Audi-importør Møller forteller at de hadde regnet med å selge rundt 1000 eksemplarer av Sportback e-tron inneværende år, men at de nå må oppjustere tallet.

- Antall bestillinger er over forventning, men viser at vi har rett bil til rett tid, sier Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi. De aller fleste som har bestilt e-tron må belage seg på å vente til etter nyttår før de får bilen.

Suksess med Outlander

Foreløpig er det bare Mitsubishi Outlander PHEV som kan vise til tilsvarende salgssuksess når det gjelder ladbare hybrider. Ved utgangen av juli var det solgt hele 924 eksemplarer av den ladbare Outlanderen.

- Med ladbar SUV med firehjulsdrift har Outlander truffet et marked, det har også A3 e-tron gjort. Vi har solgt over 20 000 Audi A3 i Norge, så dette er en bil som folk kjenner godt fra før. Forhåndssalget viser for øvrig at folk begynner å bli modne for ladbare hybrider. Det har nok elbilene vært med å bidra til, mener Tegneby.

Gratis parkering - når du lader

Sportback e-tron kommer både med en industriell ladekontakt og en husholdningskontakt. Ladetiden skal være på cirka to timer med den industrielle kontakten, i underkant av fire timer med vanlig kontakt. Ifølge Tegneby trenger man ikke bekymre seg for ulike kontaktstandarder hva gjelder e-tron. Audi-en kan også I likhet med elbilene lade gratis på offentlige ladestasjoner, men i motsetning til elbilene er parkeringen kun gratis når hybriden lades.

Elbilene greier ikke målet alene

I likhet med andre importører med ladbare hybrider i porteføljen, er Tegneby opptatt av avgiftsregimet for denne typen biler. Med over 200 hestekrefter totalt er Sportback e-tron ingen sinke, men i likhet med Outlander er prisen langt mer spiselig enn hva som er tilfelle med for eksempel Volvo V60 plug-in hybrid som er hardt rammet av effektavgiften.

Ifølge NAF vil Norge ikke nå klimamålene ved å bare satse på elbil. Også ladbare hybridbiler må få lavere avgifter enn de har i dag, ifølge organisasjonen. NAF mener avgiftsnivået på ladbare hybrider bør senkes slik at bilen blir et reelt alternativ for en normal familieøkonomi.

- Vi er opptatt av å synliggjøre teknololgien, sier Tegneby.

- Det er ingen grunn til å være kranglete om elbilinsentivene, og avgiftene går i riktig retning. Men det er en kjennsgjerning at elbilene ikke greier klimamålene alene. Man bør derfor også se på vilkårene for biler med andre elektriske løsninger og lavutslippsbiler.

Les også:

Sånn ser din neste frontrute ut

Ni av ti av bruktbilene er feilfrie

Den har plass til et fotballag. Nesten

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!