Haldex-basert kobling, og den understyrer derfor litt i meste laget ved provokasjon og lek. Hvis man derimot kjører TTS som man ville kjørt en forhjulsdreven rakett, byr det ikke på problemer - da fungerer faktisk Quattro-systemet heller som en ekstra sikring.

Motor: 6

Som utgangspunkt har Audi brukt den velkjente 2,0 TFSI-motoren med 200 hester. Dette er en motor vi har gitt meget gode skussmål ved tidligere anledninger, grunnet sin diesel-lignende dreiemomentkurve og sitt hissige drag, samt et hyggelig og vellåtende lydbilde. I TTS er det hentet ut ytterligere 72 hester og 70 Nm - det merkes! Motoren er koblet til en sekstrinns dobbelkløtsj-girkasse (S-tronic) og foretar med det raskere girskift enn man selv gjør med manuelt gir.

Se video av bilen her!

Utvendig har TTS det lille ekstra som kreves på en tradisjonsrik S-modell. TTS-emblemene, LED-lykter og grom styling sladrer om at dette er noe mer enn en vanlig TT.
Utvendig har TTS det lille ekstra som kreves på en tradisjonsrik S-modell. TTS-emblemene, LED-lykter og grom styling sladrer om at dette er noe mer enn en vanlig TT.

Ytelser: 6

Resultatet er en vannvittig lettkjørt motor/gir-kombinasjon som gir TTen ekstremt gode ytelser; 0-100 er unnagjort på fattige 5,2 sekunder, mens bilen på typisk tysk er sperret ved 250 km/t. Også lydbildet er hvassere enn det meste annet vi har hørt i en standardbil med fire sylindrer. Den brummer og skriker avhengig av turtall og motstand, mens et herlig mellomgass-"poff" kommer når girkassen legger inn et nytt gir.

Eksteriør: 5

TTS skiller seg fra en standard Audi TT med blant annet mer sportslige støtfangere foran og bak, platinagrå grill, større luftinntak, LED-lys i frontlampene og selvsagt flere TTS-emblemer rundt om. I tillegg har TTS også større 18-tommers hjul, aluminium speilhus og doble eksosutblås på hver side bak. På en diskré måte øker dette bilens sporty og eksklusive preg, og gjorde sitt til at vi bak rattet i TTS fikk mye oppmerksomhet i testperioden.

Interiør: 5

Interiøret i TTS står så absolutt i stil med bilens ytre. Trenger vi i det hele tatt å fortelle at ergonomi, materialvalg, detaljer og kvalitetsfølelsen er på topp? Det er ikke voldsomt mye som skiller en TTS fra en vanlig TT innvendig, men likevel er det nok til at opplevelsen man får bak rattet blir mer spesiell. TTS-emblemer pryder også her både girspaken, rattet og intrumentpanelet, mens rattet med sin flate form i nedkant frigjør beinplass for føreren samtidig som det ser kult ut.

Når det gjelder plass, er kanskje uansett ikke TT førstevalget. Vi klarte å presse fire voksne inn i bilen for en kort lunsjetappe under fotoopptaket til denne testen, men det ga ingen mersmak. TT er fortsatt en bil for to, dermed basta! Til gjengjeld har man helt grei bagasjeromsplass for en helgetur for to.

Komfort: 5

De sylskarpe kjøreegenskapene TTS byr på, skulle kanskje tilsi at fjæringskomfort var ofret totalt. Slik er det ikke, heldigvis. Ergonomien er jo som sagt meget god, og takket være et justerbart understell er heller ikke komforten avskrekkende. Faktisk er bilen, til å være en sportsbil, ganske tilgivende på humpete vei, og overhodet ikke like slitsom i vanlig bruk som vi hadde forventet oss. Store hjul og grom motor byr selvsagt på litt støy, men kun av den sorten vi tross alt betaler for i en sporty bil.

Se video av bilen her.

Sikkerhet: 4

Audi TTS, eller den vanlige TT for den saks skyld, er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av EuroNCAP. Forrige generasjon TT ble testet i 2003 med fire av fem mulige stjerner, og gjorde med det en gjennomsnittlig figur sett i klassesammenheng. Det er grunn til å tro at mye har skjedd siden den gang, siden fokuset på sikkerheten har økt voldsomt de siste årene. TTS har et høyt nivå av sikkerhetsutstyr, og selvsagt et velfungerende ESP-system som effektivt griper inn når høyrefoten blir for ambisiøs.

Med snertne detaljer, strøken materialkvalitet og et par gromme sportsstoler, skriker TTS-interiøret om å bli lekt med.
Med snertne detaljer, strøken materialkvalitet og et par gromme sportsstoler, skriker TTS-interiøret om å bli lekt med.

Pris/utstyr: 3

Merprisen kontra en standard Audi TT er i utgangspunktet i drøyeste laget, spesielt siden TT nå har kommet med en 160-hesters TFSI-motor til 405 000 kroner. Ønsker du 2,0 TFSI med 200 hester koster den fra 497 200 kroner. TTS-en starter på 772 300 kroner, eller nesten 300 000 mer om du vil. Det er vanskelig å forsvare en slik differanse, men siden bilen i såpass stor grad skifter karakter og dertil blir mye grommere, samt at utstyrslisten bilen har som standard er langt mer omfattende, kan man jo kanskje prøve? Ønsker du den effektive S-tronic-girkassen, koster den 23 000 kroner ekstra. Det positive sett med økonomiske øyne er at motoren til tross for sin høye effekt, holder drivstoffkostnadene (0,79 liter per mil) på et hyggelig nivå. Og bilen slipper faktisk ut bare 188 gram CO2 per kilometer.

Denne saken ble første gang publisert 25/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også