- S-klasse handler om å fjerne alt som irriterer. Det være seg støy, vibrasjon, lukt og lys. Samtidig skal S-klasse maksimere velvære ved hjelp av blant annet massasje, lukt, lys og underholdning, sier Dr Götz Renner, head of the Customer Research Center i Daimler AG.

15. mai har Mercedes S-klasse verdenspremiere, og som vanlig er det knyttet forventninger til at bilen vil flytte grensene for komfort og sikkerhet. Tidligere måtte Daimler AG spare noen av godbitene til Maybach, men luksusmerket er en saga blott. Det betyr at det nå er S-klasse som skal måles mot andre biler i luksusbilenes førstedivisjon, som for eksempel Bentley Mulsanne, Rolls-Royce Ghost og Maserati Quattroporte.

Dette kommer i nye S-klasse

Gigantiske skjermer

Dashbordet består av to høyoppløste skjermer, hver på 12.3 tommer. Størst i bilverdenen akkurat nå, ifølge Mercedes (Tesla Model S har en 17-tommers touchscreen). Den ene viser instrumentene. Den andre viser kamerabildene, navigasjon, komfortinnstillinger og infotainment, og kan fås med såkalt split-view. Det vil si at skjermen har "delte" piksler. Sjåfør og passasjer kan dermed se ulikt innhold på samme skjerm samtidig - uten at det forstyrrer sjåføren.

Skjermene foran og bak (11-tommere) kan betjenes med enten COMAND-hjulet i midtkonsollen, med den forbedrede fjernkontrollen eller med en app lastet ned til iPhone eller Android. Hver skjerm kan benyttes uavhengig av hverandre og vise ulikt innhold. Bilen har selvsagt trådløse nettverk.

Men hvorfor ikke berøringsskjermer? Mercedes mener det ikke er brukervennlig. For dersom passasjerene legger ned setene rekker de ikke frem til skjermene.

S-klasse har heller ikke headup-display.

- Instrumentene er plassert såpass høyt og er så store at vi ikke så behovet for headup-display, men jeg vil ikke utelukke at det kan komme senere, sier Jörn Petersen, sjef for Human Factors-avdelingen i Daimler AG.

Mercedes-Benz S-Klasse (W 222) 2013=

STØRST: To store, høyoppløste skjermer på 12,3 tommer dominerer dashbordet. FOTO: Daimler AG

Seter med spafunksjon

Setekomforten er i toppklasse. Setene har forbedret ventilasjon for varme og avkjøling, og kan i tillegg utstyres med "varme stener"-massasje. 14 puter elter kroppen din til velvære etter en hard dag på jobben.

Baksetene kan justeres 37 grader, men på modellene med lang akselavstand kan høyre baksete justeres hele 43,5 grader. Dermed oppdaget Mercedes at det faktisk er en viss sjanse for at passasjeren kan skli under sikkerhetsbeltet ved kollisjon. Setet er derfor utstyrt med en kollisjonspute som skal forhindre passasjeren fra å seile under setebeltet.

Mercedes-Benz Splitview Display=

VI DELER: Med split-view kan sjåfør og passasjer se ulikt innhold på samme skjerm samtidig. Sjåføren kan ha navi-en aktivert mens passasjeren sjekker aksjekursene. ILLUSTRASJON: Daimler AG

For øvrig er også setebeltene utstyrt med kollisjonsputer som skal redusere belastningen på brystregionen ved kollisjon. Belte-mater har den også.

Varme armlener

Setenes posisjon kan som før betjenes med knappene i dørpanelet, som for øvrig har fått et helt nytt komfortelement.

Vi er ikke kjent med at kalde armlener i dørpanelet er et stort problem, men dersom det er det så har Mercedes funnet en løsning: Oppvarmede armlener i dørpanelet.

Mercedes-Benz S-Klasse (W 222) 2013=

TOPPKLASSE: S-klasse har mange konkurrenter når det gjelder komfort i særklasse, men nye S-klassen blir definitivt er svært komfortabelt sted å tilbringe noe tid. FOTO: Daimler AG

Mercedes-Benz Air-Balance=

BLÅS I VEI: Ikke bare temperaturen er to-sone. ILLUSTRASJON: Daimler AG

Full vinter eller full sommer

S-klasse er utstyrt med hele seks luftventiler foran. Fire i midten og en hver side. Du trenger ikke lenger muskelkraft for å bruke ventilene. Neida, de er elektroniske.

S-klasse har fire soner hva gjelder temperatur. Hver passasjer kan justere temperaturen etter eget ønske. I tillegg har sjåføren og passasjeren foran helt autonome klimaanlegg. I tillegg til ulik temperatur kan også styrken på viftene stilles uavhengig av hverandre.

I den såkalte AIR-BALANCE-pakken hører også bedre luftfiltrering takket være aktivt kull, samt ionisering for ytterligere rensing av luften. Parfymering er også en del av pakka.

S-Klasse (W 222) 2013=

HOT STONE: 14 puter sydd inn i setet simulerer varme stener-massasje. FOTO: Daimler AG

S-Klasse (W 222) 2013=

PARFYMEN: Wunderbaum for viderekommende. FOTO: Daimler AG

Parfyme

For noen ekstra kroner kan du få en flakong med parfyme som plasseres i hanskerommet. Duften distribueres via ventilasjonsanlegget, og Mercedes har plukket ut fire dufter: Nightlife Mood (nei, lukter ikke gammelt øl), Sports Mood (nei, lukter ikke svette), Downtown Mood og Freeside Mood.

Du kan selvsagt velge dine egne dufter dersom røkt bacon eller Brut er din greie.

Mercedes-Benz S-Klasse (W 222) 2013=

EKSTRA: Burmester-anlegg er ekstrautstyr. FOTO: Daimler AG

Stereoanlegg

Hvis standardanlegget med 10 høyttalere ikke er nok, kan man velge Burmester Surround Sound System eller enda bedre Burmester High-End 3D Surround Sound System. Sistnevnte er på 1540 watt og har 24 høyttalere.

Uavhengig av hvilket anlegg man går for, så følger tre subwoofere med. Én bak, samt to foran som er integrert i rammeverket. De opptar 40 liter.

Mercedes-Benz S-Klasse (W 222) 2013=

RUNDT: De fire rektangulære ventilene er erstattet med seks runde ventiler som justeres elektronisk. FOTO: Daimler AG

Stille flukt

Forbedret aerodynamikk, samt lettere og forsterket konstruksjon gir lavere forbruk. Men også bedre isolering. Det skal gjøre støynivået i nye S-klasse langt lavere enn i dagens versjon.

Isoleringen skal være så bra at Mercedes hevder at det ikke har vært nødvendig å bruke teknologi som aktiv støykansellering, som vi blant annet finner i Audi A8.

Mercedes-Benz S-Klasse (W 222) 2013=

BELYSNING: Mercedes S-klasse med ambience belysning innvendig. FOTO: Daimler AG

Mer sikkerhetsutstyr

Adaptiv cruisekontroll, filskiftvarsler og filskiftholder er etablerte teknologier. Men S-klasse tar det et steg videre med Steering Assist som styrer bilen. Styreassistenten følger trafikken basert på informasjon fra radar, kameraer og en bråte sensorer. Styreassistenten hjelper til med å holde bilen i veibanen og skal gjøre det litt mindre farlig å titte på omgivelsene. Du må imidlertid holde hendene på rattet ellers setter bilen i gang et veldig spetakkel. Den vet hva du gjør.

Bedre bremseassitent

Nødbremseassistenen virker i hastigheter opp til 70 km/t, men kan nå også oppdage kryssende trafikk - ikke bare trafikk rett foran.

Fjernlysene på hele tiden

S-klasse benytter en teknologi som gjør at fjernlysene kan stå på selv ved møtende trafikk. Dersom kameraene oppdager møtende trafikk, aktiveres det adaptive lyssystemet slik at motgående bilister ikke blendes.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!