BMW 220i Coupé, 2014

Altfor få bygger biler som dette

Coupémodeller koster gjerne en lite formue. Men den nye BMW 2-serie Coupé gir deg mye kjøreglede, uten at prisen går helt til himmels.

Sist oppdatert

Hvis du har lyst på en bil som skiller seg ut, men ikke kan eller vil betale astronomiske beløp er utvalget ganske snevert.

Derfor spisser vi ører og logrer forsiktig med halen når BMW lanserer sin 2-serie coupé. Ja vel, den deler teknikken med kompaktbilen BMW 1-serie. Men våre tester av 1-serie, viser at det ikke er negativt.

Så er spørsmålet om BMW lykkes i å omsette teknikk fra en standardbil til en mer særpreget kjøre- og designopplevelse, slik coupépublikummet fortjener.

Kjøreegenskaper: 5

BMW 220i overrasker straks du kommer ut på veien. Vår testbil hadde et M adaptivt understell. Det koster 8 450 kroner, som en del av M sportspakke til 23 100 kroner. Begge deler kan være en fornuftig investering i en bil av denne typen.

Med det adaptive understellet kan nemlig denne BMW-en være to biler på en gang: Den behagelige, kompetente GT-bilen når du velger komfortmodus. Trykker du deg over til sport eller sport+, blir BMW 220i en seriøs utfordrer til GTI-flokken.

Svingete veier er en fryd å forsere, du har fin tilbakemelding fra styring og understell. Som ventet er veigrepet godt og balansen i en bakhjulsdreven BMW er det ikke noe å utsette på.

Motor: 5

BMWs toliters bensinturbo er en nydelig maskin. Den går pent og har et tilbakeholdent lydbilde. I 220i-varianten yter den 184 hk mellom 5000-6250 o/m og har et dreiemoment på 270 Nm mellom 1250-4500 o/m.

Som tallene antyder har du en nærmest sømløs kraftutvikling nesten fra tomgang og opp til rødmerkingen på turtelleren.

I en bil med sportslig karakter blir det nesten for perfekt; her får du ikke noe turtallsavhengig kick eller lydmessig snerr som sladrer om at det går unna.

Vi kjørte bilen med sekstrinns manuell girkasse, en lettsjaltet sak med utveksling som passer flott for norske kjøreforhold. Mot et pristillegg på 14 900 kroner får du åttetrinns automat.

NYTTIG VALG: Det adaptive understellet gjør at BMW 220i Coupé både kan være komfortabel og sportslig.
NYTTIG VALG: Det adaptive understellet gjør at BMW 220i Coupé både kan være komfortabel og sportslig. Foto: FOTO: Petter Handeland

Ytelser: 4

Testdata

BMW 220i

  • 0-100 km/t, sek.: 8,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,1
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,0
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,6
  • 80-120 km/t, 3. gir: 5,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,3
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,7
  • Støy tomgang, dBA: 40,2
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,68

Selv om BMW 220i ser kompakt ut, veier den nærmere 1450 kilo. Det tar litt av snerten fra de 184 hestene og sammenlignet med eksempelvis nye Mini Cooper S (den har samme motor med 192 hk), går det merkbart langsommere i BMW 220i.

Bevare oss vel, forbikjøringsakselerasjon på 5,1 sekunder fra 60-100 km/t er ikke noe å kimse av. Men det ekstra overskuddet en del kjappfotbiler i 400 000 kronersklassen kan skilte med, uteblir her.

Bilen holder også fint følge i trafikken om du nøyer deg med 5. og 6. gir i 80-100 km/t-sone, men du merker solid forskjell i frasparket om du tar deg bryet med å gire ned til 3. eller 4. gir.

Design: 5

BMW har lyktes i å gi 2-serie coupé et mer selvstendig uttrykk enn tilfellet var med forgjengeren 1-serie coupé. Den så ut som en 1-serie med canopy, mens 2-serie har mer flytende, elegante coupélinjer.

Bilen ser passelig BMW-tøff ut i fronten og designerne har klart å gi hekken særpreg, slik at svært få tenker på at du kjører rundt i en todørs 1-serie.

Interiør: 4

Den nye BMW 220i Coupé er med 4,43 meter lengde ingen smågutt. Det merkes på den innvendige plassen, der særlig de to i forsetene har rikelig boltreplass. Også bagasjerommet med 390 liter og nedfellbare bakseterygger gir bedre praktiske egenskaper enn forventet.

Kjøper du coupé, er det neppe på grunn av baksetene. Slik er det også med BMW 220i Coupé. Her er det plass til to, men takhøyden er ikke all verden. Selv om benplassen er brukbar, er inn/utstigning forbundet med en liten dose akrobatikk.

Førermiljøet er i sedvanlig sober BMW-stil. God kvalitetsfølelse hele veien og ingen prangende detaljer av typen «designet for å imponere». Selv den store skjermen med full navigasjonssystem Professional (15 900 kroner) glir inn uten å virke prangende.

Komfort: 4

KOMMANDOSENTRAL: Førerplassen i BMW 220i Coupé er et sted du vil trives. Oppsettet er nøkternt, men preget av kvalitet.
KOMMANDOSENTRAL: Førerplassen i BMW 220i Coupé er et sted du vil trives. Oppsettet er nøkternt, men preget av kvalitet. Foto: FOTO: Petter Handeland

Bridgestone Potenza S001 er i utgangspunktet et svært sportslig dekk. I M-pakken inngår ulik dekkdimensjon foran (225/40-18) og bak (245/35-18). Det gir som nevnt svært kontante veiegenskaper, men slår negativt ut på komforten.

Tekniske data

BMW 220i

  • Motor, cm3: 1997
  • Effekt, hk ved o/min: 184/5000-6250
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 270/1250-4500
  • Egenvekt, kg: 1440
  • Tilhengervekt, kg: 1200/680
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 443/177/142
  • Bagasjerom, liter: 390
  • Standard dekkdimensjon: 205/50R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,6
  • CO2-utslipp, g/km: 139
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7
  • Toppfart, km/t: 235
  • Pris fra, kr: 389 900
  • Pris testbil, kr: 524 570

Ikke så mye på fjæringskomfort, for selv på små ujevnheter i lav fart klarer komfortinnstillingen til det adaptive M-understellet å suge til seg de mest forstyrrende elementene.

Derimot blir det mye hjulstøy, særlig på grov eller piggslitt asfalt. Over 70 dBA i 100 km/t gir ingen gladstemningen når du er på langtur. Det er synd, for med fin fjæring og svært gode sportsseter (inkludert i M sportspakke), er det ikke mye som mangler på en femmer i komfortkategorien.

Sikkerhet: 4

BMW 2-serie Coupé er ikke testet av EuroNCAP og får dermed standardkarakter 4. Selv om det er forskjeller mellom modellene, kan likevel resultatene for BMW 1-serie gi en antydning om sikkerhetsnivået i BMW 220i Coupé.

1-serie ble testet i 2012 med godt resultat: Fem av fem stjerner og 91 % score for beskyttelse av voksne. Den fikk kritikk for beskyttelse av brystregionen ved sidekollisjon med stolpe og for beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på 389 800 kroner koster BMW 220i Coupé omtrent det samme som en 320i i sedanversjon. Da kan man fort tenke at du får mindre bil for omtrent samme pris.

Samtidige er det ikke flust av tøffe coupéversjoner å velge mellom til under 400 000 kroner. Det nærmeste vi kommer er Mercedes-Benz CLA, men det er en firedørs coupé. Og VW Beetle er billigere, men heller ikke av samme kaliber som BMW 220i Coupé.

På vanlig BMW-vis må du putte på noen titusenlapper før kjøreopplevelsen blir bra, noe som også vil betale seg den dagen bilen skal selges. Nøyer du deg med 218d Coupé med 136 hk, er startprisen på hyggelige 323 700 kroner.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal BMW 220i Coupé bruke 0,61 l/mil og slippe ut 142 gram CO2 per kilometer ved blandet kjøring.

BRA PLASS: Det er fristende å laste opp feriebagasje for to og sette kursen sydover i Europa med BMW 220i Coupé.
BRA PLASS: Det er fristende å laste opp feriebagasje for to og sette kursen sydover i Europa med BMW 220i Coupé. Foto: FOTO: Petter Handeland

På vår faste 20 mils forbrukstest havner vi ikke helt der nede, men 0,68 l/mil er ikke så langt unna. Vi har kjørt kjappe bensinbiler på ned mot 0,6 l/mil, så helt i toppklasse er likevel ikke BMW 220i Coupé.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

BMW 220i Coupé er en svært likandes sportscoupé. Bilen gjør mye riktig ut fra coupékonseptet: Ikke minst ser den bra ut, i tillegg er den morsom å kjøre, har tilstrekkelige ytelser og er en fin langtursbil for to. At du har et godt utvalg av motorer på den rette siden av 400 000 kroner, er også en egenskap vi setter pris på.

Les også:

Her er BMWs grønne superbil på plass i Norge

Øvelseskjøring - dette må du vite

Vi har testet åtte elsykler

Denne saken ble første gang publisert 04/06 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også