Det er 25 år siden Audi lanserte TDI-motoren. I den anledning kommer Audi med dette RS5 TDI-konseptet som har en V6 3,0 TDI biturbo-motor. Vel og bra. Men det interessante her er at den er utstyrt med en 48-volts elektrisk turbo som sitter en ladeluftkjøleren (intercooleren).

En turbo en eksosdrevet turbin som driver et kompressorhjul i luftinnsuget. Kompressorhjulet mater frisk luft inn mot sylinderne. Masse luft, for her er det overtrykk, og den fortettede lufta er stappfull av oksygen. En turbo er på sett og vis en oksygenstapper - jobben er å stappe luft inn i sylinderne. Stapping er bra, for jo mer oksygen det er i sylinderen, desto mer bensin kan brennes, og desto mer kraft skapes.

Les mer om turbo her

Eliminerer turboforsinkelse

Med en vanlig turbo vil ofte oppleve en liten forsinkelse, og det er her den elektriske turboen kommer inn i bildet. Den trår til når den vanlige turboen ikke strekker helt til. Resultatet er nærmest null turboforsinkelse.

Med en responstid på 200 millisekunder, snurrer den elektriske turboen med 72 000 omdreininger per minutt. Det betyr at det maksimale dreiemomentet på 750 Nm blir tilgjengelig praktisk talt umiddelbart. Audi-en yter 385 hk og skal greie 0-100 km/t på fire sekunder. Det betyr at den er omtrent like rask som 560 hesters Audi RS6.

Foreløpig testes systemet i RS5-konseptet, men det kan komme i nye Audi Q7, ifølge Stern.

Audi er ikke alene om å teste ut elektriske turboer. Ford har vist frem en lignende system i en Ford Focus med 1,0-liters Ecoboost-motor.

img Del på Facebook



Les også:

Endelig har vi kjørt LaFerrari

Den kunne konkurrert med LaFerrari, men ble skrotet

Det gikk fryktelig galt da vi skulle teste denne bilen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!