Volvo viser for første gang bilder av fronten til helt nye XC90. Et særtrekk er de T-formede kjørelysene, som ble introdusert med Concept Coupé-bilen. Designteamet i Volvo Cars har døpt lysene Tors hammer, etter formen på hammeren til den norrøne tordenguden Tor.

- Alle som ser denne bilen i bakspeilet vil umiddelbart se at de har en XC90 bak seg, sier Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design i Volvo Car Group.

Toppmodell med 400 hk

Volvo XC90 kommer med en rekke såkalte Drive-E-motoralternativer som har en bedre kombinasjon av ytelser og forbruk sammenlignet med dagens motorer. Familien av toliters, firesylindrede diesel- og bensinmotorer har flere turboladernivåer for å dekke hele spekteret - fra kraftige høymomentmotorer til drivstoffeffektive varianter.

Toppmodellen XC90 Twin Engine kombinerer en toliters, firesylindret bensinmotor med kompressor og turbo med en elektrisk motor. Den yter rundt 400 hestekrefter med et oppgitt CO2-utslipp på 60 g/km.

Alle på samme fleksible plattform

Volvos helt nye XC90 skal lanseres i Stockholm senere denne måneden, og vil være den første bilen som bygges på Volvo Cars egen skalerbare produktplattform, Scalable Product Architecture (SPA).

SPA har vært under utvikling hos Volvo de siste fire årene og er hjørnesteinen i selskapets utviklingsplan. SPA introduseres med helt nye XC90 og rulles deretter ut på flere modeller i fremtiden.

Blant fordelene som Volvo trekker frem med SPA-strategien er bedre kjøreegenskaper, introduksjonen av nye sikkerhetsfunksjoner, ny og innovativ teknologi og mer innvendig plass. Fleksibiliteten i SPA-plattformen gjør at modeller modeller, drivlinjer, elektriske systemer og teknologier kan monteres på samme produktplattform - fordi den er skalerbar.

Dette betyr at alle Volvo-modellene fra 60-serien og oppover kan bygges på samme produksjonslinje. Det gir stordriftsfordeler.

Les også:

Test: Bilene som bruker minst drivstoff

Test: Speedometeret stemmer nesten aldri

Test: Skal du velge bensin eller diesel

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!