Vi har alltid ønsket oss en turboknapp i bilen. Men vi forventet ikke at Volvo skulle komme med den. De har nemlig satt inn et Kinetic Energy Recovery System (KERS) i en S60, akkurat samme teknologi som i en Formel 1-bilen. Også superbiler som LaFerrari, McLaren P1 og Porsche 918 Spyder benytter KERS. Teknologien dreier seg kort fortalt om å ta vare på bremseenergien.

Men svenskenes begrunnelse for dette, er ikke det samme som den Formel 1-produsentene har. Volvo eksperimenterer med alternativer tilhybridsystemer for å senke forbruket.

Under panseret på S60-prototypen finner vi en 255-hesters bensinmotor med turbo, bak sitter et såkalt Flybrid svinghjul som driver bakakselen, og som gir ekstra trøkk.

Ekstra 80-hester krafthopp

Og slik fungerer det: Når du senker farten, sendes den kinetiske energien som vanligvis omdannes til varme av bremsene, til et svinghjul som spinner i et vakuumkammer i opptil 60 000 o/min. Et sinnrikt, variabelt Torotrack-system (CVT) henter deretter energien fra svinghjulet og sender den ut igjen.

Hjulet kan hente 150 wattimer på rundt åtte sekunder med forsiktig bremsing - nok til å lade opp 25 smarttelefoner - som du enten kan lagre i opptil en halvtime eller bruke her og nå; enten som en hjelp til bensinmotoren (noe som kutter forbruket med 25 prosent), eller som et ekstra 80-hesters krafthopp.

=

S60: Volvo S60 T5 KERS hybrid prototype under test. FOTO: Produsent

Tekniske data

Volvo S60 T5 KERS hybrid prototype

Motor: 2497 ccm 5-syl, 4WD

HK: Ca 255 + 80 hk KERS (totalt 339 hk)

Dreiemoment: Rundt 420 Nm

0-100 km/t 5,9 sek

Toppfart 230 km/t

Oppgitt forbruk: Cirka 0,9 l/mil

CO2-utslipp: 141 g/km

Vek: 1692 kg

Pris: Ikke tilgjengelig

0-100 på 5,5 sekunder

Tømmer du KERS-lageret umiddelrbart, får denne Volvoen egenskaper som ikke ligner en vanlig Volvo.

Du trykker bare på en knapp på rattet, og så kommer farten øyeblikkelig. Bakhjulene hogger og spinner litt, og så gir begge akslene et samlet trøkk som gjør at akselerasjonen fra null til 100 går ned fra rundt 7,7 sekunder sekunder til 5,5 sekunder. Slett ikke dårlig for en Volvo.

Hele dette systemer veier bare 60 kilo. Det trenger knapt nok noe vedlikehold (bortsett fra litt smøring midt i levetiden), og det varer like lenge som bilen. Bare batteriene i en V60 Hybrid veier 300 kilo, og systemet koster fire ganger så mye å produsere.

Må justeres

Men når det er sagt, trengs det noen justeringer - litt støydemping her, og litt mekking der. Men et lignende system har blitt brukt (og feilet) i F1 og LMP1, så sikkerheten er i orden. Og vi blir fortalt at dempingen er enkel nok, men at den ikke ble prioritert i denne prototypen.

Produsenten av Flybrid regner med at de kan ha et godkjent system klart for massemarkedet innen 2017. Selv om dette ikke er en del av Volvos offisielle planer, har vi hørt at en eller annen KERS-versjon - kanskje med samme kraftknapp - "må" komme etter 2020.

Det forklarer også hvorfor Volvos nye SPA-plattform er klar for teknologien.

DOMMEN:

Volvo planlegger å lage en rimelig bil med godkjent KERS-system innen 2020. Vi venter i spenning.

Les også:

Enorm avgiftsforskjell på to nesten like Volvo-er

Koster mindre enn naboen tror

De 20 råeste bilene vi har kjørt

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!